omstart pga cladophora - hur göra med filtret?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • frida.L
    svarade
    Ursprungligen postat av Azur
    Mitt intryck av Cladophora är att det uppför sig mer som "högre" växter än de flesta andra alger. Det kan äta easy carbo, det gillar CO2, det tål låga näringshalter, svagt ljus, och är motståndskraftigt mot peroxid. Under stabila betingelser bildar det (enligt min åsikt) attraktiva låga mattor, men börjar kvävehalterna svaja så exploderar det på nolltid till halvmeterlängd. Ingenting äter det, enda sättet jag hittat att kontrollera det på är att mörklägga akvariet i en vecka (fast det kommer alltid tillbaka, förr eller senare).

    Jag har ändå inte haft jätteproblem med Cladophora, tycker som sagt att det oftast är rätt snyggt, min personliga nemesis är istället vattenhår (Spirogyra, de där halvmeterlånga extremt tunna & ogrenade trådarna som trasslar in sig i växter). När jag får in sånt river jag akvariet och kastar växterna.
    Jo av vad jag kunnat googla fram så verkar det inte finnas nåt som riktigt biter på cladophora.
    När det växte lite på roten så brydde jag mig inte nämnvärt, såg lite trevligt ut. Men nu har det snurrat bortom all kontroll. Skulle nog kunna mörklägga karet i en månad utan resultat!

    Nå bättre att börja om på ny kula i ett nytt, större kar även om det känns som fusk...

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    omstart pga cladophora - hur göra med filtret?

    Ursprungligen postat av Azur

    min personliga nemesis är istället vattenhår (Spirogyra, de där halvmeterlånga extremt tunna & ogrenade trådarna som trasslar in sig i växter). När jag får in sånt river jag akvariet och kastar växterna.
    Jag tror att jag har den i ett kar nu, jag mackar lite med en tandborste för att få bort lite men det ser mörkt ut..

    Lämna en kommentar:


  • Azur
    svarade
    Mitt intryck av Cladophora är att det uppför sig mer som "högre" växter än de flesta andra alger. Det kan äta easy carbo, det gillar CO2, det tål låga näringshalter, svagt ljus, och är motståndskraftigt mot peroxid. Under stabila betingelser bildar det (enligt min åsikt) attraktiva låga mattor, men börjar kvävehalterna svaja så exploderar det på nolltid till halvmeterlängd. Ingenting äter det, enda sättet jag hittat att kontrollera det på är att mörklägga akvariet i en vecka (fast det kommer alltid tillbaka, förr eller senare).

    Jag har ändå inte haft jätteproblem med Cladophora, tycker som sagt att det oftast är rätt snyggt, min personliga nemesis är istället vattenhår (Spirogyra, de där halvmeterlånga extremt tunna & ogrenade trådarna som trasslar in sig i växter). När jag får in sånt river jag akvariet och kastar växterna.

    Lämna en kommentar:


  • frida.L
    svarade
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Jag hade kokat gruset, allt annat som akvarium och filterbehållare hade klorin-bombats. Jag kör klorin när jag gör rent glasprylar, diffusor, dropchecker och lillypipes typ.

    Men, sand, sten och själva inredningen hade jag behandlat med kokande vatten. Kokande vatten är ju just vatten, det är det skonsammaste alternativet.

    Cladophora är den enda algen jag aktivt slåss mot när jag ser den, finns den väl i akvariet så brukar den inte knata iväg självmant direkt.
    Ursprungligen postat av viktorbj
    Algerna förlorar alltid tillslut och det kan ta 6 månader så ha tålamod och köp växtnäring och koldioxid
    Har kört co2 (mäsk) och pmdd cladophoran brydde sig inte nämnvärt. Andra alger har vi lyckats besegra med idogt arbete och koll på näringsnivåer och sånt men den här gången känns det inte värt det.
    Iom flytten så fick akvarierna inte den tid de kanske hade behövt fick dessutom problem i ett annat kar så alg-karet fick stå tillbaka därför också. Inser nu att jag förlorat slaget. Skulle aldrig gå att rensa så mycket man skulle behöva mekaniskt, är en grönmatta på hela roten, sitter intrasslat i crinumen, växer på rutan och stora drivor i gruset.
    Idag när jag började dra i en tråd fick jag upp en klump motsvarande en halv mossboll ungefär och det var en tråd.
    Tråkigt som fan men ser det som en chans att köpa ett större akvarium.

    Tack för alla tips hur jag ska gå tillväga! Får jag in cladophora i nya karet kommer jag gråta!

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Jag hade kokat gruset, allt annat som akvarium och filterbehållare hade klorin-bombats. Jag kör klorin när jag gör rent glasprylar, diffusor, dropchecker och lillypipes typ.

    Men, sand, sten och själva inredningen hade jag behandlat med kokande vatten. Kokande vatten är ju just vatten, det är det skonsammaste alternativet.

    Cladophora är den enda algen jag aktivt slåss mot när jag ser den, finns den väl i akvariet så brukar den inte knata iväg självmant direkt.

    Lämna en kommentar:


  • Azur
    svarade
    Grundlig torkning dödar det mesta, även algsporer, så låt ytterfiltret torka ordentligt "bentorrt". Alternativt kan du skölja filter och slangar med klorinlösning, det skadar inte plast eller metall. Detsamma gäller förstås gruset. Skölj efteråt tills det slutar lukta klor.

    Om du använder värme behöver du inte gå ända till kokpunkten, det bör räcka att gruset håller >60 grader i några minuter.

    Snäckorna vet jag inte hur man skulle "av-algifiera", utom möjligen att hålla dem i totalt mörker i ett par veckor (det överlever inga växter).

    Lämna en kommentar:


  • viktorbj
    svarade
    Algerna förlorar alltid tillslut och det kan ta 6 månader så ha tålamod och köp växtnäring och koldioxid

    Lämna en kommentar:


  • frida.L
    svarade
    Ber om ursäkt för särskrivningarna, skyller på plattan!!

    Lämna en kommentar:


  • frida.L
    startade ett ämne omstart pga cladophora - hur göra med filtret?

    omstart pga cladophora - hur göra med filtret?

    Har problem med cladophora i vårt 120L, efter en flytt så exploderade så klart algerna och känner lite nu att algerna har vunnit kampen om karet.
    Min lösning är således att köpa ett nytt kar (alla ursäkter för att köpa nya akvarium är bra ursäkter...) är dessutom i behov av ett större kar

    Men frågan är hur jag ska göra med inredningen i det befintliga alg-karet?
    Inom att jag byter upp mig så tänker jag att jag ända måste köpa ny sand/grus men eventuellt kokar jag det gamla gruset och flyttar.

    Inga växter får följa med, tänker inte riskera att en endast liten spor följer med!

    Fiskarna ska ju självklart med, liksom filtrerar räkorna men hur gör jag med mina sand snäckor och posthorn. Tänker att de kanske bär med sig en massa sporer. Framförallt de malaysiska sandsnäckorna verkar gilla att sitta och hänga i mattorna som algen bildat på vår rot. Kan man "tvätta" snäckorna på nåt sätt eller är det onödigt?

    Det största problemet är dock hur jag gör med ytterfiltret? Hur ska jag få det helt rent från sporer?
    Tänker att jag kan sätta i ett gammalt inner filter i det algdrabbade karet och på så sätt kunna göra rent ytterfiltret och installera det i ett nytt kar. Men hur tusan ska jag sanera det? Väteperoxid? Kokande vatten?

    Tips och idéer??
Arbetssätt...