Lista över växter som funkar utan tillsatt koldioxid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ubjs
    • April 2007
    • 192

    Lista över växter som funkar utan tillsatt koldioxid

    Hej

    Någon som sett en sådan någonstans?
    Funderar på att fixa till mitt 144 liters och skulle vilja få lite koll på om man ska köra med koldioxid eller inte.

    Mvh UB
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Javaormbuske, windelöv, anubias, vallisneria, olika sorter av cryptocoryner t.ex.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #3
      Polysperama har jag med gott resultat, kör bara med pmdd Finns många växter man kan ha, kolla vad du har för ljusstyrka och sen sök på detta i akvarieväxternas artbeskrivning
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • ubjs
        • April 2007
        • 192

        #4
        Hej

        Har hittat en lista hos Dennerle, är det så enkelt så att alla växter som har symbolen sol och moln funkar utan koldioxid och att man ska undvika dom med enbart en stor sol i listan?


        Mvh UB

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          #5
          Solen har väl bara med vad den har för ljuskrav och inte om den kräver Co2?
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • ubjs
            • April 2007
            • 192

            #6
            Men finns det inte ett samband mellan mycket stort ljuskrav och behov av tillsatt koldioxid?
            Det kanske inte är så enkelt?

            Mvh UB

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Lite grann är det så att "alla krav" (ljus, näring och CO2) skall vara i "balans" för att växten skall växa så drar man bara på med ljus utan att öka mängden näring och CO2 så är det ofta sämre än om alla 3 "kraven" är låga.

              Därför stämmer det ofta att de växter som har höga ljuskrav också då kräver CO2. Men undantag finns säkert och dessutom så får man tänka på att många växter som kräver ljus/CO2/näring ibland även funkar bra med lite av dessa saker, men de då kommer att få en annorlunda färg och/eller annorlunda tillväxt (längd och form).

              Så rent generellt så är det sällan så att de arter som inte kräver så mycket ljus inte heller kräver CO2. I Zoopets artregister så kan du få upp en lista över vilka växter som kräver lite ljus.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              Arbetssätt...