Gröna partiklar i vattnet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zhark77
    • July 2013
    • 4

    Gröna partiklar i vattnet

    Hej.

    Jag har startat upp ett 54liters kar som varit igång 3veckor nu. I helgen märkte jag att det flyter runt mängder med gröna "små maskar" i hela vattnet. Någon som har koll på vad det kan vara? Belysningen tänd 6h/dygn.
  • viktorbj
    • April 2013
    • 405

    #2
    Kan du visa en bild? du kan öka belysningen till 8 timmar per dygn. hur mycket har du matat? hur många fiskar har du?

    Kommentar

    • Zhark77
      • July 2013
      • 4

      #3
      Har 6 guppys och 1 mal i karet för tillfället. Hittade lite info angående flytalger i forumet, verkar stämma in ganska bra på hur det ser ut i mitt kar. Jag matar inte mycket, samt ph och nitrat är perfekta.

      Kommentar

      • Dopply
        • December 2012
        • 485

        #4
        Hur mycket mat är inte så mycket mat?

        Det är Nitrit No2 du ska mäta..

        Kommentar

        • Zhark77
          • July 2013
          • 4

          #5
          Sorry, NO2 skulle det vara så klart. Jag matar så det inte blir massor mat kvar. 1 matning/dag

          Kommentar

          • Dopply
            • December 2012
            • 485

            #6
            Står karet så att solen kan lysa direkt på det? Det skulle kunna vara en förklaring..

            Kommentar

            • Zhark77
              • July 2013
              • 4

              #7
              Ska prova att mörklägga det ett par dagar och se vad som händer. Har haft salt & sötvattens kar i många år men aldrig sett detta fenomen. Tack för svaren.

              Kommentar

              • viktorbj
                • April 2013
                • 405

                #8
                varför ska du mörkläga akvariet i några dagar? du tar bort näring för algerna men istället tar du bort näring för växterna vilket inte alls är bra pröva istället göra ett vattenbyte och använder du någon växtnäring? om du inte gör det så köp det både växtnäring och kolkälla exempel på kolkällor är easy life easy carbo. exempel på växtnäring pmdd eller easy life profito jag själv använder easy life profito

                Kommentar

                Arbetssätt...