Järnet försvinner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rambo
    • February 2004
    • 672

    Järnet försvinner

    Har sedan ett tag tillbaka problem med växter som inte växer och alger som håller på att ta över.
    Har nu märkt att jag får knappt någon järn-halt alls i karet vid trots dosering enligt instruktion av Mikromix eller Tropica Plant Growth (köpte en flaska för att testa + få en smidigare förpackning).
    PH:t ligger på 6,5, utblandad Mikromix förvaras i kylskåp, järntestet har ok datum och regerar som det ska när jag mätte på en blandning av mikromix
    När jag mäter järnhalten dagen efter vattenbytet då jag har tillsatt gödningen ligger den på ca0,1mg/l.
    Vad är det som händer?
    Kan något annat än växterna absorbera järnet?
    Kan man få något som hindrar att järnet fälls ut?
    Vågar jag öka gödningsdosen tills jag får de järnvärden jag vill ha?
    575l Åleds
    80l JAD
    Tiffany - perser/norskskogskatt
    Lizton - renrasig Bengal
  • Patrik E
    • November 2013
    • 15

    #2
    Tjena Rambo!
    Ok ett klassiskt problem, järn är lättflyktigt och den vanligaste boven brukar vara SYRE, dålig packning i pumpen som tjuvar in luft, hög temp dygnet runt, koppla bottenvärmen till timer alt doppvärmare låt tempen dippa nattid då växterna använder spårämnen som järn, Mycket röda toner i ljuset kan bidra kolla ljuset så du har rätt kombination, högt rött ljus kompensera växter med järn.
    Obs kompensera aldrig värden som ligger fel över en kort till medellång tid effekten av spårämnen kan bli kvar under mycket lång tid och oftast får man aldrig ordning på det.
    Om du vill ha mer hjälp måste du redogöra vilka växter du har. t.e.x Cryptocoryne, Rotala, Myriophullium dom två sista förbrukar mycket men utan co2 har dom svårt att tillgodogöra sig det.

    Häls Patrik
    Senast redigerad av Patrik E; 09 November 2013, 17:36.

    Kommentar

    • Rambo
      • February 2004
      • 672

      #3
      Tackar ska kolla över de delarna.
      Har haft rotala men den är en av växterna som i princip har dött ut (finns lite rester kvar), andra växter som har dött ut är cryptocoryne, crinum, valisnera, echinodorus.
      Annars är det mest javaormbunkar som har överlevt, men de har gått från att jag behövde rensa bort plantor för att de inte skulle ta över helt till att sakta tyna bort.
      Jag har fått växterna att börja växa igen genom att dosera mikro:n två gånger i veckan (en dos vid vatten bytet + en dos mitt i veckan) och mäter järnhalten vid varje tilfälle. Hur stor är risken att jag får farligt höga halter av andra spårämnen med den taktiken?
      Planeterade in anubias, hygrophilia polyspera och hygrophilia simensis(?) för två helger sedan efter att ha rensat bort så mycket alger jag kunde och rengjort bottnen ordentligt. Dessa växter har börjat ta sig.
      575l Åleds
      80l JAD
      Tiffany - perser/norskskogskatt
      Lizton - renrasig Bengal

      Kommentar

      Arbetssätt...