Okontrollerad tillväxt av bruna alger, kiselalger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #16
    Ursprungligen postat av laasesku
    intressan. får man fråga vad jobbar du som och var?
    Han sitter i Guatemala och håvar akvariefisk i trädgården. Det har nyligen skrivits om detta i Ciklidbladet, mycket spännande. Bosse är rolig att prata med när det gäller hållbar utveckling, det är han förjävla bra på.

    Algproblemen löser sig med de råden som ges. Kiselalger är rätt spännande, de ska inte gilla starkt ljus sägs det ofta. Det är rätt roligt att jag fick dem i mitt ena kar där jag har 150w över 112 liter...

    De hängde inte med något vidare sen bara så de dog ut..
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #17
      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
      Han sitter i Guatemala och håvar akvariefisk i trädgården. Det har nyligen skrivits om detta i Ciklidbladet, mycket spännande. Bosse är rolig att prata med när det gäller hållbar utveckling, det är han förjävla bra på.

      Algproblemen löser sig med de råden som ges. Kiselalger är rätt spännande, de ska inte gilla starkt ljus sägs det ofta. Det är rätt roligt att jag fick dem i mitt ena kar där jag har 150w över 112 liter...

      De hängde inte med något vidare sen bara så de dog ut..
      Fel han sitter i en liten stuga i skogen i Sverige och njuter av höstmörkret och regnet.
      Jag tycker att det är helt OK med växter i Malawiburkar. Vallisneria brukar vara bra. Har inte du det Mathias?
      Det blir betydligt lättare att få lite balans och buffer med det.
      Lathet är akvaristens bästa vän om man inte har för mycket fisk och matar efter 5 minutersprincipen.
      Jag gillar fulburken som filter men det är för mycket grejor i den. Grova mattor och vitt filter på toppen tycker jag funkar bäst.
      Den vita kan man göra rent ofta exempelvis vattenbyten under kranen. De blå kan man krama ur om det blir mycket skit i dom.
      Men det är inte så noga bakterierna kommer att sitta kvar om man är lite försiktig vid urkramningen.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #18
        Ursprungligen postat av bossep
        Fel han sitter i en liten stuga i skogen i Sverige och njuter av höstmörkret och regnet.
        Jag tycker att det är helt OK med växter i Malawiburkar. Vallisneria brukar vara bra. Har inte du det Mathias?
        Det blir betydligt lättare att få lite balans och buffer med det.
        Lathet är akvaristens bästa vän om man inte har för mycket fisk och matar efter 5 minutersprincipen.
        Jag gillar fulburken som filter men det är för mycket grejor i den. Grova mattor och vitt filter på toppen tycker jag funkar bäst.
        Den vita kan man göra rent ofta exempelvis vattenbyten under kranen. De blå kan man krama ur om det blir mycket skit i dom.
        Men det är inte så noga bakterierna kommer att sitta kvar om man är lite försiktig vid urkramningen.
        Jag har faktiskt inte några malawiciklider kvar nu. De är sålda till förmån för Scalarerna och lite L-malar. Hade Multispinosor och Sajica i ett år också men de såldes av förra månaden.

        "Ful-burken" är urkapad här nu, det ska bli renrasigt växtkar av den burken nu. Kolla in i min tråd lite så ser du det senaste. Tog hem en tävling med det nu i veckan http://www.zoopet.com/forum/showthre...50597&page=159


        Så, nog med OT här nu, problemet här är garanterat löst inom en vecka
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • simka
          • November 2013
          • 326

          #19
          Ursprungligen postat av bossep
          [...]
          "Jag gillar fulburken som filter men det är för mycket grejor i den. Grova mattor och vitt filter på toppen tycker jag funkar bäst.
          Den vita kan man göra rent ofta exempelvis vattenbyten under kranen. De blå kan man krama ur om det blir mycket skit i dom.
          Men det är inte så noga bakterierna kommer att sitta kvar om man är lite försiktig vid urkramningen."
          Intressant, kanske byter ut den fina svampen någon gång i framtiden. Har planerat att lägga i en grov blå svamp där kolfiltret ska vara, får bli nästa gång jag shoppar loss. Ju mer filterarea desto bättre misstänker jag.

