LED strålkastare, växtbruklig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TheSwedishPike
    • June 2013
    • 123

    LED strålkastare, växtbruklig?

    Tjenare!

    Vad tror zoopet folket om denna nyheten? http://www.kjell.com/sortiment/el/be...re-50-w-p63999

    Tror ni detta kan funka för akvariebruk?

    6500 kelvin, dagsljus, 5000 lummen eller?

    Experter, skriv era åsikter! Tror många blir intresserade om de ser länken.

    Tack i för hand!

    Hade det funkat med några såna över ett 720 liters kar med växter?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Verkar klart intressant - fast helst vill man ju kolla i förväg om det funkar och det är ju lite svårt.
    Ett 720 är ju rätt högt så man kan kanske inte ha de mest ljsukrävande växterna men i övrigt så borde det funka.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • TheSwedishPike
      • June 2013
      • 123

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Verkar klart intressant - fast helst vill man ju kolla i förväg om det funkar och det är ju lite svårt.
      Ett 720 är ju rätt högt så man kan kanske inte ha de mest ljsukrävande växterna men i övrigt så borde det funka.
      Hade varit skoj om nån hade testat.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Instämmer - du får väl bli den förste
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Dr.Dork
          • December 2012
          • 263

          #5
          Sv: LED strålkastare, växtbruklig?

          Här finns folk som testat!



          Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

          Kommentar

          • TheSwedishPike
            • June 2013
            • 123

            #6
            Ursprungligen postat av Dr.Dork
            Här finns folk som testat!

            www.plantswap.se/viewtopic.php?f=34&t=16774&sid=93289a922b0606027c4 4a2b57a445e38

            Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
            Oj, tack, ska bli intressant och läsa!

            Kommentar

            • TheSwedishPike
              • June 2013
              • 123

              #7
              Alltså, det kan ju inte vara samma sak att ta watt per liter med led? Eller? Om man läser på denna sidan här: http://scandictools.com/product.php?id_product=437 så skriver dem att typ 10 watt ersätter 80 watt halogenlampa. Är det starkare än 80 watt t5 rör då?

              Kommentar

              • TheSwedishPike
                • June 2013
                • 123

                #8
                Ingen som kan svara?

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Ursprungligen postat av TheSwedishPike
                  Alltså, det kan ju inte vara samma sak att ta watt per liter med led? Eller? Om man läser på denna sidan här: http://scandictools.com/product.php?id_product=437 så skriver dem att typ 10 watt ersätter 80 watt halogenlampa. Är det starkare än 80 watt t5 rör då?
                  Men en halogenlampa är ju oftast betydligt mer riktad än en LED eller ett lysrör. Sedan är det ju också svårt att jämföra så för ett lysrör med reflektor ger ju 100-300% mer ljus än ett lysrör utan reflektor - så vad skall man jämföra med.
                  Styrkan i sig mäter man väl annars bäst i lumen.

                  En anna sak att tänka på är ju vilket ljus (färger) som belysningen ger - ett ljusspektra med rätt färgsammansättning av färgerna är ju mycket bättre belysning för växterna än en belysning som är lika stark men har ett felaktigt ljusspektra

                  Jag flyttade tråden till kategorin "Växter och alger". Visswt den passar även in i kategorin "akvarier och tillbehör" också men de som är mest ljusintresserade brukar hålla till i växtkategorin
                  Senast redigerad av Kjell Fohrman; 03 September 2013, 16:18.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Karl Holm
                    • November 2011
                    • 223

                    #10
                    Watt är inte relevant. När det kommer till LED är det lumen som spelar roll och då framför allt vad diodernas ljus består av. Tyngdpunkterna av diodernas spektrum bör ligga vid rött och blått som inehåller de mest bidragande våglängderna för fotosyntesen. Kort sagt är det klurigt med LED och växter. Men pröva dig gärna fram och rapportera tillbaka!

                    Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4

                    Kommentar

                    • Rockdoll
                      • October 2009
                      • 351

                      #11
                      Jag tror att en del växter även kräver far red (vet dock inte om detta gäller alla). Men blått ljus på runt 450 nm, rött ljus på runt 650 nm och far red på runt 750-800 nm är nog ungefär vad som kan funka som växtbelysning.

                      LEDlampan som länkades till av trådskaparen här ger vitt ljus, så frågan är vilka väglängder den är uppbyggd av. Googlade lite och konventionella vita LEDlampor är oftast uppbyggda av blåa dioder som blandas med andra färger (ofta gult) för att ge ett, vad vi uppfattar som, vitt ljus. Stämmer detta för denna lampan är den nog tyvärr usel som växtbelysning. Man skulle dock kunna tänka sig att det finns ett ljusspektra att få tag i från Kjell&Co om man frågar dem, de kan säkert be tillverkaren om ett. Isåfall är det nog ganska enkelt att ta reda på om den är bra eller inte genom att t.ex. Googla fram ett ljusspektra från en annan växtlampa och jämföra vilka våglängder som olika maxtoppar ligger på.

                      Kommentar

                      • Rockdoll
                        • October 2009
                        • 351

                        #12
                        Eftersom jag har alldeles för mycket fritid just nu (dvs försöker undvika att plugga det jag egentligen borde plugga) har jag googlat lite mer. Visade sig att även UV, ca 350-400 nm, behövs för vissa hormon i växten. Far red verkar påverka den naturliga rytmen (blomning t.ex.).

                        Hittade en hemsida där det står en hel del om vilka våglängder som påverkar växten och vad som händer: http://www.canna-uk.com/effect-of-re...t-on-flowering. Om någon tycker sånt är kul

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #13
                          Hittade samma belysning (eller åtminstone en liknande) som ursprungligen frågades efter i tråden lite billigare http://www.teknikproffset.se/Hemelek...astare-50W.htm
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...