Andmat hur blir man av med den på ett effektivt sett?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nailroth
    • July 2012
    • 108

    Andmat hur blir man av med den på ett effektivt sett?

    Hej jag har andmat i mitt 180 liters kar och jag vill ha det men det funkar inte med min pump ser inte in i akvariet om pumpen är igång.
    Nu kör jag med min lilla pump från 100 liters karet då den ändå ska gå i karet tills jag har hittat fiskar till 100 liters karet. denna pumpen cirkulerar bara 400 liter i timmen och det funkar alldeles utmärkt för stunden då dessa fiskar som är i 180 karet gick med denna pumpen innan men jag kan inte skaffa dom nya fiskarna jag vill ha.

    Jag har förökt håva upp och det funkar men jag måste ju få bort allt spår av växten annars kommer det vara lika mycket som där är nu igen. iallafall är det så jag har förstått det genom läsning om andmat.

    Finns det något mer effektivt sätt än att håva upp? eller är det bäst att bara torrlägga karet tills allt är dött?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Antalet flytblad dubblas varannan till var tredje dag under optimala betingelser, så ska man bli av med dem får man håva alla man ser ett par gånger i veckan. Det går att bli av med dem på det sättet, förutsatt att man inte har andra flytväxter som man vill ha kvar, och förutsatt att man inte slutar håva när det "bara är några få kvar".
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Dopply
      • December 2012
      • 485

      #3
      Kraftig ytcirkulation gör att tillväxttakten minskar, du kanske kan höja upp ditt filter till ytan och köra så ett tag och håva upp alld du ser.

      Kommentar

      • Nailroth
        • July 2012
        • 108

        #4
        Jag har båda filtrerna uppe vid ytan för att få in co2 och syre. har bara inte fluval 405/406 igång då jag inte kan se in i karet. Jag får försöka håva upp det och hoppas jag kan få tag på allt.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Låna en slöjstjärt någon vecka så är problemet löst...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            #6
            Jupp.. får hålla med strutsen..

            Antingen det eller sjukt mycket cirkulation.. jag ville ha andmat men dödade den med cirkulation och gullrankor..
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • Nailroth
              • July 2012
              • 108

              #7
              Det var en bra ide med en slöjsjärt men känner ingen som har en samt så har jag bara 2 kar så kan inte stoppa undan dom andra växterna utan att få mer andmat när jag stoppar tillbaka dom.

              Men har nu fått ut nästan allt, fick ur allt men sedan när mina valsineria gigante kom i samt en röd växt som jag ej vet namnet på, så kom det med lite mer andmat . Har ganska bra ytcirkulation nu med nästan 1900 liter i timmen förhoppnigsvis så hinner det inte bli för mycket innan jag kan få ur det sista. Vill inte stressa ihjäl fiskarna så tar ur det sista någon annan dag.
              Senast redigerad av Nailroth; 28 July 2013, 19:54.

              Kommentar

              • Ryskbompa
                • August 2012
                • 930

                #8
                Du kan prova köra ett pumphuvud med en avklippt 1,5liter per flaska(tratten) proppa den med filtervadd och sätt den så att du "skimmar" ytan

                Jag kör en sån när jag har klippt växterna

                Funkar perfa.

                Kommentar

                • ecco
                  • November 2010
                  • 500

                  #9
                  Här har du ett tips:
                  Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


                  Här har du hur Ryskbompas variant fungerar:

                  Den tekniken har jag kört och den funkar kanon.
                  Tömde mitt 600 helt på ett dygn bara...
                  Sambons blogg om våra akvarium.
                  http://mizan3.bloggsida.se/
                  Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

                  Kommentar

                  • Karhunen
                    • July 2007
                    • 177

                    #10
                    Ursprungligen postat av Nailroth
                    Hej jag har andmat i mitt 180 liters kar och jag vill ha det men det funkar inte med min pump ser inte in i akvariet om pumpen är igång.
                    Nu kör jag med min lilla pump från 100 liters karet då den ändå ska gå i karet tills jag har hittat fiskar till 100 liters karet. denna pumpen cirkulerar bara 400 liter i timmen och det funkar alldeles utmärkt för stunden då dessa fiskar som är i 180 karet gick med denna pumpen innan men jag kan inte skaffa dom nya fiskarna jag vill ha.

                    Jag har förökt håva upp och det funkar men jag måste ju få bort allt spår av växten annars kommer det vara lika mycket som där är nu igen. iallafall är det så jag har förstått det genom läsning om andmat.

                    Finns det något mer effektivt sätt än att håva upp? eller är det bäst att bara torrlägga karet tills allt är dött?


                    Jag tar gärna all andmat du vill slänga! Mitt vill aldrig hålla sig här... Måste försöka bomba med det, även om alla hatar det och rensar det hela tiden så vill jag ha det ändå! =)
                    Med vänlig hälsning, Markus

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Ursprungligen postat av ecco
                      Här har du ett tips:
                      Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


                      Här har du hur Ryskbompas variant fungerar:

                      Den tekniken har jag kört och den funkar kanon.
                      Tömde mitt 600 helt på ett dygn bara...
                      Smart lösning, den ska jag testa vid behov !
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        #12
                        Detta skall testas jag har lite för mycket andmat
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...