Få bort svarta tofsalger på växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henrikl
    • November 2012
    • 639

    Få bort svarta tofsalger på växter

    Jag har lyckats få svarta alger på mina växter i en del akvarium. Det är främst på växterna men finns även några tofsar alger på rötterna. Förövrigt är det inte mycket alger jag har förutom lite gröna som mina malar glatt äter upp.

    Hur får jag enklast bort svarta tofsalger??

    Siamesisk tofsalgätare är portförbjuden i mina akvarium.

    Det är mest att det får växterna att se fula ut som är problemet, om det är lite på rötter stör mig inte.

    Problemet började när jag planterade in mer växter i karen, jag tror jag fick med algerna på köpet då jag aldrig haft några större problem med alger innan....

    Bra tips??
    2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
    Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.
  • Mysan__
    • February 2008
    • 407

    #2
    Jag har också såna. Jag har satt ner amanoräkor, då det sägs att dessa ska vara bra på att käka tofsalger. Jag vet inte än eftersom jag bara har haft dem sedan igår
    Annars tror jag det är black molly som äter tofsalger.
    Alternativt är väl att ta bort de manuellt.
    Om man kan gå tillväga på något sätt kemiskt kan jag inte svara på
    Mvh/ My

    Kommentar

    • woodlund
      • December 2011
      • 666

      #3
      Den absolut bästa medicinen är tålamod , jag hade tofslger i ett av våra akvarium också och försökte med det mesta inkl siameser och inte ens dom hann med att äta upp dom så jag lät det vara och ett tag senare försvann dom.
      1900Liter Diskusvatten


      Medlem i NDSS www.diskusforum.se

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        #4
        Jag fick någon form av trådalger. Minskade min PMDD gödning något, främst järngödningen + satte till ett gäng Amanoräkor. Sedan försvann det efter några/många veckor. Vet inte om det var receptet eller om det var tidens gång. Men före dess hade jag haft algerna i flera månader. Så jag tror det var ett lyckat recept hos mig.

        Edit: ser nu att du hade tofsalger. Observera att jag hade trådalger, troligtvis staghorn.
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        • henrikl
          • November 2012
          • 639

          #5
          Tror jag ska minska på PMDD och se om det minskar algerna. Annars åker växterna ut och så införskaffar jag nya.
          2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
          Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

          Kommentar

          • Nabyh
            • January 2013
            • 11

            #6
            Jag fick svarta tofsalger under sommaren och har försökt med både det ena och det andra. Det som till slut fick stopp på tillväxten var när jag fick rådet att hålla nere antalet ljustimmar rejält. Fram tills nu har vi endast haft belysningen på fem timmar per dag. Akvariet står i ett rum med stort ljusinsläpp men får ingen direkt sol på sig.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Punktdosera väteperoxid på toffsarna med en spruta funkar fint, annars är det bortansning som gäller.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Moving Waves
                • August 2010
                • 1403

                #8
                Sv: Få bort svarta tofsalger på växter

                Kokhett vatten funkar nästan lika bra som väteperoxid, punktspruta direkt på algerna. Minska microdelen, järnet, av pmdd och mindre stora vattenbyten kan också hjälpa.
                - - -
                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                Kommentar

                • HelenLind
                  • September 2012
                  • 405

                  #9
                  Med den teorin ang järn så skulle det ju kunna vara näringskulorna i botten som orsakat att tofsarna kom tillbaka när vi lyckades utrota dem med ljus och EC. Är det inte järn i dessa kulor som ska vara bra för svärdplanta bla?
                  Tofsarna på växterna brukar jag ta bort med en vit kökssvamp.
                  Familjen fisksoppa
                  Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
                  Mina: 120l, 312l, 500l

                  Kommentar

                  Arbetssätt...