          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
          [...]
          "Så, nog med OT här nu, problemet här är garanterat löst inom en vecka "
          Nja, en vecka är nog inte tillräckligt men tack för uppmuntringen! Växer fortfarande så det knakar, tog en bild idag (ursäkta kvaliteten..) http://postimg.org/image/ou1v3w21h/ Bakgrunden är "BTN white limestone", ej invaderad yta finns runt cirkulationspumpen, är ganska brunt som ni ser. Antar att det måste bli värre för att kunna bli bättre, så sitter med en whisky och tittar när det gror. Kan lägga upp någon mer bild längre fram så att man kan se hur det utvecklas.
          450L Malawi - Pågående projekt
          180L Malawi - Avvecklat
          60L Rasboror & tetror - Avvecklat

          Kommentar

          • simka
            • November 2013
            • 326

            #20
            Försöker bringa liv i tråden igen

            Ursprungligen postat av bossep

            [...]

            Alger och uppstart ur mitt perspektiv (akvarium utan eller med mycket lite växter):
            Kisel alger börjar växa. Vad bra då är det på G.
            Nitrit och innan det ammonium går upp. Bra då finns det lite bakterier i filtret. Jag måste byta en del vatten vilket kiselalgerna kommer att gilla.
            Prickalger börjar synas. Kanon nu tar det sig. Fram med algskrapan på framrutan resten får vara.
            Nitrit värdet går ned och jag kan minska lite på vattenbyten. Kiselalgerna börjar dra sig till baks.
            Det börjar bildas tofsalger på inredningen. Kanon nu får jag och bakterierna hjälp med ammonium borttagning och där med nitrit. Bra foder tillskott för Malawi och jag kan minska lite på räkmixen.
            Akvariet börjar vara i balans.
            Tid 6 -12 månader
            Är det de här algerna som menas?

            Nya gröna alger http://postimg.org/image/e9fzldu8l/
            Nya bruna fläckar http://postimg.org/image/75u29eyz5/

            På hålstenarna och på vissa ställen på bakgrunden har det börjat dyka upp gröna fläckar. De har inget synligt "hår" eller så utan är mest en grön beläggning. Någon som vet vad de heter?
            På roten och på bakgrunden har nya bruna fläckar uppkommit, är det prickalger? De är bruna och sätter sig gärna på kiselalgerna. Inget synligt på rutan.

            Har skaffat JBL (& Sera) dropptester och får följande värden:

            pH= ca 7,5-8,0 (test pH 3-10..)
            KH=7
            NH4 = < 0,5 mg/l
            NH3 = ca 0,01 mg/l
            NO3 = 1 mg/l
            NO2 = 0,025mg/l

            20-25% vattenbyte för 3 dagar sedan.
            450L Malawi - Pågående projekt
            180L Malawi - Avvecklat
            60L Rasboror & tetror - Avvecklat

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #21
              Håll koll på NH3/NH4 och NO2. Ser du att dessa piper upp så byt lite vatten annars inte.
              No3 kan du släppa upp en bit över 30 men 10 är bättre.
              Normalt sätt brukar jag släppa upp NH3/NH4 och NO2 rejält innan jag släpper i fisk genom att "mata" akvariet.
              Men det kan du inte göra så du får ha tålamod. Du får helt enkelt vänta in nitrifieringen dvs att NO3 börjar bildas naturligt.
              Bry dig inte om algerna just nu de hjälper dig bara att hålla lite koll på kvävet.

