Grå tofsalger har tagit över!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trelleborg
    • May 2011
    • 45

    Grå tofsalger har tagit över!

    Tjena..

    Ett tag sen jag skrev här sist nu men nu orkar jag snart inte med mitt problem längre..

    jag har gråa tofsalger som fullständigt äger mitt akvarium numera..
    det sitter på pumpen, det sitter på alla rötter, det sitter på min plast sten.. Det sitter tillochmed små tofsar på vissa gruskorn..

    jag får erkänna att jag har lessnat så pass på det att akvariet har fått lida, jag har inte bytat vatten varje vecka, jag har inte tillfört vad jag ska.. Längre!

    om vi börjar såhär - den 1'e augusti förra året flyttade jag o min nuvarande sambo hemifrån till egen lägenhet..
    vi ville inte flytta med oss akvariet förräns vi själva hade kommit på plats o köpt allt vi behövde o inrett lägenheten så vi sen kunde bestämma vart det skulle stå.. Det förföll lite grann när mina föräldrar fick ta hand om det i de drygt 6 veckorna..

    men sen flyttade vi akvariet och tänkte inte starta om.. Så vi plockade ur allt ur akvariet, slängde ner 2 utav växterna och pumpen i ett litet 54l.. Vi behöll drygt 100l i diverse rena fina spannar.. Och vi tömde ut så pass mycket vatten att sanden precis kunde hålla sig under vattenytan...(rätt tungt o bära upp det till 4'e våningen kan jag lova )
    starta upp o de mesta gick åt skogen rent ut sagt..
    akvariet blommade upp med diverse alger och sniglar i oändlighet!

    vi började om från början..
    tömde akvariet helt! Skrubbade akvariet med varmt vatten och en vit svamp(sån för glas) för o få bort minsta lilla alg och spår av sniglar!
    ny ren fin sand och några nya växter och nya rötter och nya filter..
    vi hade drygt 14 småfiskar så jag var väldigt sparsam med matning och körde pmdd varje vecka vid vattenbyte, mellan 40-60% per gång hur smutsigt vi tyckte det var, och happycarbo varje dag.
    allt var frid o fröjd i drygt 2 månader sen började vi se spår av gröna alger på rutan - inga konstigheter alls!
    vi började få små gröna trådar, ser tråkiga ut men är inte allt för jobbiga o ta bort, tycker jag..
    sen började vi grå tofsalger igen.. Vi kollade då upp och fick till svars, nya snabbväxande och när bytte vi rör senast? Jo de va dags för nya rör för längesen! Så de blev nya rör också..
    ingen skillnad på drygt 2 veckor, växte lika fort..
    vi köpte 2 "vanliga" algätare till de andra algerna och 2 siamesiska algätare..
    ingen skillnad alls!
    sniglarna kom tillbaka helt plötsligt...
    vi provade något algdödar medel som skulle hällas i vid vattenbyte och dagen efter skulle man manuellt plocka bort alla alger som va kvar.. Grejen är den att den tog absolut ingenting och pilla bort alla algerna för hand hade nog tagit drygt 3-4timmar..

    nu ser akvariet bara hemskt ut.. :P vi har en stor ljus rot, du ser mer ludd på den än du ser själva roten..
    Tror ni det finns nån chans o rädda akvariet från våra hemska alger?
    det är såklart svårt o säga utan bilder men tips kan ni kanske komma med

    Med vänlig hälsning, Micke
  • viktorbj
    • April 2013
    • 405

    #2
    Hej! har du testat nitrat värdet? och phosphat värdet?

