Hur vanligt är järnbrist?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnsson_82
    • March 2012
    • 289

    Hur vanligt är järnbrist?

    Hur vanligt är egentligen järnbrist i akvarium med mycket växter? Jag har nyligen gjort om i mitt 120 l kar där jag dubblat ljuset till ca 0.8 w/l, och lagt i Tropicas bottengödning. Jag doserar med CO2 (2 bbs) och PMDD 14 ml/veckan. Jag har tänkt att öka dosen senare men ligger lite lågt nu sedan omstarten jag gjort.

    Åter till min fråga och varför jag undrar. Min HC och min Staorgyne repens tycker jag börjar se gulgröna ut istället för ha den djupa gröna färgen som framför allt S. repens ska ha. Så vad är det som fattas? Jag har mätt mitt nitratvärde och det ligger högt (30-35 ppm) så jag utesluter kvävebrist. Då återstår järnbrist med tanke på symptomen. Jag har inget järntest så jag vet inte riktigt hur jag ligger till där. Men är HC och S.repens järnkrävande växter? Att S. repens mår dåligt är jag mest förvånad över, det ska ju vara en relativ enkel växt. Borde jag byta ut min Miplus till Miplus pro som innehåller dubbelt så mycket järn?

    Övriga växter jag har verkar trivas. Till dem hör bl. a Pogostemon erectus, Ludwigia repens, Anubias, Echonodorus reni och bleheri, Fissidens fontanus och Marsilea hirsuta. Om jag nu väljer att öka dosen järn, är det någon av dessa växter som kan lida av det?

    Kan tillägga att jag gjorde om scapen för en vecka sedan, vet att nyplanterade växter behöver lite tid på sig att komma igång, men jag tycker att det är oroande att se att de visar upp bristsymptom redan.

    Någon som har några kloka funderingar eller tips på vad jag kan göra, eller ska jag ha is i magen och vänta och se vad som händer?
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    #2
    Svara pöjken förfan om ni kan!
    jag vill också ha svar, jag tror fan mitt ena kar har järnbrist. Gula blad etc.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13127

      #3
      Med tanke på att de gödningspreparat man köper i affären nästan bara innehåller järn så borde järnbristen vara vanligt förekommande.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Dopply
        • December 2012
        • 485

        #4
        Spontant så låter din näringdosering lite låg..

        Du har Co2 och 2bbs(vet jag inte ens vad det betyder) Men jag antar att du ligger på runt 20-30ppm..

        Ang järn så är väl tropicas bottennäring i princip rent järn? Så järnbrist låter ju mycket konstigt.

        Har du någon bild på Karet?

        Kommentar

        • Ryskbompa
          • August 2012
          • 930

          #5
          jag tror han försöker säga bubblor per sekund

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2887

            #6
            Bubblor per sec. säger ju som sagt ingenting. pH och KH hade varit mer till hjälp.

            Kommentar

            Arbetssätt...