              PS Att sitta och smutta på en whisky och se hur det tar sig är en riktigt bra ide just nu!
              Senast redigerad av bossep; 23 November 2013, 17:46.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • simka
                • November 2013
                • 326

                #22
                Ursprungligen postat av bossep
                Håll koll på NH3/NH4 och NO2. Ser du att dessa piper upp så byt lite vatten annars inte.
                No3 kan du släppa upp en bit över 30 men 10 är bättre.
                Normalt sätt brukar jag släppa upp NH3/NH4 och NO2 rejält innan jag släpper i fisk genom att "mata" akvariet.
                Men det kan du inte göra så du får ha tålamod. Du får helt enkelt vänta in nitrifieringen dvs att NO3 börjar bildas naturligt.
                Bry dig inte om algerna just nu de hjälper dig bara att hålla lite koll på kvävet.
                Återigen tack bossep!
                Tog och tittade riktigt noga på akvariet idag när det var ljust ute för att se bättre. De nya bruna "fläckarna" är tofsalger, vissa är ganska långa faktiskt.
                Har fått dra ner på belysningen från ca 12h per dag till ca 10h. Juwels lysrör blir otroligt varma, så vattentemperaturen ville krypa över 28 och kunde t.o.m gå högt upp i 28..

                Whisky smakar som bäst till brummet av ett akvarium har jag upptäckt
                Senast redigerad av simka; 23 November 2013, 17:52.
                450L Malawi - Pågående projekt
                180L Malawi - Avvecklat
                60L Rasboror & tetror - Avvecklat

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #23
                  Ursprungligen postat av simka
                  Återigen tack bossep!
                  Tog och tittade riktigt noga på akvariet idag när det var ljust ute för att se bättre. De nya bruna "fläckarna" är tofsalger, vissa är ganska långa faktiskt.
                  Har fått dra ner på belysningen från ca 12h per dag till ca 10h. Juwels lysrör blir otroligt varma, så vattentemperaturen ville krypa över 28 och kunde t.o.m gå högt upp i 28..
                  Har du någon värmare på? Normalt sätt skall inte rampen ge så mycket värme om du inte har det varmt i rummet. Om du har en doppvärmare så lita inte på graderna på den utan justera tills du har hittat rätt.
                  Jag är ingen vän av för korta ljustider. Se till att dina alger trivs, då de hjälper till att reglera kvävet.
                  Tids nog kommer dessa att bli självreglerande och när allt är stabilt kan du skrapa lite rent så du ser in i burken.
                  Själv pular jag lite med en Juvel 250 växtakvarium som har varit kanon fint i flera år. Men när dottern och mågen fick för sig att tapetsera om blev det lite kaos. De var tvungna att byta allt vatten 2 ggr och hade filtret avstängt ganska länge (klantskallar). Så nu låter jag dom lida lite och studera cyanobakterier. Tidigare såg man inte in i burken men det ger sig så sakteliga. Jag skall dock fixa till det innan Jul.
                  Det blir nya lysrör och ett par kraftiga svärdsplantor och bortplockning av en massa ankommen vallisneria och kanske lite pistia så blir det bra.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • simka
                    • November 2013
                    • 326

                    #24
                    Ursprungligen postat av bossep
                    Har du någon värmare på? Normalt sätt skall inte rampen ge så mycket värme om du inte har det varmt i rummet. Om du har en doppvärmare så lita inte på graderna på den utan justera tills du har hittat rätt.
                    Jag är ingen vän av för korta ljustider. Se till att dina alger trivs, då de hjälper till att reglera kvävet.
                    Tids nog kommer dessa att bli självreglerande och när allt är stabilt kan du skrapa lite rent så du ser in i burken.
                    Själv pular jag lite med en Juvel 250 växtakvarium som har varit kanon fint i flera år. Men när dottern och mågen fick för sig att tapetsera om blev det lite kaos. De var tvungna att byta allt vatten 2 ggr och hade filtret avstängt ganska länge (klantskallar). Så nu låter jag dom lida lite och studera cyanobakterier. Tidigare såg man inte in i burken men det ger sig så sakteliga. Jag skall dock fixa till det innan Jul.
                    Det blir nya lysrör och ett par kraftiga svärdsplantor och bortplockning av en massa ankommen vallisneria och kanske lite pistia så blir det bra.
                    Sitter en 200w värmare i Juwelfiltret men drog ur den för någon vecka sedan för att se om det var den som spökade.. Har mätt vattentemperaturen med en annan termometer och den visar nästan samma (ca 0,5-1 grad mindre). Rummet som karet står i är det ca 22 i. Nästan inget solljus träffar burken så tempen kan inte ha med det att göra. Ska dock sätta i värmaren igen ifall den behövs i vinter.

