Ska ni mörklägga 3 dygn pga cyano? Flytta era fiskar med stora fenor då!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jojje_
    • January 2013
    • 335

    Ska ni mörklägga 3 dygn pga cyano? Flytta era fiskar med stora fenor då!

    Körde en mörkläggning på 3 dygn på nanokaret där jag kör en av mina kampfiskar.
    När jag igår öppnade upp och förväntade mig växter som ser ut som smält spenat så var allt ändå i rätt bra skick.
    Allt förutom min kampfisk..
    Någon/några har under tiden gnagt sönder halva hans stjärtfena...
    Om det nu är de 5 microrasbororna eller någon av de 5 räkorna låter jag vara osagt, men han ser ärrad ut för livet.

    Från att ha varit en ståtlig och underbar kampfisk ser han nu ut som något överkört.

    Är fan skitledsen.
    Vad kan ha gnagt på honom?
    Kan det ha varit så att han legat på botten under längre perioder och då har räkorna passat på att kalasa på honom?

    Matade samt gav räkorna ett par pellets precis innan jag mörklade.


    Jävla skit alltså..
    Fluval Edge 46L
    Projekt - Ciklidhörna
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #2
    Uvc..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #3
      Ursprungligen postat av ettfettbranamn
      Uvc..
      Det är grejer det!

      Kommentar

      • KJE
        • August 2013
        • 1066

        #4
        Easylife Blue Exit har funkat väldigt bra för mig mot Cyano, tog bort den på cirka tio dagar och än har den inte kommit tillbaka
        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

        Kommentar

        • Jojje_
          • January 2013
          • 335

          #5
          Ursprungligen postat av ettfettbranamn
          Uvc..
          Du gjorde mig förbannad med ditt svar, tills jag läste din sign.. då blev jag glad igen



          Ursprungligen postat av KJE
          Easylife Blue Exit har funkat väldigt bra för mig mot Cyano, tog bort den på cirka tio dagar och än har den inte kommit tillbaka
          Tack för tipset.
          Blir att köra en kur och se om resterande bakterier försvinner.
          Fluval Edge 46L
          Projekt - Ciklidhörna

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            #6
            Förlåt.. Tillåt mig utveckla..

            Om herrn har problem med cyano vill jag som lösning på problematiken föreslå en apparatur som kallas uvc. Kort kan man kalla det en cirkulationspump med en lampa med en sådan frekvens att den avlivar bl.a. alger.

            I ditt fall med ett nanokar räcker det med en så liten lampa att du förmodligen kommer under femhundringen och det kan det ju vara värt.. Själv använder jag alla gånger hellre uvc än mörkläggning/andra medel.. Tar typ en kvart om du kör den med ett ordentligt vattenbyte.. 6w räcker alla gånger à 33.50$.. Användes vid behov..
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • Christer5

              #7
              Tar verkligen UVC filter bort cyano,har ett UVC som jag sällan använder.

              När jag hade cyano för länge sedan använde jag General Tonic och det blev perfekt har inte haft cyano sedan dess.

              Dock är jag väldigt observant på att att om det kommer grönt på sanden så är jag kvick på att suga bort detta med en tunn slang men det är inte ofta.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #8
                Mig veterligt tar inte UVC bort cyano - det skulle vara för enkelt då .

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Ska ni mörklägga 3 dygn pga cyano? Flytta era fiskar med stora fenor då!

                  Nope, uvc funkar väldigt bra i många fall men mot cyano är det inget vidare. Frilevande organismer som tex svävalger och infusorier är den grym mot.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...