Okontrollerad tillväxt av bruna alger, kiselalger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • simka
    • November 2013
    • 326

    Okontrollerad tillväxt av bruna alger, kiselalger?

    Hej Zoopet!

    Är ny på forumet och nybliven akvarist som har startat upp ett 180 liters malawikar. Har som så många andra nybörjare stött på lite problem och hoppas på att kunna få lite tips och råd av er här på forumet

    De senaste 2 veckorna har akvariet fullkomligt exploderat av bruna alger. Efter diverse forumsökningar så tror jag att det rör sig om kiselalger. Jag har ett nystartat akvarium, kort belysningstid (6h/dag), mycket färskt vatten (30% vattenbyten 1-3 ggr/vecka) och hårt basiskt vatten (Kh 6, Gh 10-16, pH 7,5-8). Algerna går relativt enkelt att få bort från rutorna men sitter mycket hårt på bakgrunden. Vattnet är brunt och det finns en ljusgrå hinna på ytan. Bubblor kan också förekomma i hörnen. Helt klart obalans i akvariet

    För att råda bot på det här började jag för en vecka sedan med: 11-12h belysningstid, mindre matning, 7 dagar mellan vattenbyten för att inte tillföra mer kisel än nödvändigt samt tillsatt bakterier (http://www.aquariumsystems.eu/EN/pro...r_eaudouce.php)

    Trots åtgärderna växer det riktigt mycket, nästan obehagligt mycket. Någon som har tips/tröst? Är mängden normal? Kommer algerna lämna märken på min ljusa bakgrund och sten? Ser det ut som kiselalger? Gör jag något uppenbart fel?




    (Några av bilderna tog jag vid senaste vattenbytet för att visa skillnaden under och över ytan..)


    Info om akvariet:
    · Juwel Rio 180
    · 43 dagar sedan uppstart (ca 6 veckor)
    · 7 st Ps. Saulosi 5 cm (40 dagar i karet)
    · 8 st M. Cyaneorhabdos 3-4 cm (10 dagar i karet)
    · Juwel innerfilter Bio flow 3.0 (600 l/h)
    · Tunze Nanostream 6045 (inställd på ca 2000 l/h)
    · Korallsand, vit hålsten och en rot
    · 2 st Juwel 45w High life Day lysrör (orginal)
    · Temperatur 27-28 grader

    Vet att ämnet diskuterats hundratals gånger förut men hoppas ändå på lite info
    /Simon
    450L Malawi - Pågående projekt
    180L Malawi - Avvecklat
    60L Rasboror & tetror - Avvecklat
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Byter du verkligen vatten 1-3ggr/veckan - i så fall sluta genast med det. Du kommer aldrig att få någon balans i karet med dessa täta vattenbyten.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • simka
      • November 2013
      • 326

      #3
      Tack för ditt svar Inger!
      Insåg att det var på tok för tätt, så har lagt av med det ;-)

      Några tankar eller funderingar kring det andra?
      450L Malawi - Pågående projekt
      180L Malawi - Avvecklat
      60L Rasboror & tetror - Avvecklat

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Okontrollerad tillväxt av bruna alger, kiselalger?

        Köp ett par ancistrus så fixar de biffen åt dig !
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Köp ett par ancistrus så fixar de biffen åt dig !
          Skaffa aldrig ancistrus, vill du bli av med dom sedan så är dom jäkligt svårfångade - bara så du vet . Sorry Anders, men jag avskyr ancistrus - eftersom jag har fått riva ett helt kar för att fånga dessa kloka .

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Okontrollerad tillväxt av bruna alger, kiselalger?

            och jag fick upp mina 4 utan problem från mitt 720 ...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • laasesku
              • October 2002
              • 660

              #7
              http://www.zoopet.com/images/algbekampningsschema.pdf kanske kan va till hjälp. har nått liknande i algväg själv som jag inte fått bukt med. kör själv med diskborste vid varje vattenbyte vilket får bort det mesta. tror att ancistrus är en bra idé och kanske mer växter, snabbväxande. har haft dessa alger i ett kar innan o det var mest i uppstarten vilket det oxå är nu. förra gången gav de med sig men efter ganska lång tid. så tror att även ta bort så mycket man kan mekaniskt gör sitt med.
              Senast redigerad av laasesku; 11 November 2013, 05:43.

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #8
                Hej på er,
                Det var nog snart ett år sedan jag var här på zoopet men ciklid.org och diverse annat har hållit mig här i från.
                Som vanligt tittar jag efter alger och cyanobakterie frågor och dom finns fortfarande.

