PMDD-frågor från en nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oelendra
    • October 2012
    • 72

    PMDD-frågor från en nybörjare

    Hej!

    Jag har börjat få problem med att mina växter gulnar i kanterna, vad jag förstår har jag antagligen kalium- eller magnesiumbrist i karet. Möjligtvis är jag också ute och cyklar.. Akvariet är på 120 liter. Jag har någon cm bränd kattsand i bottnen. Akvariet är en och en halv månad gammalt.

    Jag har amanoräkor i akvariet, men efter vad jag förstår så ska de tåla PMDD? Läste att det är bäst att ge en liten dos varje dag för att slippa stora förändringar i vattnet, vilket kan vara skadligt för räkorna.

    Nå, till problemet. Jag förstår inte vad jag behöver för ämnen till mitt akvarium. Vilka ska jag köpa?? Jag har försökt läsa på, men förstår ändå inte...

    MiPlus innehåller visst magnesium, men ingen kalium. Men det innehåller ju koppar, och det är väl inte bra för räkor?

    Jag är helt vilse... Hjälp!!
  • viktorbj
    • April 2013
    • 405

    #2
    Hej! hur ofta byter du vatten? i kranvatten så finns det i vissa kranvatten så finns det järn och i vissa inte. pmd vet jag inte vad det är för något direkt men jag tror det är samma som easy life profito och det ska doseras veckovis men pröva köp easy life profito eller pmd OM pmd är samma sak som easy life profito. koppar är inte bra för räkor som du skriver fast står inte det med på bruksanvisningen
    i överkänsliga arter så är det ingen fara .

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #3
      PMDD-frågor från en nybörjare



      Här har du det som behövs, sen blandar du allt i tre eller 4 flaskor enligt anvisningarna.

      Amano tål detta utan problem. Jag svarar gärna på mer frågor om du har dem.

      Och nej, det är inte samma sak som profito..

      Och har du frågor så kan du naturligtvis ställa dem till Peter också, han är sketabra och trevlig
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        PMDD-frågor från en nybörjare

        Ursprungligen postat av viktorbj
        Hej! hur ofta byter du vatten? i kranvatten så finns det i vissa kranvatten så finns det järn och i vissa inte. pmd vet jag inte vad det är för något direkt men jag tror det är samma som easy life profito och det ska doseras veckovis men pröva köp easy life profito eller pmd OM pmd är samma sak som easy life profito. koppar är inte bra för räkor som du skriver fast står inte det med på bruksanvisningen
        i överkänsliga arter så är det ingen fara .
        Är du ute och snurrar här med?
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Kan säga att PMDD är ett utmärkt val. Mina Amano har aldrig reagerat på den gödningen. Så du kan vara helt lugn. Men som alltid börja mjukt med doseringen i det som kallas normaldos.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
            Är du ute och snurrar här med?
            Om någon är ute och snurrar - tala då i så fall om vad som är fel.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • oelendra
              • October 2012
              • 72

              #7
              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
              http://www.haack.se/pmdd/index.php?o...d=19&Itemid=27

              Här har du det som behövs, sen blandar du allt i tre eller 4 flaskor enligt anvisningarna.

              Amano tål detta utan problem. Jag svarar gärna på mer frågor om du har dem.

              Och nej, det är inte samma sak som profito..

              Och har du frågor så kan du naturligtvis ställa dem till Peter också, han är sketabra och trevlig
              Så ett "Enkel pack med MiPlus" är alltså vad jag behöver? Det finns magnesiumsulfat också, på "bulk"-sidan. Det behöver jag alltså inte? Undrade vad det var för skillnad på portionspack och bulk, men såg nyss att det är stor skillnad i mängd/vikt.

              Det börjar klarna märker jag. Tänk så enkelt det var ändå, men det verkade så svårt.

              Tack för svar!

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Ursprungligen postat av oelendra
                Så ett "Enkel pack med MiPlus" är alltså vad jag behöver? Det finns magnesiumsulfat också, på "bulk"-sidan. Det behöver jag alltså inte? Undrade vad det var för skillnad på portionspack och bulk, men såg nyss att det är stor skillnad i mängd/vikt.

                Det börjar klarna märker jag. Tänk så enkelt det var ändå, men det verkade så svårt.

                Tack för svar!
                Det är alltid skönt när något klarnar. Blanda gärna i 4 flaskor direkt så slipper du att lösningen i flaska 3 grumlar sig efter ett tag. Det följer ju med 3 små portionspåsar och en liten plastflaska. Varje del blandas i varsin 50 cl. petflaska. Sedan går det smidigt med att dosera.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • oelendra
                  • October 2012
                  • 72

                  #9
                  Nu har jag beställt ett enkelpack PMDD. Tack för all hjälp!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...