Bristsymptom men vet ej vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Popper
    • March 2010
    • 31

    Bristsymptom men vet ej vad?

    Hejsan,

    Har ett 1100l akvarium nystartat (ca 2månader) och jag har svårt att få växterna att ta sig ordentligt.
    Jag göder med PMDD nu 2 enkeldoser/ vecka, söndag samt onsdag och byter ca 1/4 av vattnet på söndagen.

    Växterna jag har är echinodorus bleheri, cryptocoryne wendtii, vallisneria, tiger-lotus och några anubias.
    Ljuset består av 3X 150W MH samt 2st T8 lysrör.

    Bristerna jag kan se är främst på anubias som har skålade/deformerade blad (calsiumbrist?) och den ena av två lotusar som bara har några små "ihoprullade" blad.

    Även svärdsplantornas blad är lite vridna och ganska ljusa i färgen tycker jag.

    Jag har även en del alger, förutom grönalger också (gröna) trådalger och bruna slemmiga trådalger som växer fram mycket fort, jag har aldrig sett den typen av alger förr. Lite cyano har jag också på en rot som ligger nära ytan under en lampa.

    Kan någon av er växtproffs ge mig några tips om vad som kan vara fel?

    MVH
    Popper
  • KristianE
    • April 2012
    • 1443

    #2
    co2? eller "co2 ersättning"?
    //Kristian
    Följ mitt 1440l SA projekt på
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

    Kommentar

    • Popper
      • March 2010
      • 31

      #3
      Nej, ingen co2 i nuläget. Jag har en pH controller men vill försöka ha en "lugnare" tillväxttakt, kör jag igång co2 så blir det lite för mycket pillande med växterna tycker jag.
      Stort akvarium= jobbigt att greja nere vid botten.

      Har en känsla av att du vet vad jag menar

      MVH
      Popper

      Kommentar

      • KristianE
        • April 2012
        • 1443

        #4
        ääähhhh... Ingen co2 så behöver du troligen inte dubbel dos PMDD, Det är nog därför du får alger, järnöverskott. Låt karet gå lite lugnare i början så kommer algerna ge med sig.
        //Kristian
        Följ mitt 1440l SA projekt på
        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          #5
          Sv: Bristsymptom men vet ej vad?

          Mycket ljus, mycket näring, ingen CO2 och mestadels långsamma växter som främst tar näring från rötterna. Ja jag tror också på näringsöverskott i vattnet, och samtidigt näringsunderskott i substratet då det är så nystartat.

          Jag skulle ha satsat på snabbväxare som tar näring bara från vattnet, typ hornsärv, gälört och sånt. Sen peta ned näringskulor vid rötterna till svärdsplanta, lotus och crypto. Dra ned på ljustimmarna till 6-7h. Co2 är alltid till godo, går ju köra ganska låg dos om man inte vill ansa ihjäl sig, det viktiga är att det inte blir brist och hämmar växterna. Ljuset ska alltid vara den begränsande faktorn om man vill ha ett stabilt kar. Eventuellt skaffa ett gäng duktiga algätare, siamesisk algätare är duktig och tar det mesta.
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • Popper
            • March 2010
            • 31

            #6
            Jag ska testa att dra ner på ljuset lite, har idag tänt 9 timmar.

            Anledningen att jag har dubblat dosen är att jag i början såg att vallisnerian "veckade" sig ungefär som ett dragspel och jag tolkade det som näringsbrist. Lite cyano här och var gjorde också att jag fick känslan av lite för låga nivåer av KNO3.

            Ska ta en funderare till på om jag ska koppla på co2, sist jag körde den hade jag dock stora problem med cyano trots PMDD, lite rädd för att detta ska hända igen.


            MVH
            Popper

            Kommentar

            Arbetssätt...