Inga alger i akvariet (bild)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sandsten
    • July 2013
    • 3

    Inga alger i akvariet (bild)

    Startade mitt första akvarium för fyra månader sedan, 60 liter med 2 platy, 7 kardinaltetror, 1 kampfisk och i dagsläget en yngelkasse med några platyyngel. Vattenbyte ca 25-30% per vecka (lite oftare nu då jag har yngel). Har nålgräs samt en svärdsplanta i akvariet, dock inte ett spår av alger än så länge! Känns inte helt friskt att ha ett akvarium helt utan alger. Känns som att många har det motsatta problemet - för mycket alger men jag tycker det är konstigt att de inte verkar trivas i mitt akvarium. Är detta något jag ska oroa mig eller vara glad över?

    Bild över akvariet idag:
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    #2
    Jag har 5 akvarier. Har inte haft algproblem i något av dem. Det enda det blir lite i är det som står i nästan direkt solljus, väldigt ljust. Men inte mer än att det är hanterbart med en bra algätare och lite skrapande i hörnen. Tror inte du behöver vara orolig.
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Hej och välkommen hit!
      Oroa dig inte, du kommer säkert att stöta på alger förr eller senare i någon form. Det man ska tänka på är att de flesta alger är något normalt, och många gånger kan man läsa av ett akvaries status med hjälp av dem.
      Trots det är det många som skyr alger som pesten, och jag är en av dessa!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • henrikl
        • November 2012
        • 639

        #4
        För mycket alger är inte roligt men litegrann av alger som fiskar, malar och räkor äter blir till mat. Sen finns det givetvis mer eller mindre roliga typer av alger.
        2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
        Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

        Kommentar

        • Sandsten
          • July 2013
          • 3

          #5
          Tack för svar och för välkomnadet! Då funderar jag inte inte mer på mitt inte existerande 'algproblem'

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            #6
            Algerna kommer nog tids nog ska du se. Och då kan du starta en ny tråd: Massa alger i akvariet
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Hehe, tja, det är så typiskt människan att vilja ha kliniskt rent omkring sig, och att akvariet ska se ut som en välansad trädgård

              Men ser man på hur det ser ut i naturen, så är det inte särskilt rent. Men i akvarier är det väl rätt svårt att få till den där balansen, inte för mycket, och inte för lite. I ett av mina kar har jag en alg, som man tydligen ska vara glad om man har, för vad jag har förstått så är den ett tecken på bra vattenkvalitet. Det är ljusgröna prickar som sitter på rutorna.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Sandsten
                • July 2013
                • 3

                #8
                Haha HWH.. Ska nog inte längta för mycket, en dag kommer jag säkert komma hem till grönt vatten. Lite ljusgröna prickar på glaset lät som väldigt lagom i algväg

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #9
                  Inga alger i akvariet (bild)

                  Men om du kollat in Pias tofsalger på rot så inser man att alger kan vara sanslöst vackra.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • macke_fisk
                    • December 2005
                    • 4442

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Men om du kollat in Pias tofsalger på rot så inser man att alger kan vara sanslöst vackra.
                    Tofsalger kan bli riktigt snyggt på rätt ställe .
                    MVH macke_fisk

                    Kommentar

                    Arbetssätt...