Tappar bladen längst ner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    Tappar bladen längst ner

    För en tid sedan skrev jag ett inlägg här där jag undrade varför min alternanthea kardinalis fick vridna blad och jag fick bra svar på vad detta kunde bero på. Sedan dess har jag gjort vissa förändringar vad gäller växtnäring, mer specifikt har jag minskat tillförseln rent allmänt och särskilt minskat på KNO3- gödningen.

    Detta har gjort att denna växt börjat växa igen efter att ha stått i princip still en längre tid. De nya bladen är endast lätt vridna nu. Men det finns fortfarande problem kvar. I mitten av akvariet, där ljuset är som starkast, står en Ludwigia av något slag och denna alternanthea. Dessa växer nu men tappar bladen längst ner. De ser ut att bli väldigt fulla av alger, blir bruna och faller av. Detta gör att växterna knappast är snygga trots att de växer.

    Något specifikt för mitt akvarium är att det blir väldigt mycket prickalger som är svåra att få bort. Jag har läst att detta kan bero på fosfatbrist, och jag vill minnas att någon gång för länge sedan när jag testade halten av olika ämnen i akvarievattnet visade det att det fanns väldigt mycket KNO3 och knappt någon fosfat, trots att jag gödde med lika delar av dessa ämnen samt mikronäring. Vad kan detta bero på?

    Jag har nu börjat sneddosera (2msk KNO3, 4 msk fosfat och 3 msk Mikro + per vecka), det kanske är dumt men något måste jag ju göra eftersom det inte fungerar som det är nu. Vad tror ni? Kan det bli så att det är fosfatbrist och överskott på KNO3, och vad beror det i så fall på? Tror ni att problemen istället beror på något annat? Kan det vara för mycket KNO3 som gjort att fiskarna fått fransiga fenor till och från?
    Senast redigerad av Björken; 18 August 2013, 19:59.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Oj...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Björken
      • November 2005
      • 1174

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Oj...

      Öhh, hur menar du nu? Mycket problem?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Sorry, men texten är så svårläst när den står i ett stycke...inget illa ment, men dela upp den så blir det lättare.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Björken
          • November 2005
          • 1174

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Sorry, men texten är så svårläst när den står i ett stycke...inget illa ment, men dela upp den så blir det lättare.
          Bättre nu?

          / Maria

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Mycket!
            Men tyvärr är jag inget vidare insatt i bristsymptom på växter, men att de tappar bladen är ofta för lite ljus på den äldre delen av växten.
            Har man någorlunda tillväxt går det att ansa bort den nedersta biten, annars kanske det funkar att sätta någon annan lite lägre växt framför så länge?
            Att fisken skulle få fransiga fenor av KNO3 är tveksamt, då får du nog ha väldigt höga nivåer.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Björken
              • November 2005
              • 1174

              #7
              Skulle det kunna vara detta som är förklaringen till höga nitratnivåer: jag har ett innerfilter som går utöver det större ytterfiltret, detta för att skapa extra cirkulation på ytvattnet och få bort mindre partiklar. Men det sätter igen otroligt snabbt och behöver rengöras typ var tredje vecka eller så. Således hinner aldrig någon bakteriekultur byggas upp. Kan det vara så att det far runt en massa ämnen som alstras i detta innerfilter, där skit ansamlas utan att nyttobakterier kan bryta ner det? Bör jag kanske ta bort denna pump?

              Kommentar

              • MonkanS
                • December 2011
                • 861

                #8
                Om jag nu tänker rätt så har du bakteriefloran i ditt stora ytterfilter. Och då borde det inte göra så mycket att du måste skölja ur ditt mindre innerfilter lite oftare.
                Men varför har du så mycket partiklar som far runt i ditt kar? Plockar du bort de bruna multnande bladen? Eller får de ligga kvar?
                Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #9
                  Tappar bladen längst ner

                  Så blir det ofta i akvarier som är som 90% av alla akvarier på marknaden. Ljuset räcker ofta inte till. Ljuset går från röret, möter en del motstånd i vattnet, partiklar, reflektioner och så vidare. Det är för övrigt därför man mäter ljuset i vattnet, om man nu vill göra det (jag vill göra det nu)

                  Hos dig antar jag att det övre lövverket tar ljuset från det som är under, då släpper bladen, eller så blir de angripna av alger.
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Björken
                    • November 2005
                    • 1174

                    #10
                    Tack för båda svaren!

                    Jag tar bort bruna blad, och jag vet inte om jag har så mycket mer partiklar än vanligt. Har ingen filtermatta i det stora filtret så det är väl det jag kompletterar i det lilla......

                    Så öka på med ljus kan vara ett recept alltså? När jag gjort det har det blivit ännu mer alger, men det kanske mest blir så inledningsvis? Jag har möjlighet att öka på antalet belysningstimmar, ska väl testa det. Har Aquarellerör så de borde vara ok.

                    Men vad kan skapa den obalans mellan nitrat och fosfat som tycks råda i mitt akvarium? Har någon en teori om det?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...