                    Ja trivs gör de allt Fortfarande mycket kiselalger även om de avtagit i tillväxt, begynnande tofsalger på hela bakgrunden och roten och sist men inte minst några gröna "släta" alger på stenarna. Fisken mår i alla fall bra, pigga och ALLTID hungriga. Inbillar hunger att är ett bra tecken hos malawiciklider. Såg att några nafsade och åt på tofsarna.

                    Haha! Underbart, vilket straff!
                    450L Malawi - Pågående projekt
                    180L Malawi - Avvecklat
                    60L Rasboror & tetror - Avvecklat

                    Kommentar

                    • flygrc
                      • June 2006
                      • 2755

                      #25
                      Jag hävdar med en dåres envishet att det inte fungerar i längden att stänga akvariumet helt som det blir med Juwel när luckorna är nere.(ökar riskerna att systemet kraschar...) I ditt fall, problem med hög temp.
                      När det gäller dina algproblem så ser jag de som helt naturlig, alltså precis som det ser ut i naturen.
                      Ancistrus är bra men de tar inte allt. Jag har provat en metod för att rengöra BTN bakgrunder som fungerar bra även om algerna börjar komma tillbaka efter någon månad. Baddar dom med 5% saltsyra och låter det stå en fem minuter, efter någon vecka blir dom som nya..
                      Har du väldigt lågt Kh i karet rekommenderar jag inte metoden .
                      Det går säkert lika bra med väteperoxid men det har inte jag provat.
                      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                      Kommentar

                      • simka
                        • November 2013
                        • 326

                        #26
                        Ursprungligen postat av flygrc
                        Jag hävdar med en dåres envishet att det inte fungerar i längden att stänga akvariumet helt som det blir med Juwel när luckorna är nere.(ökar riskerna att systemet kraschar...) I ditt fall, problem med hög temp.
                        När det gäller dina algproblem så ser jag de som helt naturlig, alltså precis som det ser ut i naturen.
                        Ancistrus är bra men de tar inte allt. Jag har provat en metod för att rengöra BTN bakgrunder som fungerar bra även om algerna börjar komma tillbaka efter någon månad. Baddar dom med 5% saltsyra och låter det stå en fem minuter, efter någon vecka blir dom som nya..
                        Har du väldigt lågt Kh i karet rekommenderar jag inte metoden .
                        Det går säkert lika bra med väteperoxid men det har inte jag provat.
                        Intressant! Gjorde ett test idag och mätte lufttemperaturen ovanför vattnet när luckorna är stängda. Nu har belysningen varit på i ca 7-8h och lufttermometern visar 33-34 grader. Inte undra på att vattnet i burken blir varmt.
                        Ska testa att plocka bort det lilla runda locket i bakkant på luckan och se om det gör något över huvud taget, kanske plocka bort "matningsluckan" också. Får testa och se. Vill inte pilla för mycket för ofta med det där, kanske bättre att det är lite varmt men samtidigt stabil temperatur?

                        Ett alternativ skulle kunna vara att köpa reflektorer och sätta på och plocka bort locken helt.
                        450L Malawi - Pågående projekt
                        180L Malawi - Avvecklat
                        60L Rasboror & tetror - Avvecklat

                        Kommentar

                        Arbetssätt...