Växter som vissnar, gulnar, har alger på sig och inte vill växa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • water drop
    • April 2010
    • 243

    Växter som vissnar, gulnar, har alger på sig och inte vill växa

    Jag har fått mörkgröna fläckar på bladen på mina 2st Ludwigia palustris(som även har börjat gulna på vissa blad och som även har trådalger på något blad), den ljusa blästersanden är även grön på vissa ställen och på ett ställe på rutan är det också trådalger. Mina Hygrophila difformis (3 skott) har börjat ”vissna” på enstaka blad och ingen av växterna jag har vill ta sig och växa trots att jag tillsätter 1ml EasyCarbo varje dag och en dos PMDD (5ml från varje flaska) varje vecka då jag byter 37 % vatten. När jag prövade att öka dosen till den dubbla dog en räka så jag vet inte hur jag ska göra för att öka näringsämnena utan att räkorna ska ta skada. Är det kanske bättre då att jag byter från PMDD till Easy Life ProFito?

    Jag har 5 st Galaxyrasboror och 3 st körsbärsräkor i akvariet på 54L och jag börjar fundera på om placeringen av reflektorn på lysröret (18W Philips Aquarelle) kan ha något att göra med att växterna inte vill växa. Jag har en heltäckande ramp så lysrörets plats går ju inte direkt att flytta och eftersom jag har filtret bakom bakgrunden som i sin tur är ca 8cm ifrån bakrutan så hamnar lysröret 3cm ovanför bakgrundens framkant. På detta sätt kommer det mesta av lyset från röret på bakgrunden och det blir då massa grönalger eftersom ljuset ligger så pass nära. Därför satte jag på en reflektor och riktade den så att ljuset inte kom direkt på bakgrundskanten och inte så mycket på bakgrunden. Det ser ljust ut i akvariet men kan reflektorns placering göra så att det mesta av lyset ändå inte kommer ner till växterna?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Har du mäjlighet att lägga in bilder på "problemen"?

    Svaret på sistafrågan är både ja och nej. Är det växter som täcker för rören så kan det bli ett problem. Men själva placeringen är i ditt fall inte så viktig utan då får man mer plantera därefter...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • water drop
      • April 2010
      • 243

      #3
      Klicka på bilden för större version

Namn: blad.jpg
Visningar: 1
Storlek: 42,7 KB
ID: 2154718Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01241.jpg
Visningar: 1
Storlek: 56,5 KB
ID: 2154719Klicka på bilden för större version

Namn: Rutan.jpg
Visningar: 1
Storlek: 40,8 KB
ID: 2154726
      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01243.jpg
Visningar: 1
Storlek: 64,8 KB
ID: 2154721Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01248.jpg
Visningar: 1
Storlek: 50,0 KB
ID: 2154723Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01242.jpg
Visningar: 1
Storlek: 45,9 KB
ID: 2154720
      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01244.jpg
Visningar: 1
Storlek: 35,0 KB
ID: 2154722Klicka på bilden för större version

Namn: Hygrophila difformis.jpg
Visningar: 1
Storlek: 56,8 KB
ID: 2154724Klicka på bilden för större version

Namn: Ludwigia palustris.jpg
Visningar: 1
Storlek: 41,2 KB
ID: 2154725
      Här är bilder på lite olika ställen i karet och bilden på lysröret visar hur reflektorn sitter.

      Kommentar

      Arbetssätt...