Akvarium blir inte som förväntat så hjälp mig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • antonni97
    • July 2013
    • 33

    Akvarium blir inte som förväntat så hjälp mig

    Hej!

    Jag ska gå rakt på sak! Jag startade ett akvarium för ungefär 1 vecka sen och allt va super rent och fint jag va rätt så nöjd då . Tills nu en vecka efter då akvariet blev helt äcklig grumligt vatten, alger överallt från stenar till sand VAD har jag gjort för fel?!. Här ser ni en bild på hur det ser ut. http://forumbilder.se/CFHRG/20130927-183244

    Vad ska jag göra snälla hjälp mig behöver verkligen hjälp nu.
  • Dopply
    • December 2012
    • 485

    #2
    Om du inte har fiskar och inte har matat än, så är det säkert inredningen som smutsar ner lite.. Men det kommer att försvinna efter en tid..

    Edit:
    Ser att du har en foderautomat. Varför? Den kan nog inte dosera tillräckligt lite..

    Vad har du för fisk?

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #3
      Men vad i hela friden har hänt?
      Du blir tvungen att förklara mer eller mindre exakt hur du gått till väga från det att du startade karet fram till idag om någon här skall kunna ha en chans att lura ut vad som är problemet!

      Kommentar

      • antonni97
        • July 2013
        • 33

        #4
        Okej ska berätta lite mera detaljerat för ungefär 2 veckor sen nu. Så funderade jag på att starta ett nytt akvarium. Så jag bestämde mig att köpa allt nytt själva akvariet är 1 år gammalt för har haft andra fiskar förr. Men iallafall så jag bestämde mig för att köpa in sakerna till akvariet och det blev en del köpte bl.a lysrör,sand,sten,filter. När jag fick allting så började jag att lägga in sanden osv vill också påpeka att akvariet va super rent när jag la in sakerna men iallafall jag tvättade sanden och stenen la in dom och fixade allt annat fyllde på vatten och la in 4 medel
        Den första för att starta ett akvarium snabbt och få balans
        Den andra för att fixa pH värdet
        Den tredje som tar bort alla bakterier
        Den fjärde ett alger medel
        Allt va super fint tyckte jag. Sen skulle jag bort i 2 veckor så jag köpte en timer så att akvariet fortfarande stod på för att jag har en liten växt som jag inte ville skulle dö. Så jag va borta i 2 veckor sen när jag kom hem såg det ut som det gör nu. Jag hade planerat att köpa Malawi fiskar men tror att jag ska vänta tills akvariet inte ser ut som det gör. Jag hoppas jag fick ut allt de viktiga.
        Senast redigerad av antonni97; 28 September 2013, 11:09.

        Kommentar

        • simpson
          • July 2012
          • 666

          #5
          Ursprungligen postat av antonni97
          Okej ska berätta lite mera detaljerat för ungefär 2 veckor sen nu. Så funderade jag på att starta ett nytt akvarium. Så jag bestämde mig att köpa allt nytt själva akvariet är 1 år gammalt för har haft andra fiskar förr. Men iallafall så jag bestämde mig för att köpa in sakerna till akvariet och det blev en del köpte bl.a lysrör,sand,sten,filter. När jag fick allting så började jag att lägga in sanden osv vill också påpeka att akvariet va super rent när jag la in sakerna men iallafall jag tvättade sanden och stenen la in dom och fixade allt annat fyllde på vatten och la in 4 medel
          Den första för att starta ett akvarium snabbt och få balans
          Den andra för att fixa pH värdet
          Den tredje som tar bort alla bakterier
          Den fjärde ett alger medel
          Allt va super fint tyckte jag. Sen skulle jag bort i 2 veckor så jag köpte en timer så att akvariet fortfarande stod på för att jag har en liten växt som jag inte ville skulle dö. Så jag va borta i 2 veckor sen när jag kom hem såg det ut som det gör nu. Jag hade planerat att köpa Malawi fiskar men tror att jag ska vänta tills akvariet inte ser ut som det gör. Jag hoppas jag fick ut allt de viktiga.
          Du kan ha fått någon kemisk reaktion mellan alla superdupermedel du hällt i.

