"Effektivisera avkastningen av Anubias"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Palmberg
    • May 2010
    • 164

    "Effektivisera avkastningen av Anubias"

    Anubias är ju en av de få växter jag själv lyckats med ganska bra Men nog om det i andra trådar. Nu råkar det lämpa sig så pass bra att Anubias är lite av en favorit och i mitt tycke en lämplig växt i mitt kommande drömprojekt innehållandes Malawi. Denna projektstart ligger någon månad fram i tiden, så:

    Hur får jag så mycket ut av mina nuvarande Anubias-plantor så att jag kan föra över fler till projektet? Dom största plantorna har ganska stor "stock". Ska man dela denna, separera plantorna och plantera om med lite mellanrum?

    Övriga förutsättningar i nuvarande karet är PMDD, Easy Carbo och halvtaskigt ljus.
    Ha det! /Henke
    Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor
  • Jojje_
    • January 2013
    • 335

    #2
    Jag är nybörjare kan man säga.
    I mitt Fluval Edge så hade jag en planta som jag delade i tre delar, som jag fäste med fiskelina runt rötter.
    Nu idag, 5 månader senare, har plantorna växt till sig rejält och ser riktigt fina ut.
    Stora som satan och man får se till att klippa de rötter som växer och inte fäster på roten.
    Lätt planta egentligen, men ska tydligen vara extremt känslig för tofsalger.
    Fluval Edge 46L
    Projekt - Ciklidhörna

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Ursprungligen postat av Palmberg
      Anubias är ju en av de få växter jag själv lyckats med ganska bra Men nog om det i andra trådar. Nu råkar det lämpa sig så pass bra att Anubias är lite av en favorit och i mitt tycke en lämplig växt i mitt kommande drömprojekt innehållandes Malawi. Denna projektstart ligger någon månad fram i tiden, så:

      Hur får jag så mycket ut av mina nuvarande Anubias-plantor så att jag kan föra över fler till projektet? Dom största plantorna har ganska stor "stock". Ska man dela denna, separera plantorna och plantera om med lite mellanrum?

      Övriga förutsättningar i nuvarande karet är PMDD, Easy Carbo och halvtaskigt ljus.
      Det går hur bra som helst, att dela på rotstocken, och klipp INTE av rötter, som inte fäster - det är snyggt när dom liksom "dinglar" ner.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Palmberg
        • May 2010
        • 164

        #4
        Ok! Ska ta och dela rotstocken och sprida ut dom en aning då. Kanske köpa hem någon mer kruka och odla så att jag är redo när jag väl behöver dom!

        Min Ancistrus verkar läsa på Zoopet - bara för jag har skrivit att mina Anubisar går så bra har han börjat smaska på dom :/

        För övrigt kan jag tillägga att "Dry Start Method" funkar bra, även på Anubias! Dom är gröna och fina samt välväxande även i mitt lilla räkkar som jag håller på att torrstartar. Läste någonstans att någon har haft svårt med Anubias när man kör denna metod.
        Ha det! /Henke
        Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          "Effektivisera avkastningen av Anubias"

          Det enda jag undrar över kring drystart som metod är om du får en variant av växten som växer ovan vatten. Om det är så så måste ju växten "ställa om" till sin undervattensform sedan? Inget jag vet. Bara en fundering.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • pappi
            • June 2013
            • 10

            #6
            Ursprungligen postat av Jojje_
            Jag är nybörjare kan man säga.
            I mitt Fluval Edge så hade jag en planta som jag delade i tre delar, som jag fäste med fiskelina runt rötter.
            Nu idag, 5 månader senare, har plantorna växt till sig rejält och ser riktigt fina ut.
            Stora som satan och man får se till att klippa de rötter som växer och inte fäster på roten.
            Lätt planta egentligen, men ska tydligen vara extremt känslig för tofsalger.
            Varför ska man klippa bort de rötter som inte växer fast?
            Gräset är alltid grönare på andra sidan

            Kommentar

            Arbetssätt...