Dessa trådalger...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ankan94
    • February 2009
    • 199

    Dessa trådalger...

    Har ett ganska nystartat (ca 3 veckor) 300 liters akvarium, som nu har fått sig en härlig invasion av dessa underbara trådalger! Hur får man bort dessa på bästa sätt? söker på inte på något sätt ett kliniskt rent akvarium men som det ser ut nu så ser det väldigt tråkigt ut. Så ge mig de bästa tips och tricks ni har!
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Dessa trådalger...

    Förutom att de så småningom kommer att försvinna när akvariet har stabiliserats så fungerar en grupp Amanoräkor utmärkt förutsatt att du har fiskar som passar med dem. I stort sett det enda naturliga som faktiskt fungerar. Har du gödning med extra järn kan det också trigga trådalger.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • ankan94
      • February 2009
      • 199

      #3
      Jo jag vet att de försvinner, men det ser ju så förbannat tråkigt ut bara! Just nu går det 20 glödbandstetror i karet, har dock tänkt att hålla mig till sydamerika så amano är tyvärr uteslutet. Göder gör jag med pmdd, har dock även några JBL lerkulor nedstoppade vid rötterna på några svärdplantor, dessa är väl i princip ett rent järntillskott?

      men men, snurra upp alger på träpinne är ju också en hobby!

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Dessa trådalger...

        Men om du delar upp PMDD i 4 flaskor kan du dra ner nivåerna på järn genom att enbart minska MiPlus. Nu är det ju både järn via MiPlus och Lerkugeln....
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • candra
          • January 2010
          • 455

          #5
          Apropå alger...
          240 liter juwelkar.
          Jag har minskat ner mitt fiskbestånd, tagit bort 13 kardinaltetor , 13 st rödmunstetror och 5 st siamesiska algätare.
          Så nu har jag bara, 1 stor plecomal, 2 ancistrus, och 4 stycken praktbotior.

          Doserar med Happy life gödning 10 ml vid vb, och sen happy carbo 10 ml på morgonen.

          Men jag satte i en svärdplanta för 1 vecka sen ca och då jag verkar ha svårt att få till dom, så satte jag ner "lerkulor" i sanden.

          Och nu har jag fått mycket trådalger.

          Är det för att jag minskat fiskbeståndet och att det inte har stabiliserats ännu med den mängden fisk?
          Eller är det så illa att det var för att siameserna försvann? Det sägs att dom inte ska göra nån nytta när dom blir större ( 10-11 cm var dom)
          // Candra


          240l sällskap 20l Nano


          Kommentar

          • Rebah
            • January 2012
            • 410

            #6
            Apropå siameserna, kanske är lite individuellt där. Har hört att många säger just att de blir lite "lata" när de blir äldre/stora, men mina är nog en 5 år nu och de håller allt tofsalgerna i schack än så länge. Går kanske inte lika snabbt nu som när de var yngre dock
            Fast det kanske är just lerkulorna som är boven, eller i alla fall delvis? De brukar la innehålla rätt så mycket järn har jag för mig.
            "The trees move... do you not see it?"

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              Dessa trådalger...

              Ursprungligen postat av candra
              Apropå alger...
              240 liter juwelkar.
              Jag har minskat ner mitt fiskbestånd, tagit bort 13 kardinaltetor , 13 st rödmunstetror och 5 st siamesiska algätare.
              Så nu har jag bara, 1 stor plecomal, 2 ancistrus, och 4 stycken praktbotior.

              Doserar med Happy life gödning 10 ml vid vb, och sen happy carbo 10 ml på morgonen.

              Men jag satte i en svärdplanta för 1 vecka sen ca och då jag verkar ha svårt att få till dom, så satte jag ner "lerkulor" i sanden.

              Och nu har jag fått mycket trådalger.

              Är det för att jag minskat fiskbeståndet och att det inte har stabiliserats ännu med den mängden fisk?
              Eller är det så illa att det var för att siameserna försvann? Det sägs att dom inte ska göra nån nytta när dom blir större ( 10-11 cm var dom)
              Trådalger triggas av mycket järn i vattnet och kulorna innehåller järn. Amanoräkor är egentligen bättre på trådalger än fisk många gånger. När du planterar en ny växt som tar mycket av näringen från rötterna som Svärdsplanta tar det ofta en månad innan den är igång ordentligt.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • laasesku
                • October 2002
                • 660

                #8
                Små siameser brukar ju äta och växa som galningar så de gör nog sitt liksom amano. Stora siames äter en del med men kanske inte lika aktiva som de små.

                Lerkulor kan nog skita ner en hel del om man flyttar för mycket i karet kan tänkas.

                Kommentar

                • candra
                  • January 2010
                  • 455

                  #9
                  Tack, då är det säkert kulorna tror jag. Jag har aldrig lyckats med svärdplantor, så jag tänkte att jag skulle stoppa ner några kulor och se om det gick bättre.
                  Men ska jag behålla kulorna?

                  Jag hade ju tänkt att börja om med mitt kar, göra nåt annat, men var osäker
                  på vilka fiskar jag skulle göra mig av med, och tog bort en del gradvis.
                  // Candra


                  240l sällskap 20l Nano


                  Kommentar

                  • viktorbj
                    • April 2013
                    • 405

                    #10
                    Hej! akvariet har inte stabiliserats än vänta i 6 månader och se om det blir bättre och köp lite snabbväxande växter exempel på sånna är vallisinera och gälört och tillsätt även växtnäring

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #11
                      Ursprungligen postat av candra
                      Tack, då är det säkert kulorna tror jag. Jag har aldrig lyckats med svärdplantor, så jag tänkte att jag skulle stoppa ner några kulor och se om det gick bättre.
                      Men ska jag behålla kulorna?

                      Jag hade ju tänkt att börja om med mitt kar, göra nåt annat, men var osäker
                      på vilka fiskar jag skulle göra mig av med, och tog bort en del gradvis.
                      Det jag lärt mig här på Zoopet och av erfarenhet är att algerna gillar snabba förändringar, växter gillar långsamma. Kulorna är riktigt bra och helt rätt tänkt. Så behåll dem. Hur många har du satt per Svärdsplanta?
                      Trådalgerna är övergående av sig själv.

                      Vad är det som du inte tycker om med ditt kar?
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • candra
                        • January 2010
                        • 455

                        #12
                        Ja, jag har haft dom kulorna förut och varit bra. Har satt 2 stycken kulor vid 2 plantor som jag satt ihop. Jag köpte en till svärdplanta idag, ligger flytande i karet, inte haft tid med nedsättning.

                        Jag måste nog köpa en till timer...har alltid kunna ha många ljustimmar, men inte längre.

                        När jag skaffade karet för 4 år sen så var tanken att jag bara skulle ha ett stim med kardinaler, men av nån anledning så blev det inte så och jag fick en soppa istället. Det har varit ett jättefina kar många ggr, och fiskarna blev stora, men ju mer fisk ju mer skit, och jag har ju en pleco, som skitar ner väldigt också.

                        Jag vill ha nåt mer stilrent och bara en fiskart nu. Då jag tycker karet är litet.

                        Men vet inte riktigt vad jag vill ha ännu...och detta ska vara klart i slutet av aug, har jag sagt till mig själv.
                        // Candra


                        240l sällskap 20l Nano


                        Kommentar

                        • laasesku
                          • October 2002
                          • 660

                          #13
                          hur många ljustimmar kör du då?

                          Kommentar

                          Arbetssätt...