Snart mera växter...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pierre67
    • November 2011
    • 321

    Snart mera växter...

    ...i mitt kar. Vann en auktion på Tradera på ett växtpaket igår. Det ska vara minst 100 st. av följande sorter:

    Vattenspikblad
    Hyg. Polysperma
    Vallisneria spiralis
    cryptocoryne wendtii brown

    Har ett 180l MP Classic möbelakvarium med måtten 100x40x45cm. Filtret består av ett pumphuvud med rör, nerkört i 10x10cm grov filtermatta och har det i vänstra hörnet. Har ett strilrör kopplat till det. Kommer sätta doppvärmaren brevid (sitter i andra hörnet nu). Karet har ett 5cm lager engelsk sjösten, 15st jätte-vallisneria, 8st skruv-vallisneria, 2st amazon svärdplantor (som krympt) och 3st mangrove rätter (rot 1: 20x20cm stående, rot 2: 30x10cm liggande, rot 3: 15x10cm lock till rot 2 (bildar en grotta tillsammans)). Belysningen är org. 2x30w med philips aquarelle rör. Vet att ljuset inte är det bästa, men vad jag förstått, så är dessa växter inte så krävande heller.

    Nu till min fråga. Kan/vill nån hjälpa mig med hur jag ska plantera dom nya växterna? Är det vallis längst bak, polysperma i vänstra hörmet (framför filtret), vattenspikblad i andra hörnet (eller runt rötterna?) och crypto längst fram. Eller hur skulle ni gjort?

    En skiss på mitt kar här:
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det låter bra i dina tankebanor, sätt inte Cryptocorynen för långt fram bara, då den blir ca 10-15 cm hög.
    Svärdsplantorna hade jag personligen tagit bort, då de tar mycket utrymme och är på väg att tyna bort för dig.
    Använder du växtgödning? Om inte så kan det vara idé då du har en hel del snabbväxare som förbrukar näring, sök på tex PMDD så hittar du en komplett gödning till bra pris.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Pierre67
      • November 2011
      • 321

      #3
      Tack för svar!

      Ja, svärdsplantorna har jag funderat på att ta bort länge. Dom kanske är en tredje del nu, av vad dom var från början. Kör med näring från arken zoo nu, som dom sa skulle vara bra för just svärdsplantor. Har precis börjat med den..

      Känns som man skulle vilja ha nått som bryter av mot crypton, men vad? Jag har väldigt svårt att se hur jag ska plantera för det ska bli bra!?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Bygg på med rötter, och köp ett gäng smårötter om du kan hitta. Dessa kan de sedan plantera Cryptocorynen mellan, om man inte placerar rötterna uppradade som är lätt hänt.
        Jag skulle tippa på att du kan leta efter mer Cryptos, de plantorna du får är nog inte så många...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Pierre67
          • November 2011
          • 321

          #5
          Fick paketet igår och växterna var i fint skick. Var ungefär 15 cryptos med. Jag planterade som jag hade tänkt och tycker det blev bra. Han skickade med 15 frogbit också och det är min nya favoritväxt!

          Kommentar

          • Pierre67
            • November 2011
            • 321

            #6
            Crypton och frogbit har växt på rätt bra redan, men polysperman och vattenspikbladen verkar stå still. Vet att jag nyligen satt i dessa växter, men läst att polysperma ska växa som ogräs. Hoppas den sätter fart, för jag vill den ska dölja filtret för mig!? Den är ungefär 15cm hög nu. Tror jag fick med en annan sorts crypto också. Den är lite mindre och helt grön.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Polysperman kan vara lite trög i början, men när den börjar komma uppåt närmare ljuset får den fart så det både räcker och blir över.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Pierre67
                • November 2011
                • 321

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Polysperman kan vara lite trög i början, men när den börjar komma uppåt närmare ljuset får den fart så det både räcker och blir över.
                Skönt att höra, då är det bara å vänta då...

                Kommentar

                Arbetssätt...