          Gör några rejäla vattenbyten tills vattnet blir klart och rent, skölj ur filter etc. Kolla vattenvärden eller låt zoobutiken kolla en skvätt vatten du tar med. Om ok, skaffa någon eller några få billiga testpiloter och kör igång.

          Lever de, skaffa de fiskar du vill ha i lite lagom doser så bakteriekultur hinner etableras.

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #6
            Det verkar rätt motsägelsefullt, en tillsats som troligen består av bakterier och en annan för att döda av dom?
            Balans o stabilitet i ett akvarium basers på bakteriekulture som bryter ner föroreningar och hindrar burken från att spåra ur.

            Jag skulle gissa på att du har haft ljuset på direkt från början och rätt många timmar per dag dessutom?
            Ser ut som lite infusorier och alger...

            //NiXoN

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2887

              #7
              Jepp, en kombo av infusorier och svävalger ser det ut som. Grönsoppa helt enkelt, beroende på för mycket näring och ljus. Förmodligen också för många timmars ljus per dag?

              Kommentar

              • antonni97
                • July 2013
                • 33

                #8
                Så det jag ska göra är alltså städa igenom hela akvariet igen? Jag tror också jag har för många timmar på hur många timmar borde jag ha på? jag får väll städa allt ta bort växten och sänka timmar ljus och lägga in en mal så det inte händer igen sen vänta en vecka och se hur det blir och bara använda pH medlet och start medlet som stabilisera allt. Hoppas det borde fungera om inte vet jag inte vad jag ska göra. Eller ska jag göra på något annat sätt?

                Kommentar

                • KJE
                  • August 2013
                  • 1066

                  #9
                  Ursprungligen postat av antonni97
                  Så det jag ska göra är alltså städa igenom hela akvariet igen? Jag tror också jag har för många timmar på hur många timmar borde jag ha på? jag får väll städa allt ta bort växten och sänka timmar ljus och lägga in en mal så det inte händer igen sen vänta en vecka och se hur det blir och bara använda pH medlet och start medlet som stabilisera allt. Hoppas det borde fungera om inte vet jag inte vad jag ska göra. Eller ska jag göra på något annat sätt?
                  Jag körde med 8 timmar per dygn i mitt nystartade och det har fungerat riktigt bra
                  Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                  Kommentar

                  • MonkanS
                    • December 2011
                    • 861

                    #10
                    Varför allt detta???

                    "Den första för att starta ett akvarium snabbt och få balans
                    Den andra för att fixa pH värdet
                    Den tredje som tar bort alla bakterier
                    Den fjärde ett alger medel"

                    Den första är ju bra. Men sen ska du väl inte döda de bakterierna.
                    Men fixa PH.. varför?
                    Algmedel.. varför? Man kan ju knappast ha alger redan från start.
                    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                    Kommentar

                    • NiXoN
                      • December 2003
                      • 2068

                      #11
                      Mörklägger du karet ordentligt(täcker in det) så dör både alger och infusorier, båda behöver ljus för att överleva.

                      Ett rent kar är ett rent helvete, finns inget bättre sätt att förklara det
                      Om man städar för maniskt så tar man oftast livet av dom bakterier som egentligen sköter om karet, du skall bara suporta bakterierna o hålla undan alger samt överflödigt skit vid behov.
                      Vill du så kan du byta ut vatten etc o börja om på de viset men se till att filtret får vara fuktigt och inte få för varmt eller kallt(då dör bakterierna).

                      //NiXoN

                      Kommentar

                      • StefanVästerås
                        • August 2013
                        • 27

                        #12
                        Tråkigt när det blir så där. Hoppas det ordar sig. Kanske ställa in fler växter som du sen tar bort när det blivit bättre för att köra igång din Malawi idé. Finns väl för mycket näringivattnet
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=898

                        Kommentar

                        Arbetssätt...