Torvakvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gral
    • October 2013
    • 3

    Torvakvarium?

    Hej! För det första vill jag säga att jag inte är 100 på att jag lade denna tråd rätt, men men.

    För det andra, jag vill starta upp ett akvarium igen! Hade ett för ca 7-8 år sen som jag verkligen njöt av. Men pga vissa omständigheter fick jag göra mig av med det. Från att ändå haft rätt så god kunskap gällande akvarium så känner jag mig rätt så novis i skrivande stund. Har kollat in forumet och vet vilket innerfilter och doppvärmare jag ska satsa på.

    När jag hade mitt akvarium tidigare så hade det "torvbotten" Om det nu kallas så? Jag har för mig att jag först hade torv, sedan lera (sådan som man drejar med?) för att sedan lägga över ett myggnät? Hade därefter akvariumgrus över detta.

    Stämmer detta? Är det någon speciell torv, lera man ska köpa? Kommer jag ens ihåg allt korrekt? Fördelen med detta som jag minns är att växterna växer mer än ett anabolt monster på värsting-gymmen. Känner mig stört vilsen just gällande bottnen. Finns det någon juste guide hur set uppen (älskar svengelska) görs?

    Tack på förhand!
    Senast redigerad av Gral; 11 October 2013, 22:01.
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Jag kan egentligen inget om sånt här men om jag har lite bättre minne än dig så minns jag nåt som kallas jordbotten. Det går väl ut på att just lägga ett lager ogödslad jord och sedan ett lager sand över detta.

    Torv brukar jag koka upp och sen strö lite över sanden för att få en mörkare botten och lite tefärgat vatten och för att jag tror humusämnen är av godo för livsformerna i akvariet
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • xanadu
      • January 2013
      • 157

      #3
      Här är en artikel om jordakvarium http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=819403. Har inte själv någon erfarenhet av jordakvarium och vet inte hur dom tipsen som nämns i artikeln fungerar i praktiken.

      Vad det gäller torv är väl det ph höjande eller sänkande?? Jag vet att vissa använder stora torvblock i sina dammar för att kontrollera ph-värdena iaf.
      Projekt:

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        #4
        Sv: Torvakvarium?

        Det stämmer bra att man med fördel kan ha torv under bottensubstratet och det är inte bara bra för växterna utan även fiskarna. Förutsatt att man har fiskar som vill ha mjukt och surt vatten förstås, vilket gäller de flesta vanliga akvariefiskar förutom de från de afrikanska stora sjöarna.

        Torv kan du köpa i block på blomsterhandel, granngården mfl. Se bara till att det är naturlig torv utan tillsatser.
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Nackdelen med jord / torvbotten är att man får vara noga med hur man indreder.

          När blommorna väl har fått fäste med rötterna, så är det ett mindre elände att
          plantera om utan att man får upp en massa torv / jord i karet.

          Vilket inte är så kul alltid.

          Men det växer som fasen.


          Notera dock, PH formligen rusar ner. Jag gjorde ett litet miniförsök i en 60 liters
          för ett par år sedan. Torv på botten, sjösten ovanpå det.

          Kranvattnet höll nästan 8 när det åkte ner, dagen efter när jag mätte, var PH't på 5,5.

          Hade aldrig några fiskar i det karet, men blommorna växte som fasen.

          Men tänk på att kolla PH't innan du koppar ner fisk i det karet.

          Läste någonstans att man kan få väck den värsta PH rusningen med att låta
          torven ligga i en spann med vatten, och byta vattnet ett par tre gånger under en vecak eller så.


          // K
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Gral
            • October 2013
            • 3

            #6
            Tack för alla svar. Akvariet är nu igång (utan fiskar än så länge) med torv i botten och sedan akvariegrus ovanpå. Blev torv efter konsultation med killen i butiken. Blir att hålla koll på pH´t innan något flyttar in. Det jag älskar mest med detta är som Ken säger, att växterna växer fort! Har även ordnat en vattenormbunke för slippa så mycket alger i framtiden som möjligt.

            Kommentar

            • addo
              • January 2007
              • 609

              #7
              Se till att "sticka botten" med jämna mellanrum för att få ner lite syre i botten, jag fick nämligen problem med svavelväte efter ett par år när jag körde med torv. Sen gick jag över till mineraliserad jord och använde ett ganska tunt lager 1-2 cm, och då hade jag inga problem.

              Om du kört jordbottenkar förut så vet du det säkert redan, men tänk på att plantera massor av starkrotade växter som pumpar ner syre i substratet. Det är i min erfarenhet helt avgörande för den här typen av akvarium.

              Kommentar

              • Gral
                • October 2013
                • 3

                #8
                Och vad innebär med starkrotade växter? Något exempel på sådana växter? Väldigt länge sedan jag hade att akvarium överhuvudtaget.
                Senast redigerad av Gral; 16 October 2013, 08:40.

                Kommentar

                • Patrik E
                  • November 2013
                  • 15

                  #9
                  Varför inte använda botten deponit istället? Har själv använt en rödlera från AM en gång...outstanding för lökar och dom flesta växter. Mina lökar slog två tre meter vita långa grova revor spred sig som tusan. Vet inte om någon saluför AM längre i Sverige

                  Kommentar

                  • Jacob T
                    • November 2013
                    • 13

                    #10
                    Hur går det? Fundrar lite i samma banor till mitt framtida 200 liters.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...