Alger och bröte.. Låt fisken göra jobbet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • exight
    • July 2009
    • 167

    Alger och bröte.. Låt fisken göra jobbet?

    Hey, denna tråd passar nog in under ganska många rubriker men väljer att placera den här då alger är det största problemet.
    Ni som vill svara på frågan utan att läsa bakgrunden kan hoppa till slutstycket i tråden..

    Jag har tidigare haft ett 540L utan några större problem med skit på botten och alger. Nu har jag nedgraderat mig till ett 275L och jag får det inte att gå runt. För att hålla akvariet snyggt skulle det krävas en storstädning i veckan..
    Jag har 2 stycken påfågelciklider och en chokladmal idag (Min L-mal dog nyligen, men hade samma problem när han var vid livet). Och jag har en SKOG av alger i akvariet, det slutar inte växa.. Tar jag upp en algfylld sten, kokar den och rensar bort alla alger så går det på 2 dygn så är det en ny gräsmatta på den med alger. Insuget till mitt ytterfilter blir så igen-blommat att filtret slutar pumpa vatten för den får in så lite.. Mitt innerfilter har blommning i utspruts-pipan, på hela inredningen och självklart då också på hela ytterhöljet.. Detta leder också till att all skit inte kan sugas upp utan samlas på botten (mesta dels alla "smulor" som kommer ur påfåglarnas gälar när dom äter"

    Jag har testat med diverse "anti alg" medel, att mörklägga akvariet i 10 dagar, kontinuerliga vattenbyten, storstädningar osv. men ingenting biter på denna best! Algerna påminner lite om gräs.. det är små knippen med 3-4 stycken 2cm långa mjuka strån.

    Vad jag vill är givetvis att slippa städa akvariet varje vecka. Drömmen hade varit att kunna slänga ner 30 räkor och 10 sniglar men det skulle mina påfågel ciklider äta upp direkt. En ny L-mal skall införskaffas men det kommer knappast hjälpa helt..
    Någon som har tips på vad jag ska göra?
    Tidigare: 120L Malawi
    Tidigare: 275L Mix
    Tidigare: 540L Mix
    Nu: 275L Amerikanska Ciklider
  • addo
    • January 2007
    • 609

    #2
    Jag släppte en gång ner guppyyngel till min Påffe som mat, effekten blev att Påffen totalt ignorerade ynglen tills de växt sig halvvuxna. Så om du har tur kan kanske små räkor tex körsbär vara för små för att Påffarna ska bry sig, Snäckor äter den knappast.

    Dock tycker jag det låter som att algproblemet grundar sig i att akvariet är nystartat och inte har kommit i balans ännu, samtidigt som du förvärrar obalansen med kontinuerliga "storstädningar". Om du har ett tillräckligt stort filter så ska det räcka med ett delvattenbyte på ca 20% en gång i veckan, samtidigt tar du manuellt bort de värsta algerna och suger upp de värsta skithögarna från sanden.

    Har algtillväxten fortfarande inte gett med sig efter ett par månader med den här skötseln så får du först och främst köpa ett större filter och sedan öka delvattenbytena till 30%

    Sen måste jag för sakens skull påpeka att 275l är för litet Påfågelciklider, förutom när dom är små ynglingar. Men dom växer fort!

    Kommentar

    Arbetssätt...