Stabilt Ph dygnet runt? Effekter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Stabilt Ph dygnet runt? Effekter?

    Vad blir effekten av att låta Ph-controllern styra Ph dygnet runt? Vad blir effekten på fiskar och växter? Några nackdelar?
    Testat en tid själv och då haft spikrakt Ph. Vad jag kan tycka mig se är att fiskar och växter mår bra. Utan det så stiger ju Ph och Co2 åtgången lär ju bli mindre nattetid.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #2
    Ser själv ingen mening med att inte låta controllern styra över hela dygnet. Tveksam ifall man sparar så värst mycket CO2 genom att stänga på natten? Effekten blir ju ett högre pH på morgonen som skall sänkas kanske flera enheter, vilket också kostar CO2? Sen är som du själv verkar iakttagit förmodligen bättre med ett mer stabilt pH.

    Kommentar

    • Peter79
      • April 2012
      • 311

      #3
      Stabilt Ph dygnet runt? Effekter?

      Jag tycker d är allra bäst att inte stänga av den, jag strävar efter att ha ett så jämt ph hela tiden 😃

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jag har alltid kört med controller dygnet runt, finns dock en liten risk att fiskarna kippar på morgonen...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Stabilt Ph dygnet runt? Effekter?

          Jag har controllern på timer. Jag sparar ca 20% av gasen då. Det behövs liksom inte för växternas skull på natten då en viktig faktor är borta på dygnets mörka timmar.


          Gissa vilken?
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • KristianE
            • April 2012
            • 1443

            #6
            Stänger du av controllern helt? Är du inte rädd för att tappa kalibreringen då?
            Min burk drar i princip ingen gas under natten så för mig skulle det inte göra någon märkbar skillnad.
            Varför drar din burk co2 på natten Mathias? Rent teoretiskt borde den ju inte dra något eftersom växterna slutar förbruka...
            //Kristian
            Följ mitt 1440l SA projekt på
            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #7
              Stabilt Ph dygnet runt? Effekter?

              Ursprungligen postat av KristianE
              Stänger du av controllern helt? Är du inte rädd för att tappa kalibreringen då?
              Min burk drar i princip ingen gas under natten så för mig skulle det inte göra någon märkbar skillnad.
              Varför drar din burk co2 på natten Mathias? Rent teoretiskt borde den ju inte dra något eftersom växterna slutar förbruka...
              De öppnar lite på nätterna. Jag är inte orolig, kollar den varannan vecka. Det fungerar ju uppenbarligen
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              Arbetssätt...