Hejdå fiskarna!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anne Gisela
    • October 2012
    • 425

    Hejdå fiskarna!

    Nu är jag leds på cyanon som inte ger sig. Blä! Har t o m gått mot alla råd och använt algmedel men fiskarna mår INTE bra så nu slutar vi med det och kämpar med att få tillbaka balansen. Men idag har jag täckt akvariet och så ska det vara i 4-5 dagar och sen hoppas jag finna ett finfint akvarium igen!

    Men - visst matar man väl under tiden?
    Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

    Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Ursprungligen postat av Anne Gisela
    Nu är jag leds på cyanon som inte ger sig. Blä! Har t o m gått mot alla råd och använt algmedel men fiskarna mår INTE bra så nu slutar vi med det och kämpar med att få tillbaka balansen. Men idag har jag täckt akvariet och så ska det vara i 4-5 dagar och sen hoppas jag finna ett finfint akvarium igen!

    Men - visst matar man väl under tiden?
    Nej, du behöver inte mata under tiden - fiskarna klarar sig galant utan mat dessa få dagar. Obs, låt bli att kika in under mörkläggningen.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      man skall absolut inte mata i ett mörklagt akvarium
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Anne Gisela
        • October 2012
        • 425

        #4
        Ok. Lite orolig över den "maktkamp" som är där i just nu, där går rätt stora fiskar. En rödbukshanne som haft två gummor men där den ena dött för en vecka sen, han är nu rejält påpucklad av scalarerna och blåciklidhannen (som är 13-14 cm stor o kraftig)... Ngn tuggar dessutom ordentligt på en av scalarernas fenor... Men, jag får försöka hålla mig...!
        Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

        Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

        Kommentar

        • Joakim Lundgren
          • August 2006
          • 631

          #5
          sänk temperaturen, mörklägg och håll upp med matningen i en vecka. Gör sen ett vattenbyte och sug upp all cyano du kan hitta. Hur stort är ditt kar?
          AKA: Lizardking

          Kommentar

          • Anne Gisela
            • October 2012
            • 425

            #6
            Ursprungligen postat av Joakim Lundgren
            sänk temperaturen, mörklägg och håll upp med matningen i en vecka. Gör sen ett vattenbyte och sug upp all cyano du kan hitta. Hur stort är ditt kar?
            Jag kan inte sänka temperaturen, har ingen doppvärmare igång. Karet är 240 l.
            Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

            Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

            Kommentar

            • Joakim Lundgren
              • August 2006
              • 631

              #7
              Ursprungligen postat av Anne Gisela
              Jag kan inte sänka temperaturen, har ingen doppvärmare igång. Karet är 240 l.
              ok, men gör allt det andra i en vecka så borde det klara sig tills det blir vår igen. Hur mycket matar du om dagen? Kommer solstrålar åt ditt akvarium?
              AKA: Lizardking

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #8
                Jag har nu framgångsrikt lyckats tvinga tillbaka cyanon som var på väg att etablera sig på en stor yta längst fram i mitten i mitt SA-kar med ljus sandbotten.
                Det enda jag gjorde var att dra ner lite på ljustiden samt att dubbla min vanliga dos EC, och halvera mängden gödning, samt att jag rörde om lite och begravde den i sanden så fort den visade sig.
                Tofsalger har jag fortfarande lite för mycket av, men cyanon ser numera ut att vantrivas ordentligt, då den endast dröjer sig kvar mellan frontglaset och sanden...

                Kommentar

                • KJE
                  • August 2013
                  • 1066

                  #9
                  För mig var Easy Life's Blue Exit väldigt effektivt mot cyanon, tog knappt tio dagar från första dosen till alla spår var borta, så nu kör jag med det i förebyggande syfte en gång per vecka enligt flaskan. Antagligen finns det några nackdelar också, men än har jag inte märkt några
                  Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                  Kommentar

                  Arbetssätt...