Fluval CO2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • legob
    • May 2007
    • 642

    Fluval CO2

    Under åren har jag prövat mäskmetoden och EasyCarbo. EasyCarbo är förstås bekvämt på sitt sätt men jag saknar de fina syrebubblorna som man inte får. Mäskmetoden är bökig och måste skötas - antingen blir det för mycket eller för lite koldioxid. Inte för att det verkar göra någon skillnad i ett akvarium med friska växter men i alla fall. Så jag bestämde mig för att pröva kolsyrepatroner trots att de bara kommer i jättelika tuber - utom Fluvals, som är gjord för små akvarier.

    Det är en annan skillnad också. Växterna blir mörkare med EasyCarbo och ljusare med koldioxid vad det nu beror på. Jag föreställer mig att växterna tar upp och metaboliserar på lite olika sätt.

    Här är några bilder på aggregatet, som kom precis idag och just nu bubblar på. Storleken är överraskande liten och passar exakt till mitt nano-akvarium. Jag har ingen aning om hur länge 88 gram koldioxid räcker men det ger sig.
    Bifogade filer
  • legob
    • May 2007
    • 642

    #2
    Eftersom flaskan med 88 gr tagit slut på bara 3 veckor har jag börjat fundera på det här med koldioxid.

    Det ideala verkar vara omkring 20 mg koldioxid per liter vatten i akvariet (http://www.theaquariumwiki.com/image.../CO2_Graph.gif). Det gör 0,8 gram i ett 40 liters akvarium. Fluvals flaskor på 88 gram borde räcka i 100 dagar. Detta förstås under förutsättning att allt tillsatt CO2 stannar i vattnet och inte avdunstar.

    Här verkar vara ett stort slöseri med koldioxid!

    En flaska Sodastream, som jämförelse, innehåller 425 gram och räcker till 60 liter, vilket skulle ge omkring 7 gram per liter kolsyrat vatten. 1 deciliter av detta skulle ge den önskade mängden i ett 40 liters akvarium. Det är ju enkelt att pytsa i 1 dl vatten i akvariet dagligen men förutsättningen är förstås densamma: att allt tillsatt CO2 stannar i vattnet.

    Är det någon som har ett hum hur det egentligen förhåller sig med alla dessa siffror? Hur mycket av tillsatt CO2 försvinner bara rakt ut i luften?

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2886

      #3
      Kan bara konstatera att CO2 försvinner ganska snabbt ur vattnet. Lätt att se på pH-controllern hur pH stiger när man stängt av tillförseln. Vattnets rörelse och framförallt kraftig rörelse på ytvattnet spelar stor roll för utvädring av CO2. Har man sen något kalkhaltigt material, sten eller grus så snabbar detta ytterligare upp processen mot ett högre pH.
      Senast redigerad av Sleaper; 30 November 2013, 08:09.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Fluval CO2

        Sedan så påverkar det mycket hur Co2 tillsätts och löses i vattnet. Har du en vanlig diffusor så går ju dessa stora bubblor upp till ytan och det mesta går ju rakt upp i luften. Så det blandar sig inte ens i vattnet. Kör ju själv än så länge med diffusor i mitt 180, men det mesta hamnar aldrig i karet utan upp i luften direkt. Min variant är en atomizer som egentligen är som en diffusor men med extremt små bubblor. Det gör att bubblorna är lite längre i vattnet så att lite mer Co2 kan lösa sig.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2886

          #5
          Hur mycket "svinn" man har på CO2 är precis som Bluewing säger mycket beroende på hur man väljer att lösa CO2 i vatten. En diff är inte speciellt effektiv ifall man t.ex. jämför med en reaktor av typen: http://www.us-aquaristikshop.com/co2...enzaehler.html

          Rent matematiskt blir man nog inte så klok på att räkna på CO2 konsumtion, eftersom det finns så många parametrar som "ställer till det".
          För övrigt blir det ju dyrare med CO2 ju mindre CO2-flaska/or man har.

