Näckrosmarodörerna anfaller! Hjälp!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kent001
    • April 2008
    • 58

    Näckrosmarodörerna anfaller! Hjälp!!

    "Ha! Äntligen vet jag varför näckrosbladen i trädgårdsdammen ser ut som sju svåra år. Igår, när jag kollade om mina vattensalamanderyngel vuxit, så upptäckte jag några konstiga varelser på näckrosbladen. Ett stort gäng med centimeterstora, svarta larver tuggade glupskt på bladen. Undrar vad dom ska bli när dom blir stora? Fjärilar?"
    Från min blogg idag. www.bystan.se

    Finns det någon som kan tipsa mig om vad man gör för att få bort dom små liven? Inte för att jag missunnar dom maten men det vore bra om dom käkade på något annat. Gräsmattan t ex. (Tog fyra timmar att klippa gräset igår så några tusen näckroslarver på gräsmattan vore inte dumt!)
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

    #2
    Förlåt om jag hakar på denna tråden. Men det är så att 4 salamandrar har flyttat in i vår lilla damm på sommarstugetomten. Blir det yngel i dammen? Det är isf väldigt mycket mer än vi räknat med. Bara att vi har salamandrar i dammen är storartat. Det är en liten konstgjord damm men av naturtyp. De djur som trivs där får flytta in där. Grodor, paddor, salamandrar, trollsländor, m fl...
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Ursprungligen postat av kent001
      Undrar vad dom ska bli när dom blir stora? Fjärilar?"
      En snabb googling antyder att de ska bli mottfjärilar ur släktet Nymphula. Text på Engelska här.
      Vet ingenting om dem, eller hur man bäst bekämpar dem.
      Ursprungligen postat av MonkanS
      Förlåt om jag hakar på denna tråden. Men det är så att 4 salamandrar har flyttat in i vår lilla damm på sommarstugetomten. Blir det yngel i dammen?
      Ja, det blir säkert salamanderyngel i dammen.
      Vill ni att grodor och salamandrar ska trivas, så plantera inte in fisk. De undviker vatten med fisk.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • MonkanS
        • December 2011
        • 861

        #4
        Vad kul om det blir salamanderyngel i dammen...
        Vi har inga tankar på att ha fisk i den här dammen. Den är för liten för det. Jag har heller ingen bra plats där jag kan övervintra ev fiskar. Vi gjorde dammen dels för att jag tycker att det hör till med en vattenblänk i en trädgård, dels för att alla de grodor och paddor som finns på tomten skulle trivas ännu bättre.
        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          Dammott stämmer det där dåligt med. Däremot är jag hyggligt övertygad om att det där är larver av näckrosbladbagge, Galerucella nymphaeae. Den är vanlig och brukar just ägna sig åt näckrosblad på det där sättet. Enda man kan göra åt saken är nog att plocka bort larverna.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ursprungligen postat av Bygert
            Däremot är jag hyggligt övertygad om att det där är larver av näckrosbladbagge, Galerucella nymphaeae.
            Ja det stämde ju betydligt bättre!
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • kent001
              • April 2008
              • 58

              #7
              Ursprungligen postat av Bygert
              Dammott stämmer det där dåligt med. Däremot är jag hyggligt övertygad om att det där är larver av näckrosbladbagge, Galerucella nymphaeae. Den är vanlig och brukar just ägna sig åt näckrosblad på det där sättet. Enda man kan göra åt saken är nog att plocka bort larverna.
              Googlat på Galerucella nymphaeae, näckrosbagge eller näckrosbladbagge. Jo, du har rätt! Bilderna på larverna och beskrivningen stämmer på pricken (se bilderna på min hemsida, www.bystan.se). Jag får hålla utsikt efter de vuxna djuren, det borde ju rimligen finnas åtskilliga av dom med tanke på hur många larver jag har. Att plocka bort dom blir nog svårt. Då måste jag stå i dammen djupaste del (90-100 cm). Risken är ju att man trampar sönder näckrosernas rötter, så det är bara att bita ihop. Tack för informationen./Kent

              Kommentar

              • kent001
                • April 2008
                • 58

                #8
                Ursprungligen postat av Azur
                Ja det stämde ju betydligt bättre!
                Jo, men gråsuggor var en bra gissning. Dom liknar ju faktiskt (land)gråsuggor.Att vistas i solen på ett näckrosblad är dock inte landgråsuggans grej. Dom skulle dö av uttorkning där. Under näckrosbladen kan det ju mycket väl finnas vattengråsuggor. Det finns minst 10.000 arter av gråsuggor. Ett segt släkte. Dom har funnits i 300 miljoner år så var rädd om dom små liven! Hurra för Google...

                Kommentar

                • kent001
                  • April 2008
                  • 58

                  #9
                  Som Azur redan svarat: Vill du att vattensalamandern förökar sig så bör du undvika fisk i din damm. Mina salamandrar tillhör arten mindre vattensalamander. De yngel jag har finns i en djupare del av den bäck som finns i anslutning till dammen. Det är möjligt att salamandrarna (heter det så i bestämd form pluralis?) lägger ägg i min damm men ynglen blir säkert snabbt uppätna av mina guldfiskar. Guldfiskarna äter också upp de små kräftdjur som salamanderynglen lever på så mamma salamander bör undvika äggläggning i dammen. Däremot så finns det vuxna salamandrar i dammen. Dom brukar käka torrfoder tillsammans med guldfiskarna. Se upp när du klipper gräset. Nu finns ju många salamandrar på torra land./Kent

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Ursprungligen postat av kent001
                    Jo, men gråsuggor var en bra gissning. Dom liknar ju faktiskt (land)gråsuggor.Att vistas i solen på ett näckrosblad är dock inte landgråsuggans grej. Dom skulle dö av uttorkning där. Under näckrosbladen kan det ju mycket väl finnas vattengråsuggor. Det finns minst 10.000 arter av gråsuggor. Ett segt släkte. Dom har funnits i 300 miljoner år så var rädd om dom små liven! Hurra för Google...
                    Ja, som jag skrev till dig i din tråd på zoonen, tycker också att de liknar gråsuggor, men som du säger, gråsuggor vistas ju ogärna i solen.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    Arbetssätt...