Cyano!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    Cyano!

    Jag vet att det finns MÅNGA trådar om detta men jag tycker inte de stämmer på mitt kar.

    Relativt omstartat i form av: mer soil, andra stenar, rötter, växter, de mesta vattnet åkte ur.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0509[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 134,9 KB
ID: 2184108Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0511[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 178,8 KB
ID: 2184109Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0512[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 181,9 KB
ID: 2184110

    Innan jag startade om karet så mörklade jag i 3 dagar, funka perfa. Men dom har kommit tillbaka.
    Jag kör dubbel dos KNO3 för jag har hört att cyano inte gillar de, Jag får skitmycket vanliga alger på rutorna iochmed att jag battlar cyanon.

    Vissa säger, massa vattenbyten andra säger inga alls. Jag kör normaldos på K2SO4 och KHPO2 men dubbel dos på KNO3. Dubbel dos Easy Carbo.

    Övermatar inte, ljustid 7 timmar. 4x39w. Vattenbyte en gång i veckan som alltid.(Har alltid funkat perfa). Filtret görs rent vid behov=sällan.

    Tycker inte växterna växer som dom borde, jag har helt klart dålig balans någonstans frågan är bara vad?
    Musselblommorna växer som fan iofs när jag tänker efter men inte dom andra, plockar ur med jämna mellanrum för att inte skymma bottenväxterna.

    Fisklast just nu:
    3 Guppy
    20 Guppyyngel
    3 Ancistrus
    5 Amano
    7 Anetome Helena

    Vad tror experterna?

    MVH Rikard
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    #2
    Ingn som kan? Klorin ska funka har jag hört.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Cyano!

      Cyano kan man ju skriva mycket om och ändå inte lyckas ringa in problemet.
      Det jag tänker om din växt-setup är att Musselblommorna stjäl energi och näring från de övriga växterna. De snor från alla och lägger sig som ett lock för växterna under. Satsar man på lågenergiväxter som Cryptocoryne så går det väl an.

      Så Musselblommorna förskjuter balansen.

      Men eftersom Cyano är en bakterie som i grunden finns i allt vatten så är det väl en balans som blivit förskjuten till Cyanons fördel. Så det blir väl till att experimentera.

      I min burk så ökar Cyanon om botten är för skitig, om filtret är för skitigt, om cirkulationen är för låg, om nitratet är under 30 PPM. Om solen träffar karet direkt. Så min strategi har varit att skapa det motsatta. Då har det backat och försvunnit.

      EC har aldrig bromsat Cyano i mitt kar.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Jag hör väl till dem som lyckats hålla cyanon i schack med vattenbyten. Läste om dbbel dos easy carbo... är inte det giftigt att överdosera?
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Cyano!

          Jodå EC är giftigt vid överdosering. Men dubbeldos är ganska vanligt med mycket växter. Men sedan är det stopp. Men cyano och Staghorn påverkas inte alls av EC är min erfarenhet.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • KristianE
            • April 2012
            • 1443

            #6
            Mörkläggning e grejen. Avtäckte just mitt kar efter 3dygns mörker. Fiskarna är glada, jag är glad och cyanon är borta för tillfället...
            //Kristian
            Följ mitt 1440l SA projekt på
            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              Cyano!

              Det ska ju finnas nåt snabbfilter som tar extremt små partiklar som ska vara effektivt att ha igång nattetid då Cyanon är i rörelse.
              Men hittar inte inlägget om den tyvärr nu.

              Kul att dina mörkläggningar fungerar
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Ryskbompa
                • August 2012
                • 930

                #8
                Bra kommentarer. Musselblommorna flyttade över till ett annat kar nu. Cirkulationen är som den ska(Juwel 180), Den borde räcka va?

                Tror fan att solen träffar karet en gång om dagen i typ 30min på en 10x5cm stor fläck. Kan vara de kanske.

                Mörkläggning lockar inte även fast jag vet att det funkar. gjorde en mörkläggning för 4veckor sedan. Kommer det tillbaka så snabbt så lär jag hitta felkällan.


                MVH Rikard

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #9
                  Cyano!

                  Ursprungligen postat av åheim
                  Jag hör väl till dem som lyckats hålla cyanon i schack med vattenbyten. Läste om dbbel dos easy carbo... är inte det giftigt att överdosera?
                  Jag har provat.

                  10 ml till 160 liter, varje dag i tre veckor. Mängden räcker till ett 500-liters. Inte ett enda problem, varken hos fisk eller räkor.

                  Men, det är nog bättre att inte leka..
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #10
                    ...å jag tror på längre tid än tre dagar (för att det blågröna eländet inte ska upprepa sig) - väldigt okunnig om vattenkemi, men fem-sex dagar har funkat kanonens för mig.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Ryskbompa
                      • August 2012
                      • 930

                      #11
                      När börjar fisk/växer ta stryk igentligen av mörkläggning? 3 dagar är ju feta lungt har jag fått höra men det måste ju finnas en övre gräns? Blir det bättre om man kör 6 dagar tex?

                      MVH RIkard

                      Kommentar

                      • KristianE
                        • April 2012
                        • 1443

                        #12
                        För mig räckte det gott med 3 dagar den här gången.
                        Första gången jag körde med mörkläggning så blev det inte helt 100 efter 3 dagar så då körde jag en 3dagars till efter någon vecka.
                        Oftast räcker det ju med 3 dagar, det kan ju inte mer än försvinna.
                        //Kristian
                        Följ mitt 1440l SA projekt på
                        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                        Kommentar

                        • Ryskbompa
                          • August 2012
                          • 930

                          #13
                          Snart dags för avtäckning känns det som. Karet har varit inbäddat sen i onsdags kväll nu. så imorgon tänkte jag täcka av det. Är det något man ska göra när man täcker av det? vattenbyte? med Kno3?

                          MVH Rikard

                          Kommentar

                          • KristianE
                            • April 2012
                            • 1443

                            #14
                            Tänd inte direkt, låt vattnet vara. Eventuellt kan du toppa upp lite om det har sjunkit. Jag bytte inte vatten på 2 veckor efter min förra mörkläggning.
                            //Kristian
                            Följ mitt 1440l SA projekt på
                            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                            Kommentar

                            • Ryskbompa
                              • August 2012
                              • 930

                              #15
                              Okej då kör jag som dig CRILLE! hoppas de lirar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...