                Simon,
                Tålamod brukar lösa de flesta sådana här problem.
                Kiselalger kommer att gå bort över tid och med lite mindre vattenbyten. De älskar rent och nytt vatten.
                Jag föreslår att du står ut med dom och bara skrapar rent framrutan tills de är borta. Om allt går som det skall kommer de att ersättas av diverse grönalger vilka sedan delvis kan försvinna över tid.
                Dina vattenvärlden: Lite frågor vad mäter du med? Hur ser ditt kranvatten ut Samma som i akvariet eller? Tillsätter du något medel eller så? Hur ofta gör du rent filtret?
                Alger och uppstart ur mitt perspektiv (akvarium utan eller med mycket lite växter):
                Kisel alger börjar växa. Vad bra då är det på G.
                Nitrit och innan det ammonium går upp. Bra då finns det lite bakterier i filtret. Jag måste byta en del vatten vilket kiselalgerna kommer att gilla.
                Prickalger börjar synas. Kanon nu tar det sig. Fram med algskrapan på framrutan resten får vara.
                Nitrit värdet går ned och jag kan minska lite på vattenbyten. Kiselalgerna börjar dra sig till baks.
                Det börjar bildas tofsalger på inredningen. Kanon nu får jag och bakterierna hjälp med ammonium borttagning och där med nitrit. Bra foder tillskott för Malawi och jag kan minska lite på räkmixen.
                Akvariet börjar vara i balans.
                Tid 6 -12 månader

                Lycka till och njut av de olika faserna dit akvarium går igenom. Det är inte bara en behållare för fiskar utan ett litet eget ecosystem.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • simka
                  • November 2013
                  • 326

                  #9
                  Tack för alla svar och tips! Det värmer att veta att det finns folk som delar och sprider sina erfarenheter

                  Bra tips om http://www.zoopet.com/images/algbekampningsschema.pdf, läste den under min efterforskning men blev lite tveksam på att vattenbyten på 50% rekommenderas?

                  Vattenvärdena mäter jag med enkla "Tetra Test 6 in 1 stickor" som enligt förpackningen kan mäta pH, KH, GH, NO2-, NO3- och Cl2.
                  Litar inte särskilt mycket på dem men köpte dem mest för att kunna kontrollera klotet i kranvattnet.
                  Kranvattnet är i princip samma som det i akvariet, pH, GH, kH är något lägre om jag inte minns helt fel. Historiskt så har jag tillsatt "Sera aquatan vattenberedningsmedel" men har börjat tvivla lite på hur nödvändigt det egentligen är. Cl2 testerna har inte gett utslag någon gång. Någon som har erfarenheter om liknande tester och vattenberedningsmedel?

                  Jag har aldrig gjort rent filtersvamparna, har 4 grova Juwel svampar och 1 fin (ca 10x10x5 cm per svamp).
                  På toppen ligger "PolyPad" som är ett mekaniskt grovfilter (10x10x1 cm) - typ filtervadd. Filtervaddet brukar jag krama ur i akvarievatten vid vattenbyte och byta när det är brunt. Om jag förstått det hela rätt ska man låta svamparna vara så länge det inte påverkar pumpkapaciteten för mycket?

                  Är det fortfarande i överkant med 30% vattenbyte per vecka? Finns det kanske fördelar med att minska ner på mängden nytt vatten vid varje byte eller vänta längre än 7 dagar mellan bytena?


                  Återigen tack för alla svar och fortsätt gärna komma med tips och idéer!
                  Ska jobba med tålamodet, bara jag vet att det är naturligt så kan jag luta mig tillbaka och titta på fiskarna
                  /Simon
                  450L Malawi - Pågående projekt
                  180L Malawi - Avvecklat
                  60L Rasboror & tetror - Avvecklat

