Växter/alger/ljus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Växter/alger/ljus?

    God afton!

    Jag har inlett ett litet experiment eftersom jag börjar tröttna på ett par av algarterna jag har i karet.
    Algerna som jag inte gillar är en grön trådalg (tror jag) och en ganska köttig, synbart lila alg som påminner lite om en tofsalg.
    Sedan har jag även lite cyano som dröjer sig kvar men det har jag haft länge och den stör mig egentligen inte så länge den håller sig på den nivå den hittils gjort.

    Experimentet består i att jag låter inleda "dagen" kl:14.00 med 2x25w glödlampa, följt av ett 30w aquarellrör kl:16.00-19.00. Därefter lyser återigen samma tvenne glödlampor fram till kl:21.00, varpå "skymningen" avslutas med en blå 4w ledlist som sprider ett "månsken" fram till kl:24.00.

    Tidigare har jag bara använt aquarelleröret. Från början körde jag tolv timmar, minskade till tio och sedan till åtta timmar.
    Nu skall det bli intressant att se vad som händer med bara tre timmars aquarellebelysning!

    Vad jag oroar mig för är vad växterna skall tycka om det här, vad tror ni som är duktiga på växter?
    Senast redigerad av Mr Woods; 13 November 2013, 19:51.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Beror på vilka växter det gäller. På långsamväxande arter som crypto märks nog mindre skillnad, men för mera snabbväxande/ljuskrävande växter kan det bli värre. Men det är ju ingen fara att prova.

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #3
      Då börjar jag med att dra ned till fem timmar aquarelle per dygn.
      Jag vill ju gärna att Echinodorus, Limnophila, Valisneria och Ludwigia fortsätter att växa...

      Det ser hur som helst rätt coolt ut med glödlampor som gryning/skymning tycker jag!
      Får nog bli att köpa någon svindyr ramp med integrerad dimmer och månljus...

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #4
        Detta blev ju inget vidare, magkänslan säger att det behövs mer ljus...
        Nu ökar jag till sex-sju timmar med lysröret och kör en 4w LED-list med 48 dioder på 3200 Kelvin som mysbelysning några timmar före och efter så får vi se hur det blir!

        Tänkte plantera ner toppskotten av Ludwigian igen då den ser rätt så "solkig" ut nertill. Bör man oroa sig för rötter som ligger kvar och ruttnar i sanden om man rycker upp den?
        Senast redigerad av Mr Woods; 10 December 2013, 00:20.

        Kommentar

        Arbetssätt...