Vad tusan är detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rasermusen
    • October 2011
    • 258

    Vad tusan är detta?

    Hej!

    dessa små filurer har dykt upp på mina växter. Dom lever inte, men sitter fast på växterna och om man gnider fingret mot bladet känns det som sandpapper.

    http://akvariefisk.ifokus.se/discuss...er-pa-bladen-o < Bilder

    finns en bild längst upp och en längre ner.

    tacksam för svar.
    /Rasmus
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Aldrig sett något liknande på undervattensväxter.
    Är det bara på en typ av växt, eller har flera olika växter samma?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • rasermusen
      • October 2011
      • 258

      #3
      Det sitter endast på min Enchinodorus Rubin, jag har två andra svärdplantor men inget på dom. Fiskarna mår bra och vattenvärdena är prima.

      gah blir tokig!
      /Rasmus

      Kommentar

      • fisheye
        • November 2010
        • 488

        #4
        Vild gissning...det är ju svårt att se men kan det vara "toppig hattsnäcka"? Jag har iofs bara sett sådana när de är på glasrutan. Men de lever ju förstås... så om du är säker på att det inte är något levande.

        Kommentar

        • rasermusen
          • October 2011
          • 258

          #5
          Isåfall har jag bokstavligt talat en miljon små hattsnäckor. Är ganska säker på att dom inte lever. Och att det inte är något levande kan man ju förstå för att dom bara håller till på en speciell växt, ingen annan stanns.

          Har googlat lite, har inte hittat något som detta kan vara. Suck.
          /Rasmus

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Echinodorus är en blomväxt, så det utesluter en gissning jag hade (att det var sporkapslar - såna kan bildas på undervattenslevande ormbunksväxter).

            Snäckor tror jag knappast det är, hade du så många borde de sitta överallt.

            Min gissning är att det är svulster orsakade av bakterier, svamp, kvalster eller virus.

            När man inte ens vet om det faktiskt är en sjukdom är det ju svårt att ge några råd, men ÄR det svamp, bakterier eller virus finns det en chans att det kan sprida sig till andra plantor, så det kan finnas anledning att fundera på att ta ut växten (och släng den inte i komposten).
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • rasermusen
              • October 2011
              • 258

              #7
              I'll burn it with fire.

              Jag har ju kvar bilden, ska fråga på några utländska forum. Någon kanske har svaret.
              /Rasmus

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Bild nr 2 ser ju definitivt inte ut som hattsnäckor iaf. Mer som havsanemoner i miniatur isf. Kan du få fram en mer förstorad bild med skärpa har du nog större möjlighet att få hjälp
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                Arbetssätt...