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #10
                    Om du skall mäta vatten värden så använd bra tester. Stickorna bara vilseleder. Jag skulle skaffa exempelvis JBLs testkits. Jag använder dessa till vardags och har jämfört dem mot Merks proffs grejor.
                    Du bör ha dessa tester NH₄/NH₃, nitrit NO₂, nitrat NO₃ samt pH 7.4 - 9.0 och kanske pH 3- 10 för grovtestning. Jag anser att NH₄/NH₃ är det viktigaste då det orsaken till att NO₂ och NO₃ kan bildas.
                    Skillnaden är marginell men det kan variera lite mellan olika tester.
                    Jag föredrar ett eller fler bra kolfilter på kranvattnet om du har kommunalt vatten med
                    Klor eller kloramin. Ett bra vattenberedningsmedel kan hjälpa men så kan askorbinsyra = C-vitamin.
                    Det behövs inga stora mängder men nackdelen är att du bör blanda i en hink eller dylikt.
                    Jag brukar styra vattenbyten efter Kvävet dvs. NH₄/NH₃, nitrit NO₂, nitrat NO₃. NH₄/NH₃ mäts ofta ihop som TAN och då får man räkna fram de olika fraktionerna med hjälp av pH. Ju högre pH ju högre NH3
                    =ammoniak viket är riktigt giftigt för fiskarna. NH₄/NH₃ kommer från fiskarnas urin och vid nedbrytning av bajs och matrester och också från förmultnande blad, etc. Både växter och alger ar bra på att ta till sig ammoniak, Växter och troligtvis vissa alger kan ta till sig Nitrat men Nitrit lämnas till bakterier som oxiderar det till NO₃. Så vattenbyten är i det fall till at reducera dessa kväveföreningar. I början NH₄/NH₃, sedan av NO₃. Det senare är mindre viktigt och jag brukar hålla det någon stans runt 10 -30 mg i ett oplanterat eller glest planterat akvarium.
                    Filtermattorna skulle jag ha bara grova och göra rent/bytta den vita vadden ofta. Du kan spola det under kranen om du vill eftersom det ”bara” är ett mekaniskt filter.
                    Sedan är det bara att luta sig tillbaks och njuta av livet i akvariet inte bara fisken.
                    Som exempel har jag min fiskodling där ja inte bytt en liter vatten på ett år. Jag bara fyllt på det som dunstar. Men jag denitrifierar genom att skörda grönsaker. Det systemet har runt 7 m3 vatten och 60-70 Kg fisk i det och allt går fint.
                    Om du är där med slangen kan du få bort lite alger ur systemet när du skrapar rutan.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Bosse is back!
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #12
                        Okontrollerad tillväxt av bruna alger, kiselalger?

                        Ja det är så man tappar hakan. Kul att se din kluriga tänk igen Bosse. Du har varit efterlängtad
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #13
                          Skrattar,
                          Tack för det glada välkomnandet!
                          Jag börjar ha det riktigt tråkigt här på Kungsörsmon och vissa dagar kan jag faktiskt sitta vid datorn en stund.
                          Men jag tar det försiktigt! Jag har varit på 2 olika möten i Kungliga huvudstaden och efter dessa har jag legat däckad i 2 dagar, inte kul.
                          Jag har fått påökning i mina tankar och algerna växer fint. Enligt rapporter så käkar även de nya 1 gramsynglen trådalger. Vi släppte i 1200 st. små krabater. Nu skall det bli stresstest på systemet. Just nu har vi runt 70 Kg fisk i 7 m3. Dom stora pojkarna väger runt 500 g styck och blir bara lugnare ju tätare de går.
                          En av de grejor jag försöker få till är lite pengar för en algodling där vi skall testa att göra fiskmat av dessa. Det går nog inte med trådalger då de växer förhållandevis sakta och är petiga med övergödning så det får bli svävalger och kanske lite cyano i stället. Nåväl inget händer så länge jag är här. Men drömma kan man ju.

                          Edit: OBS inte 1 liter urtappat sedan vi satte igång för mer än ett år sedan. Vi bara fyller på det som dunstar.
                          Senast redigerad av bossep; 12 November 2013, 10:40.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • simka
                            • November 2013
                            • 326

                            #14
                            Tack igen för all information, känner mig betydligt lugnare!

                            Kul med lite kemi! Inte favoritämnet i gymnasiet, men kunskap föder intresse och ska helt klart läsa på mer om hur förloppet ser ut

                            Intressant förslag att byta ut den fina svampen, finns det fler fördelar med de lite grövre?
                            Min filterlåda fungerar ungefär så här enligt tillverkaren: http://www.juwel-aquarium.de/out/juw...t-details2.jpg Skillnaden är att jag inte har det näst översta svarta kolfiltret och i stället för Cirax/Phorax (den vita lådan) har jag en grov svamp. Det fina filtret är det som är sist med lägre flöde och "snittat" på bilden (lika stort som de andra i verkligheten)

                            Har tidigare varit lite tveksam till om jag vill ha växter i ett malawikar (ur ett estetiskt perspektiv) men har faktiskt mjuknat och börjat ändra uppfattning. Skulle det hjälpa processen att skaffa lite snabbväxande växter? I så fall har ni några förslag?
                            450L Malawi - Pågående projekt
                            180L Malawi - Avvecklat
                            60L Rasboror & tetror - Avvecklat

                            Kommentar

                            • laasesku
                              • October 2002
                              • 660

                              #15
                              intressan. får man fråga vad jobbar du som och var?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...