Tips på billig växtnäring för en kort period

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nailroth
    • July 2012
    • 108

    Tips på billig växtnäring för en kort period

    Hej, jag skulle vilja ha lite tips på bra växtnäring som inte får kosta för mycket. PMDD är inget jag skulle vilja köpa. vad jag har läst mig till här på forumet och på PMDD hemsidan så är det inte bara att köpa och dosera karet, du köper flera grejer och sen blandar du och sen doserar du. lite för komplicerat och för dyrt.

    Jag ska bara köra växtnäring så mina växter kommer igång sen kommer jag sluta med det och köra det helt naturligt. Den enda växt jag har nu som jag inte fått att leva innan är valsineria men tror det var att jag hade t8 rör nu när jag har t5 rör funkar den bra har haft dem i 3 veckor och lever än vilket dom inte gjorde i mitt föra kar då dom dog efter bara några dagar.

    Växtnäringen är bara fär att växterna ska växa upp och bli fler som tex valsiniera och Sagittaria då dessa växter ska vara 90% av alla växter i karet och jag gissar på att köra växtnäring i ett par veckor är billigare än att köpa 50-100 krukor av dessa växter.

    växter som går i karet Valsineria americana gigante, Sagittaria subulata, svärdplanta vet inte vilken art det är exakt.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    För din del kan du då gå in i närmaste zoobutik och köpa den näringen som de har hemma, men jag förstår inte riktigt varför du ska göra som du tänkt dig?
    Slutar du med växtgödning och har snabbväxande växter är det risk att du får näringsbrist i karet och tråkiga växter till slut. PMDD är en billig och bra gödning i längden, och inte alls så krångligt som det kan verka. Annars har Tropica en bra gödning, fast lite dyrare.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • liberty.)
      • July 2013
      • 198

      #3
      En bra växtnäring som jag kör är easy life profito den funkar väldigt bra.

      Kommentar

      • liberty.)
        • July 2013
        • 198

        #4
        En till växtnäring som jag andvänder som är bra är easy life carbo.Otroligt bra kolnäring för akvarieväxterna.Märkbart resultat redan efter ett par veckor 1 ml tillsättes varje dag till 50 liter akvarievatten.En liters flaska easy life carbo kostar ungefär 100-200kr beror ju på hur mycket man vill läga på växtnäring.
        Senast redigerad av liberty.); 02 August 2013, 19:20.

        Kommentar

        • KristianE
          • April 2012
          • 1443

          #5
          PMDD är väl ändå det billigaste an kan komma åt i gödningsväg.
          Visst det är 3 flaskor som man blandar själv (pulvret man köper och vatten från kranen) och sen doserar lika mycket av varje en gång i veckan.
          //Kristian
          Följ mitt 1440l SA projekt på
          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

          Kommentar

          • Ryskbompa
            • August 2012
            • 930

            #6
            PMDD är inte ett dug krångligt? du häller i från 3 flaskor vid vattenbyten, samt att de kostar gratis. typ

            Kommentar

            • Nailroth
              • July 2012
              • 108

              #7
              Jag fattar inte hur man köper PMDD därför vill jag inte ha det. är ju inte bara en burk som du sen blandar med vatten är ju massa saker man ska köpa sen blanda. sen blir näring för dyrt för mig att hela tiden skaffa när det inte är något man behöver ha i ett akvarie. Det har man ju bara för att växterna ska se så fina ut som dom kan inte för att det ska se naturligt ut.

              Kommentar

              • stefanr72
                • November 2010
                • 1022

                #8
                Ursprungligen postat av Nailroth
                Jag fattar inte hur man köper PMDD därför vill jag inte ha det. är ju inte bara en burk som du sen blandar med vatten är ju massa saker man ska köpa sen blanda. sen blir näring för dyrt för mig att hela tiden skaffa när det inte är något man behöver ha i ett akvarie. Det har man ju bara för att växterna ska se så fina ut som dom kan inte för att det ska se naturligt ut.
                Menar du att det inte är naturligt med friska välmående växter?..

                Kommentar

                • liberty.)
                  • July 2013
                  • 198

                  #9
                  Okej,Men växtnäring är väldigt bra att ha de förbättrar vattenkvaliteten och gör vattnet finare och så mår växterna väldigt bra av det.

                  Kommentar

                  • Nailroth
                    • July 2012
                    • 108

                    #10
                    Ursprungligen postat av stefanr72
                    Menar du att det inte är naturligt med friska välmående växter?..
                    Och du säger att det går inte få utan? Jag menar naturliga växter ser inte ut som växter som man ger massa näring till dom ser mer brun fula med alger
                    och sånt det får du inte med näring. med näring får du växter väldigt gröna och fina men inte så naturligt bruna som en del blir.

                    Kommentar

                    • KristianE
                      • April 2012
                      • 1443

                      #11
                      Men alltså, du ber om tips på en billig bra växtnäring och sen vill du inte ha växtnäring?
                      PMDD är väl den billigaste bästa växtnäringen du kan hitta på marknaden.
                      För att köpa PMDD enkelt går man in på den här länken http://www.haack.se/pmdd/index.php?o...d=19&Itemid=27
                      Följer instruktionerna på hur man beställer Enkelpack med MiPlus.
                      När man får hem det så får man blanda ut det i 3 flaskor som man doserar lika mycket från vid varje vattenbyte. Mängden per dos avgörs hur stort akvarium du har precis som på alla anda gödningar.

                      Jag förstår inte hur det är svårt?
                      Senast redigerad av KristianE; 03 August 2013, 00:12.
                      //Kristian
                      Följ mitt 1440l SA projekt på
                      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                      Kommentar

                      • Nailroth
                        • July 2012
                        • 108

                        #12
                        Insåg innan att man kunde köpa ett paket titta bara på allt man skulle köpa innan. Jag vill bara ha en kick i växtligheten för stunden inte ha i växtnäring hela tiden men ni tycker ju att det är det man måste så har beställt PMDD så får vi se hur växterna blir. Jag tänkte bara fråga ni som kör med växtnäring om ett billigt så jag kan använda i ett par veckor så jag får mer växter då det är mycket billigare än att köpa massa växter får att få det fint och går snabbare än att vänta som jag gör just nu. men nu är PMDD beställt så kanske får det i nästa vecka. kanske stannar vid att köpa massa PMDD och kör med utställnigs växter tiden får avgöra så man får tacka för tipsen.

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          förstår inte vad det skulle vara man behöver köpa extra för att ha PMDD. eller jo. tre halv-liters cola möjligen.

                          annars inget alls.
                          du får hem ett antal påsar som du häller i flaskorna o fyller på med vatten. klart!

                          sen är det bara dosera vid vattenbyte. en kaspyl på en cola flaska är 5 ml.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...