Ruttnande växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tinwelende
    • October 2007
    • 131

    Ruttnande växter

    Mina Microsorum verkar inte må bra alls. De växer på mangroverötter (flera olika rötter och plantor) och samtliga plantor håller på att ruttna bort, ser det ut som. Bladen blir håliga och hålen har mörk kant där förruttnelsen eller vad det nu är sprider sig ifrån och det ser dessutom ut som någon form av tofsalger på bladens kanter.

    Även mina snabbväxande växter blir snabbt bruna och många av bladen ruttnar bort, trots att de verkar trivas i övrigt, för det kommer hela tiden nya skott på dem också. Som ni ser på bilden av hela akvariet (95 l), så har Microsorumen också fått nya blad, men de gamla bladen ser hemska ut.

    Hela akvariet:


    Microsorum närbild (nystädat akvarie, därav vitaktigt vatten):


    Är det jag som är för dålig på att ansa gammalt? (För det gör jag nästan inte alls.)
    Eller kan det ha med CO2 att göra? När jag jämför pH med GH och kollar värdet för CO2 i vattnet på en JBL-karta, så måste jag sänka pH till 7 för att CO2 i vattnet ska hamna på mellan 15 och 60 mg/l. I dagsläget har jag 10 mg/l, om jag går efter värdena (pH 7,5 och GH 7). Men jag kan ju inte sänka pH utan att GH också sänks!

    Dagens mätning:

    pH: 7,5
    GH: 7
    KH: 7
    Temp: 24,6°C
    NH4: <0,05 mg/l
    NO2: 0,025 mg/l
    NO3: 20 mg/l
    PO4: 0,1 mg/l
    Fe: 0,05 mg/l
    CO2: 10 mg/l

    Vid städning varje till varannan helg:


    30 % vattenbyte
    Tillsätter 1 tsk Bikarbonat och 1 mått GH-Salt
    PMDD: 10 ml ur vardera 3 flaskor


    Jag tillför CO2 via Tropica System 60, men det kanske inte blir tillräckligt?
    Vad tror ni?
  • Jojje_
    • January 2013
    • 335

    #2
    Samtliga av dina firrar ser feta ut om magen, kan det inte vara så att du matar alltför mkt? Därav algerna? =)
    Jag hade tofsalger på mina Anubias. Drog ner rejält på käket samt belysningstiden en timme mindre, och vips.. algerna borta på två veckor.

    Samt, vad har du för belysning? Kan ju vara värt att prova att byta lysrör.
    Många som skrivit att de haft förbättringar bara genom att byta rör.
    Dock så är jag ingen expert, utan kommer bara med lite fungeringar =)
    Fluval Edge 46L
    Projekt - Ciklidhörna

    Kommentar

    • Tinwelende
      • October 2007
      • 131

      #3
      Jag matar en gång om dagen och utan att det sjunker. Jag har haft problemet förr att fiskarna har blivit alldeles för magra, så det är kanske det som jag är lite rädd för nu (särskilt eftersom rekommendationen man läser överallt är att mata två gånger per dag och jag bara matar en). Men varje fisk får bara totalt ett par flingor var. Kan det vara det att jag smular sönder maten för mycket, så att det ändå skräpar ned i akvariet utan att jag ser det, kanske?

      Lysröret är det som följde med akvariet (Aquatlantis Elgance): Ett T5 230 LEDs 16,1W. Är det för mycket?

      Belysningen är på 13:00-22:00, alltså nio timmar.

      Kommentar

      • Patrik E
        • November 2013
        • 15

        #4
        Tjenare Tin.... svarade på en tråd här http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=158385 och för att ge dig lite råd: HÅRT vatten = döda växter, Kraftigt ljus tät vegetation = gröna toppar rutten rot, först av allt möblera om växterna stora och höga bak och i sidorna låga skira ljuståliga fram och i mitten. Svarta tofsalger trivs i syrefattiga ljusa miljöer, vanligen får man det av att man byter vatten ofta eller att filtermaterialet inte kan skapa en bra miljö för bakterier som bryter ner resterna av växtdelar osv. Men som svar även till dig Torumin kommer att ge dig mjukare vatten filtrera ljuset och ge egenskaper som passar växterna bättre, som belöning får du bättre växter högre syrehalt mindre alger.

