svarta prickar på växterna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sunkan83
    • August 2013
    • 4

    svarta prickar på växterna

    Hej

    jag har problem med mina växter, i princip alla växter i akvariet får svarta prickar som blir större och större på bladen, har försökt skrapa bort dem men det går inte så det verkar inte vara alger

    vad kan vara fel?, har googlat lite och nån form av näringsbrist gissar jag på, vad säger ni

    Bilder --> http://83.252.188.232:82
  • viktorbj
    • April 2013
    • 405

    #2
    hur starkt ljus har du? det verkar som svärdsplantorna drabbats mest vilket är vanligt med stark belysning.

    Kommentar

    • sunkan83
      • August 2013
      • 4

      #3
      två T5 24w

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        De där svarta prickarna. Har du tittat nära så det är svart i själva bladet? Tänker som du att det är näringsbrist eller annars Staghornalger på gång. De kan se ut som svarta prickar när de drar igång. Tror inte det är starkt ljus. Mina prickar kommer där bladen står i skuggan och lysröret är gammalt. Om det är i bladet så kan det bli så i äldre blad innan de så småningom börjar tyna bort. Då är det just näringsbrist. Är det Staghorn beror det ofta på på obalans i karet.
        Göder du? Tillsätter Co2? Har du mätt Nitrit och Nitrat?
        Tyvärr kan jag inte se dina bilder. Om du lägger upp dem på en extern sajt och länkar dit går det bra. Du behöver vara Goldmedlem för att lägga in bilderna direkt.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • sunkan83
          • August 2013
          • 4

          #5
          nu funkar bilderna igen, ja det är i bladen de svarta prickarna/områderna uppstår. jag har kollat nitrit och nitrat men det är det inget av i karet. har börjat med Easy-life ProFito men jag kan inte se någon förbättring efter ca 2-3 veckor nu som jag har använt det. använder ej Co2. kom faktiskt på att jag hade dämpat belysningen innan för jag tyckte det lyste förstarkt och detta tog jag bort för ett bra tag sen, men kommer inte ihåg om detta började innan eller efter jag tog bort dämpningen på belysningen. akvariet har varit igång i ca 7 månader och detta problem började nog för 2 månader sen
          Senast redigerad av sunkan83; 09 August 2013, 16:27.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Det är svarta punktalger dina växter fått, och kommer ofta på växter som växer sakta och inte byter ut sina blad. Kolla på algschemat här: http://www.zoopet.com/images/algbekampningsschema.pdf
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            Arbetssätt...