Spathiphyllum Quartz

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    Spathiphyllum Quartz

    Hej
    Jag har idag köpt en Spathiphyllum Quatro en mycket vacker växt som inte ser ut som en akvarieväxt, jag frågade därför akvariehandlaren om den verkligen funkar i ett akvarie och inte dör efter ett par månader men enligt honom klarade den sig utmärkt och länge i ett akvarie.
    Jag gick nu in och tittade på växternas artbeskrivningar och fann då den till namn och utseende mycket lika Spathiphyllum Wallisii som tydligen inte alls passar i ett akvarium. Är det någon som känner till S. Quatro är det en ok växt som jag kan ha kvar, eller är det samma växt som S. Wallisii och då olämplig.

    Hälsningar Johan
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Detsamma gäller för den som för wallisii.
    Den kommer med andra ord inte att överleva i vatten men håller sig ändå rätt länge - det är bara att slänga den när den börjar gå ner sig.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Marten64

      • July 2012
      • 1020

      #3
      Ok, tack, det var vad jag misstänkte, då får jag den hänga med så länge den ser fräsch ut.

      //Johan
      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Har fått det berättat för mig att man ympar in vattenväxtgener i de där växterna som egentligen inte är vattenväxter, men säljs som så´na, och att de då ska klara sig i akvarier... Jag är dock tveksam till att detta skulle stämma, hur är det egentligen?
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Marten64

          • July 2012
          • 1020

          #5
          Ursprungligen postat av Animaniac
          Har fått det berättat för mig att man ympar in vattenväxtgener i de där växterna som egentligen inte är vattenväxter, men säljs som så´na, och att de då ska klara sig i akvarier... Jag är dock tveksam till att detta skulle stämma, hur är det egentligen?
          Det var denna förklaring jag fick av handlaren idag.

          // Johan
          / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av Animaniac
            Har fått det berättat för mig att man ympar in vattenväxtgener i de där växterna som egentligen inte är vattenväxter, men säljs som så´na, och att de då ska klara sig i akvarier... Jag är dock tveksam till att detta skulle stämma, hur är det egentligen?
            Tror du på tomten också

            Sedan måste man hålla i minnet att det faktiskt finns akvarieväxter som egentligen inte är undervattensväxter som också klarar sig utmärkt under vattnet - dit hör ju t.ex. de flesta Anubias. Dock inte Spathiphyllum.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              #7
              Ursprungligen postat av Animaniac
              Har fått det berättat för mig att man ympar in vattenväxtgener i de där växterna som egentligen inte är vattenväxter, men säljs som så´na, och att de då ska klara sig i akvarier... Jag är dock tveksam till att detta skulle stämma, hur är det egentligen?
              Jo, det har man i butiken sagt till mig också. Men det tog inte lång tid för Dracaenan som frugan envisades med att vi skulle ha i akvariet att börja se risig ut...
              Ormskägget, ("ciklidgräset") verkar det dock gå lite bättre för! Står fortfarande i ett glas vatten i köksfönstret!

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Tror du på tomten också
                Som jag sa, jag är tveksam till att det stämmer Så tror vare sig på det eller på tomten, hehe...
                Senast redigerad av Shepard; 07 July 2013, 22:15.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Marten64

                  • July 2012
                  • 1020

                  #9
                  Hej här kommer en uppdatering, idag åkte min Spathiphyllum Quartz ut. Efter 1-5 dagar fick jag plocka bort de vita blomsterställningarna då de började upplösas, efter det såg växten oansenlig ut och hängde mest kvar i experimentellt syfte, men nu efter en månad fick jag ta bort den då den tenderade till att ruttna.

                  [QUOTE=Kjell Fohrman;1655284]Tror du på tomten också

                  Personligen har jag dock kvar ett litet hopp om en tomte.

                  // Johan
                  / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Vad i jösse namn säger ni? Finns inte tomten...?
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...