          Kommentar

          • legob
            • May 2007
            • 642

            #6
            Ursprungligen postat av Sleaper
            Kan bara konstatera att CO2 försvinner ganska snabbt ur vattnet. Lätt att se på pH-controllern hur pH stiger när man stängt av tillförseln. Vattnets rörelse och framförallt kraftig rörelse på ytvattnet spelar stor roll för utvädring av CO2. Har man sen något kalkhaltigt material, sten eller grus så snabbar detta ytterligare upp processen mot ett högre pH.
            Har du någon uppfattning om hur snabbt detta sker. Jag är ute efter den där metoden med Sodastream. Den är förstås helt meningslös om koldioxiden avdunstar inom en kort stund men skulle det hålla sig i ngr timmar är den ju inte helt meningslös i vart fall.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2886

              #7
              Att pytsa i kolsyrat vatten som du nämner ger ju en tillfällig pik av CO2 men som väldigt snabbt avtar. Kan tänka mig att CO2 är helt borta efter 15-30min om inte ännu tidigare. Bättre att köpa regulator till sodastreamflaska för kontinuerlig tillförsel av CO2, ifall man tycker det är behändigt med just sodastreamflaska.
              Man kan ju som en jämförelse ta ett glas med kolsyrat vatten och röra runt lite med en sked för att konstatera hur väldigt snabbt kolsyran försvinner ur vattnet.

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8
                Det finns i min värld två sätt att spara gas. Det är 1, skaffa en controller och 2, kör allt på timer trotts att du kör controller. Jag provade att köra på det viset och jag räknar väl med att jag sparade ca 20% av gasen. Nu körde jag billiga skit-timer och de slaskade alltid lite så jag var tvungen att hålla koll på dem = jag tog bort dem och kör som vanligt.

                Förluster möter man alltid..
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • legob
                  • May 2007
                  • 642

                  #9
                  En finess med Fluvals lilla system är just storleken. Passar bra till ett nano. Dels tänker jag att jag hade lite för hög hastighet. 2-3 droppar i sekunden behövs nog inte, snarare 1 droppe bara. Fluvals diffusor är av keramik och ger väldigt små bubblor och flertalet verkar inte nå ytan men om man har något uppfång vid ytan kan man spara lite. Jag tänker en liten upp och nervänd glaskål. Då får man ju en gasbubbla som sakteliga kan lösa upp sig. Amano har en stilig variant han är absolut svindyr.

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #10
                    Fluval CO2

                    Jag kör ju samma variant jag med, eller jag har gjort rättare sagt. Fördelen är att jag har en kamrat som arbetar med paintball och de tuberna passade min regulator.

                    Nu så ska jag sätta igång ett kar till aquatic green art och då blir det ett system från Tropica som bygger på samma princip. Dropchecker är ju garanterat ett måste.
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2886

                      #11
                      Ursprungligen postat av legob
                      En finess med Fluvals lilla system är just storleken. Passar bra till ett nano. Dels tänker jag att jag hade lite för hög hastighet. 2-3 droppar i sekunden behövs nog inte, snarare 1 droppe bara. Fluvals diffusor är av keramik och ger väldigt små bubblor och flertalet verkar inte nå ytan men om man har något uppfång vid ytan kan man spara lite. Jag tänker en liten upp och nervänd glaskål. Då får man ju en gasbubbla som sakteliga kan lösa upp sig. Amano har en stilig variant han är absolut svindyr.
                      Jo, ett prydligt system är det. Ibland får det ekonomiska ge vika för något som är snyggt och trevligt att se. Helt klart!

                      Kommentar

                      • legob
                        • May 2007
                        • 642

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                        Jag kör ju samma variant jag med, eller jag har gjort rättare sagt. Fördelen är att jag har en kamrat som arbetar med paintball och de tuberna passade min regulator.

                        Nu så ska jag sätta igång ett kar till aquatic green art och då blir det ett system från Tropica som bygger på samma princip. Dropchecker är ju garanterat ett måste.
                        Betyder det att patroner till paintball skulle passa till Fluval? Förmodligen billigare. 3 patroner för ngt över 500:- hos Fluval.

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          #13
                          Det får du prova, för mig passade de till den regulator jag hade. Provade på tropicas igår och det såg lite dystrare ut men jag tror ändå att det kan gå. Då kostar tre tuber typ 189 istället, på XXL sport
                          Senast redigerad av Mathias Nilsson; 03 December 2013, 10:40.
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • legob
                            • May 2007
                            • 642

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                            Det får du prova, för mig passade de till den regulator jag hade. Provade på tropiskas igår och det såg lite dystrare ut men jag tror ändå att det kan gå. Då kostar tre tuber typ 189 istället, på XXL sport
                            Det var ett trevligt tips. Skall kolla upp!

                            Kommentar

                            • Knax
                              • November 2012
                              • 1148

                              #15
                              Är det denna? Fast det står inget om paintball... Den ska istället vara till cykel(?)!



                              Fast den var himla liten... Kanske denna? 99 kr/st iofs.

                              // Mats, a.k.a. Knax



                              "All's well that ends." - Unknown

                              Kommentar

                              Arbetssätt...