Växtnäring - prisklasser!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    Växtnäring - prisklasser!

    Jag känner att jag vill belysa de otroliga priskillnader som existerar på marknanden mellan olika fabrikat och i min jämförelse handlar det om tetraMin - easylife profito!

    Båda ska vara en fullgödning!

    TetraMin 100ml ca. 70-80kr
    Doseras 5ml/10L vatten, vilket betyder att flaskan räcker 1gång till ett akvarium på 200L! doseras var 4,e vecka.

    Easylife Profito 500ml ca. 90-130kr
    Doseras 10ml/100L vatten, vilket då räcker 25 veckor till ett akvarium på 200L! Doseras 1 g/veckan.

    Köpte en tetraMin innan jag kollade upp andra fabrikat, eftersom det var den enda som fanns i affären och man känner sig blåst, men nu kör jag med easylife och är nöjd!

    Tänkte att det kan vara bra att känna till såna här skillnader när man ska handla
    Senast redigerad av åheim; 23 May 2013, 23:54.
    Viva Leo Buscaglia
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Växtnäring - prisklasser!

    Jag ser ju andra problem med dessa gödningar egentligen förutom att de är löjligt dyra.

    Det är ju ingen 'komplett' gödning egentligen, inte fosfater eller nitrat. Det är Tropica som är räddningen om något skall plockas från hyllan men då får man samma saker till en tredjedel av priset på nätet.

    Det är inte bra nog när allt du häller i måste sammanfalla med det som uppstår vid nedbrytning eller matning. Ett led är bra, de andra är lotto.
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Men nu har jag fiskar och stoppar i en hel del mat så en källa till makronäring finns redan och därför föredrar jag att bara tillsätta 1 led, dvs mikronäring. Jag tror faktiskt att man kan benämna ett näringspreparat som fullgödning/komplett gödning även om det inte innehåller makronäring..?
      Just som du säger så är det ett lotteri om man börjar tillsätta makroämnen till ett fiskakvarium och man måste då ständigt hålla koll på värdena.

      I ett fiskakvarium så tycker jag det är mycket ekonomiskt att köra en mikronäring som i mitt fall kostar 99kr och räcker i ca 15v till mina 300L
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        Växtnäring - prisklasser!

        Ursprungligen postat av åheim
        Men nu har jag fiskar och stoppar i en hel del mat så en källa till makronäring finns redan och därför föredrar jag att bara tillsätta 1 led, dvs mikronäring. Jag tror faktiskt att man kan benämna ett näringspreparat som fullgödning/komplett gödning även om det inte innehåller makronäring..?
        Just som du säger så är det ett lotteri om man börjar tillsätta makroämnen till ett fiskakvarium och man måste då ständigt hålla koll på värdena.

        I ett fiskakvarium så tycker jag det är mycket ekonomiskt att köra en mikronäring som i mitt fall kostar 99kr och räcker i ca 15v till mina 300L
        Om du inte kommer upp i rätt doser i övriga nivåer så kommer det naturligtvis att ackumuleras en massa näringsämnen i akvariet. Det leder inte till något annat än alger

        De här preparaten säljs fortfarande med en grundtanke om att det är fosfat och nitrat som genererar alger. