Pmdd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rockdoll
    • October 2009
    • 351

    Pmdd?

    Hej!

    Efter att ha varit borta ett tag från akvarievärlden (och mitt akvarium) tänkte jag nu ta upp min hobby igen. Steg 1 får bli att försöka få igång växterna. De har inte riktigt skötts på sistone, och den enda växten som faktiskt trivs just nu är min anubias, som växer ordentligt. Övriga växter i karet just nu är vallisneria, en flytväxt (andmat kallas det nog) och en annan som jag inte minns namnet på (en stängelväxt med små blad?). Alla de som utger sig för att vara snabbväxande växer långsamt och min slutsats av detta är att näringsbristen i karet är total (?).

    SÅ, nu tänkte jag skaffa PMDD. Men jag reder inte riktigt ut hur jag ska bära mig åt för att beställa. MiPlus /MiPlus Pro - vad är skillnaden? Vilket behövs? Är det Haack-sidan som gäller för billigast/bäst leveranser?

    Någonting annat som bör fixas för att få växterna att trivas?

    Tack för svar.

    /En som glömt det lilla hon kunde om akvarieväxter
  • Dopply
    • December 2012
    • 485

    #2
    Kan vara dags för byte av lysrör också, man rekommenderar 1ggr/år. Utan ljus så spelar det ingen roll hur mycket du göder dem..

    ang PMDD så kör jag med vanliga MiPlus, PRO modellen är väl med mera Järn om jag inte minns fel?

    Kommentar

    • Rockdoll
      • October 2009
      • 351

      #3
      Ja, jag har funderat på det där med lysröret också. Det blir nog ett nytt så småningom också.

      Hur vet man vilka växter som föredrar mer järn? Är det en vanlig brist?

      Kommentar

      • Rockdoll
        • October 2009
        • 351

        #4
        Ursprungligen postat av Rockdoll
        Hur vet man vilka växter som föredrar mer järn? Är det en vanlig brist?
        Hittade en lista med alla vattenvärden i dricksvattnet här. Fe ligger på 0,03 mg/l; är det högt/lågt/tillräckligt?

        Kommentar

        • Ryskbompa
          • August 2012
          • 930

          #5
          Anubis är ju långsamtväxande så den tolererar näringsfattigt vatten eller dåliga lysrör bättre än dom andra.
          Har du lite fiskar i karet? DVS du matar lite, isf kan de va näringsbrist. Men det känns som att det är lysröret/en som är boven.

          Vad har du för kar/ramp?


          MVH Rikard

          Kommentar

          • AffeAlien
            • December 2011
            • 655

            #6
            Kolla lite här så kan du nog redaut vilken brist du troligast har.
            Men som sagt innan nya lysrör och sedan göda så kommer det växa som bara den.

            Mvh Alf

            Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

            Kommentar

            • Rockdoll
              • October 2009
              • 351

              #7
              Jag har ett litet 63-liters som jag köpte för snart 4 år sen med inbyggt lysrör i taket. Jag har aldrig bytt det, så det är alldeles säkert dåligt. Jag ska försöka ta mig till t.ex. Hornbach någon gång snart och kolla på ett nytt. Hur vet man vilket som är lämpligt?

              Jag har heller inte så många fiskar just nu. Jag har 2 kilfläcksrasbora, 1 neontetra och 1 ancistrus. Jag har fått överta dem från vänner, och de har några år på nacken så deras vänner har dött, därav den lite märkliga kombinationen Så småningom kommer jag satsa på andra sorters fiskar, så några nya blir det inte just nu. Men lite mat pytsas ju ner förstås.

              Kommentar

              • AffeAlien
                • December 2011
                • 655

                #8
                För att få rätt lysrör kan du plocka lös det du har i karet och ta med dig och visa så kan de nog hjälpa dig att få ett nytt.
                Mvh Alf

                Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                Kommentar

                • Rockdoll
                  • October 2009
                  • 351

                  #9
                  Ursprungligen postat av AffeAlien
                  För att få rätt lysrör kan du plocka lös det du har i karet och ta med dig och visa så kan de nog hjälpa dig att få ett nytt.
                  Ja, det kan man ju såklart göra, så man vet att det är rätt storlek och sådär. Men av erfarenhet vet man ju att man inte alltid kan lita på de som jobbar i djurbutiker. Därför känns det bäst att veta litegrann i förväg vad man vill ha. Det jag har nu är på 15 W och heter daylight. Borde jag gå upp i effekt? Förlåt om jag kommer lite off topic nu.

                  För att återgå till ämnet; det borde fungera med vanlig PMDD, dvs den utan extra järn? Efter vad jag kunde läsa om järnbrist verkar det inte vara något som mina växter lider av direkt. Jag har ju trots allt lite järn i kranvattnet redan.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...