240L som fort blir smutsigt..?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mumrah
    • December 2012
    • 20

    240L som fort blir smutsigt..?

    Hej!
    Vill verkligen tacka alla medlemmar som stödjer denna fantastiska sida. Jag har fått mycket hjälp härifrån, och hoppas att jag kan få det ännu en gång

    Jag skaffade ett 240L kar med diverse tanganyika-ciklider i för ca ett halvår sedan. Jag har kört akvariet sedan jag köpte det och fiskarna verkar trivas, då de ynglarav sig i rasande tempo. Men jag tycker att stenar och växter blir fort skitiga utav alger . Dvs, att de blir bruna och svarta och ser allmänt solkiga ut. För att inte tala om snäcklekarnas snäckor som ser jätte smutsiga ut.
    Stenar och växter får jag göra rent varje vecka då jag byter en tredjedel av karets vatten, men snäckorna tycker jag är svårt att göra rena då fiskarna beter sig konstigt efter att man har rörtrunt bland skalen. De ser inte ut att må bra av att man ruckar på deras bon.

    Jag har för tillfället två malar i karet men de håller sig mest på ställen där de andra fiskarna inte är då de blir bortjagade och attakerade annars.

    Jag har aldrig kollat Ph-värden eller använt vattenberedningsmedel eller dyligt utan bara gått på fiskarnas allmäntillstånd. Det enda jag har tillsatt i karet är lite salt vid vattenbytet då jag blev rekomenderad detta av personen jag köpte karet.

    Jag kanske är hjälpt av att använda andra tillsatser i karet eller?
    Tacksam för tips och råd.
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #2
    Allt jag säger kommer att låta futtigt i jämförelse med det jag vill säga så jag säger det först.. öhum.. ;

    THUNDER, THUNDER, THUNDERCATS HOOOOOOOO!!!!!!!

    så.. med det ur vägen.. står karet i solen? Har du några andra växter än alger i karet? Alger blir ju automatiskt den dominerande växten utan konkurens..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • Dopply
      • December 2012
      • 485

      #3
      Ursprungligen postat av ettfettbranamn
      THUNDER, THUNDER, THUNDERCATS HOOOOOOOO!!!!!!!
      Det var tider det!

      Antingen är det för lite växter eller så har du för många soltimmar i karet, har du timer? Kan ju även vara den riktiga solen som ställer till det om den lyser in i karet..

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        #4
        Jag måste ju anta att användarnamnet kommer därifrån för eventuella barbarer..
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Kan inte heller låta bli bara för det

          "ThunderCats are on the move, ThunderCats are loose... Feel the magic, hear the roar, ThunderCats are loose... Thunder Thunder Thunder ThunderCats!"
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • laasesku
            • October 2002
            • 660

            #6
            Är detta ett musikforum

            För mycket belysning/matning/fisk?

            Vad är det för alger du har då?

            Kommentar

            • Mumrah
              • December 2012
              • 20

              #7
              Hhahaaa! Ja det var sannerligen tider med thundercats! Kul att fler minns det.
              Skämt å sido. Jag har för tillfället fyra st mindre växter som tog sig rätt så bra i början. Vet att jag fick ansa dem rätt så mycket då, men nu vid eftertanke så har de inte skjutit några skott på länge.. Kommer inte ihåg den ena men vet att den andra sorten är javaormbunke. Till saken hör att ena sidan är mycket finare än den andra sidan a akvariet.
              Jag har timer på lyset och det lyser mella 1300-2200. Jag tror..och jag säger tror att jag har kiselalger då det blir brunt på glas och stenar. Detta grundat på eftersökningar på nätet. Men sanden får även den alger som kan liknas vid typ "Skinn" på vissa ställen. Rädd för att det kan vara cyano... Karet står inte i direkt sol ljus men i ett rum med mycket dagsljus såhär års.

              Kommentar

              • Dopply
                • December 2012
                • 485

                #8
                Låter som lite växtgödning skulle göra susen i ditt fall, algerna har nog tagit överhanden och växterna får inget av den lilla näring som finns i vattnet. Du skulle kunna prova att stoppa ner någon till snabbväxande växt för att ge algerna en match..

                Men det är en långsam process att vinna över etablerade alger, men skam den som ger sig

                Edit: Kom att tänka på en till sak. Hur gamla är dina lysrör? Kan vara värt att byta så att växterna får lite fräschare solersättning..
                Senast redigerad av Dopply; 20 June 2013, 20:53.

                Kommentar

                • laasesku
                  • October 2002
                  • 660

                  #9
                  Det är nog inte fel med gödning typ pmdd och mycket växter för bra balans.
                  Sen ta till algskrapan ganska ofta gör ju oxå sitt. Har du några algätare då?

                  Kommentar

                  • Mumrah
                    • December 2012
                    • 20

                    #10
                    Okej. Så ni kan rekomendera PMDD? Vart hittar jag det?
                    Jag har för tillfället bara två algätande malar men ska skaffa minst två till iallafall.

                    Kommentar

                    • Mattias H
                      • September 2012
                      • 70

                      #11
                      PMDD

                      Kommentar

                      Arbetssätt...