Din favoritväxt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gucci
    • April 2004
    • 96

    Din favoritväxt?

    Jag har nyligen blivit väldigt intresserad utav akvarieväxter. Det finns ju hur många som helst att välja bland! Bara genom att titta på mitt eget akvarium så fascineras jag av hur växterna förökar sig och hur de påverkas av ljuset. Min dröm är att ha ett snyggt och välskött växtakvarium, men det dåliga är att mina scalarer inte kan hålla sig från att äta upp vissa av dem Aja nog med mig, den här tråden var egentligen till för att veta vilka era favoriter är. Min favoritväxt är Echinodorus barthii eftersom jag gillar dess form och hur stora de kan bli, dessutom så fick jag reda på att de nya bladen kan bli röd-aktiga, fan va snyggt! Pogostemon stellatus är också grymt snygg när den får lite lila/rosa-aktiga toppar, funderar faktiskt på att köpa den. Vilken är din favoritväxt?
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=174352
  • viktorbj
    • April 2013
    • 405

    #2
    Jag tycker att gälört är mycket bra eftersom den växer mycket fort och ger många lämpliga gömställen såväl som små fiskar till stora fiskar. nackdelar med den är att den inte fungerar särskilt bra med fiskar som äter växter.

    Kommentar

    • KristianE
      • April 2012
      • 1443

      #3
      Min favorit just nu är Glossostigma elantinoides.
      Den är relativt ny i mitt kar och har börjat etablera sig bra. Sen är den så annorlunda jämfört med allt annat som är stort och vräkigt i jämförelse.
      //Kristian
      Följ mitt 1440l SA projekt på
      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

      Kommentar

      • Gucci
        • April 2004
        • 96

        #4
        Ursprungligen postat av viktorbj
        Jag tycker att gälört är mycket bra eftersom den växer mycket fort och ger många lämpliga gömställen såväl som små fiskar till stora fiskar. nackdelar med den är att den inte fungerar särskilt bra med fiskar som äter växter.
        Fick googla efter gälört och såg att det var Limnophila sessiliflora. Haha, jag kan det vetenskapliga namnet men inte handelsnamnet! Den här växten har jag också i mitt kar. Kan säga att den överraskade mig en hel del. Från början så trivdes den inte så särskilt bra och scalarna slet upp den då o då, men efter ett tag så började den sprida sig överallt med fart! Nu bryr sig scalarna inte så mycket längre
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=174352

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Mina favoriter är cryptocorynesläktet och javamossa. Javamossan är lätt och kan användas på så många olika sätt!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Crinum calamistratum. Jag tycker den är så vacker. Tyvärr tydligen god att äta, för mina mörtar åt upp min.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Peter79
              • April 2012
              • 311

              #7
              Din favoritväxt?

              Jag är en sucker för marktäckande och där är Eleocharis acicularis och Glossostigma mina favoriter. Högre växter är d Heteranthera zosterifolia och Ludwigia repens rubin

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Din favoritväxt?

                För egen del så tycker jag den höga Cryptocoryne Crispatula är en av favoriterna. Men listan toppas solklart av Röd Tigerlotus
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Jesper Broman
                  • November 2012
                  • 3445

                  #9
                  Sv: Din favoritväxt?

                  Cryptocoryne i alla dess former toppar min lista.
                  Sen har jag även en hatkärlek till gälört. Den är vacker och ger ett bra skydd för yngel.
                  Men den växer alldeles för fort och det krävs mycket ansande för att hålla den fin.
                  Ändå tycker jag om den

                  Kommentar

                  • henrikl
                    • November 2012
                    • 639

                    #10
                    Röd tigerlotus är en växt jag funderat länge på att beställa, men det har inte blivit av då jag inte vet om mina hantelciklider kommer äta upp den eller inte. Fast den är helt klart en favorit.
                    2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                    Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                    Kommentar

                    • Rebah
                      • January 2012
                      • 410

                      #11
                      Mossor gillar jag, brukar funka bra i mina kar som varken har extra gödning eller co2 med. Sen är ju vallisneria fina med, rör sig så fint när man har sådär lagom cirkulation i karet. Och finns ju en massa vackra cryptos, balansae och crispatula tex, och ovan nämnda Crinum calamistratum har jag velat testa länge med, och Aponogeton ulvaceus och crispus är ju så vackra... men favoriten är nog ändå Bolbitis heudelotii, lite långsam och kanske inte den lättaste, men tycker den ser så häftig ut
                      "The trees move... do you not see it?"

                      Kommentar

                      • zoomik
                        • June 2013
                        • 10

                        #12
                        Ursprungligen postat av henrikl
                        Röd tigerlotus är en växt jag funderat länge på att beställa, men det har inte blivit av då jag inte vet om mina hantelciklider kommer äta upp den eller inte. Fast den är helt klart en favorit.
                        Ja tigerlotus är väldigt snygg!

                        Kommentar

                        • Gucci
                          • April 2004
                          • 96

                          #13
                          Jag har också börjat gilla tigerlotusen mer o mer. Har för mig att man köper en "lök" eller vad det nu kallas och planterar den, sen kommer den att växa väldigt snabbt. Det enda jag är rädd för är att bladen kommer att skugga mina andra växter.
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=174352

                          Kommentar

                          • Ryskbompa
                            • August 2012
                            • 930

                            #14
                            Pistia stratiotes

                            Helt klart.

                            Kommentar

                            • Likan
                              • April 2012
                              • 2611

                              #15
                              Anubias coffeefolia är helt klart min favorit. Rätt tråkig växt egentligen men jag tycker den är vacker som få.
                              Gillar det mesta i växtväg, lyckas dock inget vidare med dem i akvarium, men Anubias och Cryptocoryne trivs bra här hemma så därför har de blivit mina favoriter.
                              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...