Bekämpa tofsalger med PMDD??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henrikl
    • November 2012
    • 639

    Bekämpa tofsalger med PMDD??

    Jag har läst att det går att bekämpa tofsalger genom att ge växterna easy carbo. Blir det samma effekt med PMDD eller gynnar det bara tofsalgerna??
    2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
    Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2885

    #2
    Vet inget som stoppar tofsalger. PMDD gör det definitivt inte. Vad som fungerar skapligt är mekaniskt bortagande av alger på fasta föremål, avlägsna drabbade växtblad, minska ev. uteslut mikrogödning för en tid. Skaffa Siamensis. Men akvariet hårt drabbat är det i princip hopplöst enligt min erfarenhet. Man kan i stort sett bara förebygga den här typen av algangrepp och sätta in åtgärder direkt när man ser minsta spår av tofsar.
    Senast redigerad av Sleaper; 29 September 2013, 10:27.

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #3
      I med snabbväxande, punktbehandla algerna med easycarbo, kokande vatten eller väteperoxid. När algerna är döda blir det lättknaprat för siameser..
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #4
        Jag vill också vara med lite i den här tråden. Har nämligen fått tofsalger och det tycker jag visserligen kan vara ganska så snyggt, men jag är rädd att det blir för mycket...
        Är det en bra idé att fortsätta med EC men dra ner lite på gödningen kanske?
        Jag har ju inte tillstymmelsen till alger (annat än lite vanliga grönalger) i 54-litaren där jag inte göder växterna!

        Kommentar

        Arbetssätt...