nya blad går sönder på växten!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • emilyp
    • July 2013
    • 40

    nya blad går sönder på växten!!!!

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5293.jpg
Visningar: 1
Storlek: 140,2 KB
ID: 2184153Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5294.jpg
Visningar: 1
Storlek: 89,2 KB
ID: 2184152
    Hej
    Jag har en växt som heter anubias barteri
    Det började för ca 3 månader sedan, redan när skotten kommer och växer ut så är bladen helt trasiga sen när dom vecklar ut sig så är dom helt sönder!!!! alla blad blir likadana.
    växten växer och får nya knoppar hela tiden och verkar må bra annars men alla dom nya bladen bara går sönder hela tiden!!!!
    hjälp vad ska jag göra???!!!
    Senast redigerad av emilyp; 28 July 2013, 20:54.
  • emilyp
    • July 2013
    • 40

    #2
    är det ingen som har någon aning!!!!!!!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Vad har du för fiskar i akvariet
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • emilyp
        • July 2013
        • 40

        #4
        Två slöjstjärtar och en mal som är gul och svart randig, vet inte namnet.
        men problemet fanns innan dom fiskarna fanns.
        Men det kan inte vara fiskarna som äter på dom för bladen är trasiga redan när man ser att det kommer en knopp.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          OK - men det ser annars ut som om det är slöjstjärtarna som varit framme.
          Anubias är annars rätt tåliga och kräver inte så mycket ljus och egentligen inte heller så mycket näring: det enda jag kan tänka mig är annars någon form av näringsbrist
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • emilyp
            • July 2013
            • 40

            #6
            Det ser ut som att bladen är skadade innan dom vecklats ut. det här är en gåta.. funderar på att kasta dom, alla nya blad som kommer är det ju hål i, det ser ju inge vidare ut.
            Vad kan jag tillsätta för näring annars?

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              Har du sett denna lista på bristsymptom från Haacks hemsida? Läser du den så kan du kanske hitta ngra tips om vad som fattas. Men tänk på att en växt behöver alla ämnen så att om du tillsätter gödning så tillsätt en komplett gödning typ PMDD eller likvärdig.
              Men ändå så är det ju underligt. Anubias brukar ju klara sig utan gödning. Så jag är lite brydd som Kjell.
              Gå med i Plantswap och ställ samma frågor där. Det finns mer "riktiga" växtnördar där än här. Jag har ofta fått tips där. Hittar du en lösning så berätta gärna.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              Arbetssätt...