Cyano!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • viktorbj
    • April 2013
    • 405

    #16
    Har själv aldrig prövat att överdosera med easycarbo (skulle inte våga göra det) men hörde att det var någon som hade gjort det men då hade alla växter växt jättebra men istället hade alla fiskar dött

    Kommentar

    • Ryskbompa
      • August 2012
      • 930

      #17
      Täcket av! Cyano kvar(bara lite) men mina starogyne repens mår inte alls bra!
      Jag lär nog mörklägga igen, hur länge ska jag vänta? kör jag 3dagar till nu så kommer mina 10starogyne planter vara putsväck!!!!

      mvh Rikard

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #18
        Ursprungligen postat av Ryskbompa
        Täcket av! Cyano kvar(bara lite) men mina starogyne repens mår inte alls bra!
        Jag lär nog mörklägga igen, hur länge ska jag vänta? kör jag 3dagar till nu så kommer mina 10starogyne planter vara putsväck!!!!

        mvh Rikard
        Cyano suger du ju lätt bort och mörkläggning tror jag inte på när det gäller cyano, växterna ger nog upp först då! Var nitisk och sug bort den varje dag!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Triumph
          • September 2008
          • 295

          #19
          Har tampats med eländet i några år. Gick därför tillbaka till "rötterna" så säga. På 80-talet hade varken jag eller mina vänner haft, sett eller hört talas om cyano. Vad är det då som skiljer nu från då? PMDD fanns inte, halvtaskig belysning, ganska rikligt med fisk i karet och vi matade firrarna varje dag så att det blev ordentligt mätta. Vi bytte inte heller vatten en gång i veckan. Jag blev av med mina cyano genom att skippa pmdd (förutom spårämnen), koldioxidtillsats och att belasta karet hårdare (mer firrar och mata utan att vara rädd). Belysningen är 2 x 80w till 375 liter som är tänd 10 h / dygn. Vattenbyte sker en gång i månaden eller var annan vecka beroende på ork. Har nu varit utan gröna slemmet i tre månader. Tar vattenprover med jämna mellanrum och det är konstant låga och fina nitrithalter. Övriga värden ligger som om jag körde med pmdd. En parameter som inte kan uteslutas är att jag har torv i mitt ytterfiler. Ska prova utan och se om det är en faktor?

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #20
            Cyano!

            Om du har samma värden nu som när du körde med pmdd så kan det ju inte vara gödningens fel.

            Cyano hade man förr också. Det finns mycket vetenskapliga artiklar inom ämnet, jag kan länka sedan. Mörkläggning är det enda som är verkligt bra, jag löser det med en klen alternativbelysning om jag blir drabbad.
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • Moving Waves
              • August 2010
              • 1403

              #21
              Sv: Cyano!

              I gammal litteratur från 70-talet jag har hemma så nämns cyano ganska kort och lösningen där påstås vara torvfiltrering, så jo det är nog en faktor.
              - - -
              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #22
                Cyano!

                Ursprungligen postat av Moving Waves
                I gammal litteratur från 70-talet jag har hemma så nämns cyano ganska kort och lösningen där påstås vara torvfiltrering, så jo det är nog en faktor.
                1861 så ansågs den rent ut sagt vara ett gott tecken
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Moving Waves
                  • August 2010
                  • 1403

                  #23
                  Sv: Cyano!

                  Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                  1861 så ansågs den rent ut sagt vara ett gott tecken
                  Jaså där ser man!
                  Jag skriver iaf under på bluewings erfarenheter, låg nitrat, hög fosfat (skitiga filter), solljus, för lång belysningstid, ammoniakspikar verkar alla vara faktorer som triggar cyanobakterier.
                  - - -
                  540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                  Kommentar

                  • Triumph
                    • September 2008
                    • 295

                    #24
                    Ja, att cyano funnits i alla tider har det aldrig rådit någon tvekan om. En av de äldsta organismer som finns på vår jord. Det jag menade var att vi akvarister (de som jag hade kontakt med) på 80-talet inte hade några som helst bekymmer med cyano i våra kar. Man hörde liksom aldrig talas om det ens. Det talar ju emot torven. Skulle torven vara bakteriedödande och även i vattnet som filtrerats? Har provat uv-filtrering och det bet inte. Så att bara ha bakteriedödande lokalt löser inte problemet. Vet att torv kan vara "aktivt" som kol och rena bort ämnen. Men aktivt kol biter ju inte heller på cyano. Ska prova utan torv vid nästa filterstädning. Jag sätter mina pengar på att belasta karen hårdare och inte vattenbyta ihjäl oss. Inte för att vara fräck, men jag tycket det har spårat ur att slösa bort så mycket vatten ofta, ösa i massa kväve och kol som annars kommer naturligt och ingår i ett kretslopp samt svältmata firrarna och knappt ha tänt i burkarna. Det känns inte sunt helt enkelt. Var ju själv inne i den svängen och har aldrig haft så mycket cyano som då... Ett annat tips är att köra med Blue Exit. Det funkade faktiskt fint och verkade inte skada växterna. Fast det är inte roligt i längden. Men ibland kan det blågröna slemmet göra en desperat ta mig tusan
                    Senast redigerad av Triumph; 05 August 2013, 22:05.

                    Kommentar

                    • Ryskbompa
                      • August 2012
                      • 930

                      #25
                      Jag blev av med Cyanon föresten.

                      Så här gjorde jag tillslut:

                      Ur med precis allt, i med firrarna i andra kar. Torkade Soilen ute i solen. I med grejjerna, sen the big thing! bytte lysrör!!!! tror faktiskt att de va lysrören som spöka, köpte en asanajs belysningsramp på ebay där det satt sunsun rör i, tror dom fuckade up allt, karet tappade balansen liksom.

                      Nu växer det på i bra takt igen och cyanon syns inte till

                      MVH Rikard

                      Kommentar

                      • Christer5

                        #26
                        Så fort man ser Cyano, brukar först komma på sanden, så sug upp sanden med Cyanon.

                        Så blev jag av med all Cyano och har ingen nu.

                        Man får vara trägen och kolla akvariet varje dag

                        Kommentar

                        • Ryskbompa
                          • August 2012
                          • 930

                          #27
                          Ursprungligen postat av Christer5
                          Så fort man ser Cyano, brukar först komma på sanden, så sug upp sanden med Cyanon.

                          Så blev jag av med all Cyano och har ingen nu.

                          Man får vara trägen och kolla akvariet varje dag
                          Värre när man kör soil:P

                          Kommentar

                          • BengtO
                            • May 2005
                            • 216

                            #28
                            Annars kunde du slängt i en näve posthornssnäckor så hade dom ätit rent

                            Kommentar

                            • Ryskbompa
                              • August 2012
                              • 930

                              #29
                              Ursprungligen postat av BengtO
                              Annars kunde du slängt i en näve posthornssnäckor så hade dom ätit rent
                              Käkar dom verkligen cyano?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...