        Häls Patrik E

        Kommentar

        • Tinwelende
          • October 2007
          • 131

          #5
          Hej Patrik! Förlåt för det sena svaret!

          Men jag har hört att man inte ska röra filtret förrän pumpens cirkulation påverkas. Ska jag öka tiden mellan vattenbytena, skölja ur filtret lite oftare så att jag kan vara säker på att pumpen går på fullt tryck (utan att skölja för ofta så att bakterierna försvinner, så klart) och strunta i GH-salt, kanske? = Mjukare vatten och bättre fart på vattnet?

          Just nu har jag utblåset riktat på sned så att en del av ytan rör sig samtidigt som den blåser ned lite av det renade vattnet nedåt i akvariet. Om ytan rör sig för mycket så försvinner mycket av koldioxiden, har jag hört. Det känns som ett dilemma det där med syre vs. koldioxid vs. strömt vatten ned mot botten av akvariet.

          Mvh Tina

          Kommentar

          • Moving Waves
            • August 2010
            • 1403

            #6
            Sv: Ruttnande växter

            Ja sluta med gH-salt och bikarbonat så kommer nog javaormbunken trivas bättre. Med de fiskar du har finns det ingen anledning att driva upp hårdheten.
            Använder du någon växtnäring? Du har ganska mycket snabbväxare och med co2 kan det lätt ta slut näringsämnen, även om de värden du anger ser ok ut.
            - - -
            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

            Kommentar

            • Tinwelende
              • October 2007
              • 131

              #7
              Hej! Förlåt för sent svar! Jag slutade med ALLT förutom PMDD, CO2 och EasyCarbo efter ditt inlägg och det har blivit rejäl skillnad redan såhär efter några veckor! Växterna ser inte alls lika mörka och tråkiga ut längre och jag tycker inte heller att det kommer alger lika snabbt (även om de har hållit sig i schack även innan). Jag använder bara PMDD ca varannan vecka när jag har gjort vattenbyte. Ska jag kanske öka till en gång i veckan med PMDD? EasyCarbo har jag i varje dag när jag fyller upp med CO2.

              Stort tack för er hjälp! Jag uppskattar den verkligen!

              Kommentar

              • Patrik E
                • November 2013
                • 15

                #8
                Tjenare igen!

                Jag har själv inte haft tid att titta in Startar just nu upp mitt 540l Co2 akvarium. Försökte få tag på en 10 kg Co2 tub i Sverige. Pris mellan 2400 - 3900 kr Rundbottnade tuber?? Vände mig snabbt till Tyskland!! 10 kg Flatbottnad fylld, med tryckintyg 1854 - 1982 kr med frakt Pure Love. Ok ok tillbaka till ditt problem, sorry men jag såg faktiskt inte att du körde Co2 nu blev det genast tydligare. Du har en totalhårdhet på 7 och pH på 7.5 och 10 mg/l ok det går inte. Skicka med två tabeller här, sänka hårdheten är det inte tal om så det finns två val pH sänkning eller höjd hårdhet, att höja hårdheten har en hel del negativa följder som t.e.x ditt det urval av växter som trivs och klara höjningar nja nej sänka pH skulle jag rekommendera. Gå in på Tropica dom har kanonbra info om växter och deras behov. http://www.tropica.com/dk/forside.aspx
                Lite tabeller så du kan hitta en nivå och balansera upp akvariet.



                ps Vill ändå stå fast vid torven, det är en kanon pH sänkare och det bidrar med viktiga spårämnen, en liten detalj till ditt bottensubstrat är i minsta laget, jag skulle rekommendera 7 - 10 cm, använd gärna kattsand 3 -5 cm av typen 100% bränd Moler kornstorlek 3 - 6 mm det vill ge dig två fördelar 1. Mycket god genomströmning av bottnen 2. Fantastisk järndepå Så först kattsand sen lite mer bottensub så blir det nog kanon.

                Patrik Goood Jul

                Kommentar

                Arbetssätt...