Är det så här man gör?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ubjs
    • April 2007
    • 192

    Är det så här man gör?

    Hej

    Startar om mitt 144-liters och tänkte kolla om nedanstående plan verkar vettig.
    1. Rensade bort så mycket alger som möjligt från kvarvarande växter och rötter, botten. Blågröna alger som lätt lossnade från bladen så det borde inte vara någon fara att ha plantorna kvar ett tag tycker jag.
    Dom som överlevt är en massa stänglar av någon sorts Ludwigia (tror jag) och en Echinodorus samt en Cryptocoryne nevilli som är tveksam om den går att rädda. Tror att burken fått för lite ljus under semestern och för mycket mat.
    Invånare är ett, möjligen två par, Apistogramma Benschi och yngel i olika storlekar.
    I samband med slamsugning och rensning av växter så gjorde jag två 50% vattenbyten två dagar efter varann.
    2. Inhandlat 5 olika arter snabbväxande som komplettering till dom som överlevt sommaren.
    Ev testa enklare form av koldioxid.
    3. Nästa steg borde vara att planera vad jag vill ha lite mer permanent.
    4. Byta ut en del av snabbväxarna mot några som växer mindre snabbt. Fördelning snabbväxande - mindre snabbväxande 50-50?
    Tidpunkt, när det börjat växa rejält, 5-10 cm i veckan.
    5. Vänta en månad till ca och byta ut fler av snabbväxande. Fördelning 25-75?
    6. Ev testa lite svårare arter.
    7. Sen är det väl sommar igen och snart dags att börja om.

    Mvh UB
Arbetssätt...