Alg eller näringsbrist.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • iopqoi
    • July 2013
    • 10

    Alg eller näringsbrist.

    Hej. Jag har ett rätt så nystartat 40l kar med rätt så många växter i. Alla växer och mår bra men en av mina anubias har fått svarta kanter och lite svarta fläckar som inte går bort. Vad är detta?

    Klicka på bilden för större version

Namn: anubias.jpg
Visningar: 1
Storlek: 134,4 KB
ID: 2184198
  • Rockdoll
    • October 2009
    • 351

    #2
    Det ser ut som alger tycker jag. Det ser ut nästan precis så som mina anubias också blev när mitt kar var nystartat. Växer de och blir som små trådar efter ett tag?

    Jag vet tyvärr inte så mycket om hur man gör för att bli av med dem, men hos mig löste sig problemet av sig självt efter ett tag när karet fått in en bra balans. Dock så får ju anubiasblad ofta lite små algprickar (gröna prickalger?) eftersom de är så långsamväxande, det är helt normalt

    Kommentar

    • iopqoi
      • July 2013
      • 10

      #3
      har inte sett några trådar ännu, men skall hålla ett öga på den. Borde man ta bort de drabbade bladen? alla är ju inte utsatta?!

      Kommentar

      • Rockdoll
        • October 2009
        • 351

        #4
        Ursprungligen postat av iopqoi
        har inte sett några trådar ännu, men skall hålla ett öga på den. Borde man ta bort de drabbade bladen? alla är ju inte utsatta?!
        De alger jag fick i början började just som lite svartaktigt längs med kanterna och blev sedan som små tofsar på bladen. Tror att de heter skäggalger. Googla eller sök i forumet och se om du kan hitta någon bild att jämföra med. När man vet vilken typ av alg man har kan man kolla vad den triggas av och se om det finns något du bör ändra. Min gissning är dock att det kommer stabilisera sig och gå tillbaka när karet varit igång ett tag om det är nytt nu.

        Du kan ta bort de bladen som är mest drabbade om du vill, så kommer du ju tillfälligt att få ner algbeståndet litegrann. Men sålänge balansen i karet inte är helt bra kommer det att komma nya. Det är dock helt normalt att få alger, och ingenting som är farligt. Man får försöka hålla det i schack bara

        Kommentar

        • viktorbj
          • April 2013
          • 405

          #5
          Hej! jag instämmer med Rockdoll. men vad göder du dina växter med? om du inte göder dina växter så är det inte så konstigt om det kommer alger men ett akvarium kan ta 6 månader innan det stabiliseras ordentligt. och hur menar du med rätt nystartat?

          Kommentar

          • Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

            #6
            Sv: Alg eller näringsbrist.

            Den växten ser inte ut att ha näringsbrist viktor.
            Jag har alltid fått sådana alger på mina anubias innan växten har kommit igång.
            Det försvinner.

            Så är du nöjd med hur dina växter växer så tycker inte jag att du behöver någon gödning

            Kommentar

            • viktorbj
              • April 2013
              • 405

              #7
              nej den ser inte ut att ha näringbrist men när alger kommer så har dom övertaget och då är det bra att börja göda växterna och även ge en co2 källa
              Senast redigerad av viktorbj; 19 August 2013, 07:28.

              Kommentar

              • Jesper Broman
                • November 2012
                • 3445

                #8
                Sv: Alg eller näringsbrist.

                Jag håller inte med dig.
                Enligt vad ts skriver i första inlägget så växer dom andra växterna och är fina.
                Anubiasen har enligt min erfarenhet inte kommit igång än, därav lite alger.

                Jag fick likadana alger på mina anubias i ett av mina kar när jag köpte dom. Och då gödde jag ändå med både pmdd och easy carbo.

                Så är bara ts nöjd med sina växter och dom växer och mår bra så tycker inte jag att ts måste börja med gödning.

                Kommentar

                • sunkan83
                  • August 2013
                  • 4

                  #9
                  Ursprungligen postat av iopqoi
                  Hej. Jag har ett rätt så nystartat 40l kar med rätt så många växter i. Alla växer och mår bra men en av mina anubias har fått svarta kanter och lite svarta fläckar som inte går bort. Vad är detta?

                  [ATTACH=CONFIG]63504[/ATTACH]
                  Hej, det där är exakt vad jag har på mina växter, ser exakt likadant ut. I den tråd jag skapade om detta http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=157613 så kom man fram till att det är svarta punktalger.

                  Kommentar

                  • liberty.)
                    • July 2013
                    • 198

                    #10
                    Hej,precis samma problem fick jag när jag startade mitt kar så blev min anubias så.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...