vem äter mina växter ... och varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils_sverker
    • June 2007
    • 395

    vem äter mina växter ... och varför?

    Så här ser det plötsligt ut hos mig: http://i44.tinypic.com/160ynba.jpg Vem gör detta - och varför?

    Det är bara anubias och vattenpest som är gnagda på. Vallis, crypto, javaormbunke och javamossa har klarat sig.

    De som bor i karet är colombiatetror, gurami, ancistrus, siamesiska algätare och amanoräkor.

    Algätarna och räkorna har haft en hel del alger som de käkat upp, kanske har de börjat ge sig på växterna? Men jag tycker de borde vara nöjda med maten de får: jag matar varannan dag med flingor eller tabletter (alla djuren äter av detta) och så squash och ärter någon gång i veckan (tetrorna äter även grönsakerna)

    (Bladen längst ner till höger på anubiasbilden nere till höger behöver ni inte bry er om, dem är det jag som råkat ha sönder)
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

    #2
    Min första tanke är att det kanske är ancistrus som gnagt lite på dina växter. H*n kanske inte är nöjd med vad som bjuds och vill ha lite goda bladgrönsaker..
    Min egen ancistrus knaprar bara alger på växterna. Ser rätt kul ut när hon slänger sig i vallisarna från blad till blad.
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2883

      #3
      Tetrorna kan man kanske misstänka. Se: http://tropicalfishandaquariums.com/...mbianTetra.asp

      Kommentar

      • henrikl
        • November 2012
        • 639

        #4
        Ancistrus knaprar gärna på växter när de får för lite grön föda. Pröva o ge ancistrusen mat när du släcker lampan så de är ensamma om att äta av tabletterna...
        2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
        Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          vem äter mina växter ... och varför?

          Tveksamt att Ancistrus käkat på anubiasen så, då tror jag mer på tetrorna isf. Vattenpesten däremot ser mer ut att inte trivas än att någon käkat upp den.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13124

            #6
            Colombiatetran är ju en strikt köttätare så den kan vi nog ta bort ur ekvationen.
            Ancistrus tja kanske men jag tror mest på siamesiska algätarna.
            Ger du dem algtabletter?
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • nils_sverker
              • June 2007
              • 395

              #7
              Tack för svaren - alla är misstänkta förutom räkor och gurami, alltså. Lösningen är väl att testa att ge mer "riktad" mat till dem, vid "riktade" tillfällen, och se om växterna slipper gnagas av.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13124

                #8
                Ge algtabletter så ska du se att växterna får vara i fred.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • sauk1
                  • August 2013
                  • 35

                  #9
                  Jag har en mosaikgurami som jag kom på med att rycka alla "blad" från en pogostemon erectus, så de ska man inte heller utesluta :-)

                  Kommentar

                  • vinbok
                    • November 2011
                    • 147

                    #10
                    Får hålla med åheim har ett stim på runt 40 colombia tetror och har aldrig sett dom ge sig på mina växter.

                    Kommentar

                    • fisheye
                      • November 2010
                      • 488

                      #11
                      hur är det med snäckor, då?
                      Jag har fått för mig att sandsnäckorna ev tuggar i sig växterna.
                      Kanske helt fel. Men då undrar jag vad som äter på mina anubias... i ett akvarium med dvärgciklider....

                      Kommentar

                      • flygrc
                        • June 2006
                        • 2755

                        #12
                        Min erfarenhet av ancistrus är att det är individuellt vad de går på oavsett om de får tabletter.
                        Dock håller jag med om att Anubiasen brukar få vara ifred.
                        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13124

                          #13
                          Ursprungligen postat av flygrc
                          Min erfarenhet av ancistrus är att det är individuellt vad de går på oavsett om de får tabletter.
                          Dock håller jag med om att Anubiasen brukar få vara ifred.
                          Jag tänkte främst att algtabletterna skulle vara till de siamesiska algätarna. Dem är som små gräsklippare
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • flygrc
                            • June 2006
                            • 2755

                            #14
                            Ursprungligen postat av åheim
                            Jag tänkte främst att algtabletterna skulle vara till de siamesiska algätarna. Dem är som små gräsklippare
                            Aha
                            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                            Kommentar

                            • nils_sverker
                              • June 2007
                              • 395

                              #15
                              Det är de j*a tetrorna! Jag tog ett par av dem på bar gärning i går när de knaprade på min nya växt (som jag nu tappat namnet på).

                              Har stödfodrat växtätarna med algtabletter efter släckning ungefär en månad nu - det hade jag kanske inte så mycket för, alltså.

                              Så, vad gör jag nu ...? Ska jag ge alger till tetrorna också? Jag provade att ge dem lite tablettsmul i går, de var som tokiga. Som sagt - de äter både squash och ärter om de får chansen. Och vad är isf lagom mängd för ett femtontal tetror?

                              Matningsschemat ser ut så här just nu:
                              flingor mån-ons-fre
                              1/2 köttätartablett sön (alla utom räkorna knaprar på den, även ancistrus)
                              1/2 algtablett sön efter släckning

                              Kommentar

                              Arbetssätt...