    Kommentar

    • HelenLind
      • September 2012
      • 405

      #3
      Den här tråden hakar jag på.
      Har samma problem i ett 540liters. Hela bakgrunden och alla rötter samt mycket av växterna och en del av gruset var fulla med tofsar.
      Den tillfälliga lösningen var 15 albino ancistrus som på kort tid rensade karet på tofsar. Nya tofsar kommer hela tiden men med hjälp av ancistrusen är det under kontroll. Grundproblemet kvarstår ju dock. Jag ska byta lysrör, montera reflektorer och tillsätta Easy carbo så får vi se om det hjälper.
      Hoppas någon kommer med bra tips för tofs invasion är inte kul.
      Familjen fisksoppa
      Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
      Mina: 120l, 312l, 500l

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4
        Förstår er problem men kan inte hjälpa er.. hoppas någon annan kan hjälpa till men det kan faktiskt vara rätt vackert när tofsarna varjar i vattenströmmen
        Bifogade filer
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • HelenLind
          • September 2012
          • 405

          #5
          Tänk om man kunde få tofsarna att hålla sig till EN tunn spretig rot. Då skulle det ju kunna vara riktigt fint. Lite som ett träd.

          Innan ancistrusen fick kontroll över tofsarna så fick jag skrubba rötterna med jämna mellanrum. La dom i diskhon och hällde kokande vatten på dom. Då var det bara att ta en borste och borsta av tofsarna. Funkar ju om man inte har enorma rötter.

          Om jag fattat rätt så är enda sättet att få bukt med algerna att svälta ihjäl dom. Om växterna trivs och tar upp all näring så blir det inget kvar till algerna och de försvinner.

          Kolla algbekämpnings schemat här http://www.zoopet.com/images/algbekampningsschema.pdf
          Familjen fisksoppa
          Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
          Mina: 120l, 312l, 500l

          Kommentar

          • Trelleborg
            • May 2011
            • 45

            #6


            En fruktansvärt pixlig o suddig bild, men de är taget med min ipad
            ämen där ser ni en del av roten, och för en gångs skull ville lite fiskar visa sig :-)
            Glömde även nämna de igår, har 4algätare(varav 2 siamesiska), en mal, 2 praktbotior, 3-5stycken räkor(hade 7 förut men vår mal har tuggat på nån o jag fiska upp nån som hade gått bort), runt 7 zebrafiskar och 15 tetror..

            rätt lite fisk egentligen, men anledning är som så att vi har haft fler fiskar, men vi har haft den oturen att dom hela tiden velat dö, vi har haft lite större mollysar, några guramis men de har funkat några veckor och sen har de avlidet.. Därför har vi inte köpt nya "större" fiskar då vi trott de kan ha varit nån obalans i akvariet..
            Nu har de däremot gått ett tag utan några dödsfall(förutom när malen tuggat på nån räka) men vi har vårt lilla algproblem..

            Kommentar

            • lofstrog
              • November 2009
              • 989

              #7
              Grå tofsalger har tagit över!

              Sådär såg det ut hos mig också i mitt 720 innan jag skaffade tre små L191or. Fruktansvärt effektiva! På en vecka hade de rensat karet från tofsalger.



              Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
              Discus for life

              Kommentar

              • HelenLind
                • September 2012
                • 405

                #8
                Nu har jag bytt lysrör, monterat reflektorer, tillsatt bottennäring och börjat med easy carbo. Ska stoppa i några snabbväxare oxå bara jag ser att de befintliga växterna gillar läget. Gjorde även ett 50% vattenbyte. Allt enligt algbekämpnings schemat.
                Bara att hålla tummarna nu att tofsarna försvinner.
                Familjen fisksoppa
                Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
                Mina: 120l, 312l, 500l

                Kommentar

                • Dopply
                  • December 2012
                  • 485

                  #9
                  Kramade ur ett filter i mitt nya 50liters från mitt 180l jewel, och dagen efter(idag) så ser jag att tofsalger har ploppat upp på en rot, slump eller ej! Nu är dom här!

                  Får se om dom får något tag. Men jag har både siameser och ancistrus i karet, med ite tur så ser dom tofsarna..

                  Kommentar

                  Arbetssätt...