Små växter som inte trivs...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • magnuslar
    • June 2012
    • 15

    Små växter som inte trivs...?

    Hej!

    Jag har ett 180-liters Juwel-akvarium, som varit igång sen i april. Temat skulle vara sydamerikanskt, så vi har satsat på lite sådana växter också. Mitt problem nu är att de stora växterna verkar trivas ganska bra, men de små händer det inte så mycket med alls. Se bifogade bilder. De små växterna har alltså inte växt till sig i stort sett alls de senaste månaderna. Har jag rätt för mig så handlar det om Echinodorus quadricostatus och Lilaeopsos brasiliensis. Vad kan vara fel?

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9554.jpg
Visningar: 1
Storlek: 126,6 KB
ID: 2184219 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9555.jpg
Visningar: 1
Storlek: 119,5 KB
ID: 2184220

    Jag använder PMDD som gödning, byter ca 1/4 av vattnet varje vecka och häller då i gödning också. Lysrören är nya, ett är optimerat för växter och det andra (det längst fram) är lite blåare.

    Alla råd och tips mottages tacksamt!

    Magnus
  • david87
    • June 2005
    • 710

    #2
    Sv: Små växter som inte trivs...?

    Tror jag har nått liknande i mitt kar, det tog ett tag för mig innan de kom igång. Mina sköt rotskott så de poppade upp lite här och var på botten

    Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

    Kommentar

    • magnuslar
      • June 2012
      • 15

      #3
      Hej!

      Jo, ett tag... men här har inte hänt nåt (nästan) mer än att rötterna växt, på ca 3 mån....?

      Magnus

      Kommentar

      • addo
        • January 2007
        • 609

        #4
        Dom där kan vara lite knepiga i vanliga akvarium, särskillt i fin sand. Jag tycker du ska testa dvärg-sage (sagittaria subulata) den är helt klart den lättaste förgrundsväxten. Enda problemet är att den inte är från Syd Amerika.

        Kommentar

        Arbetssätt...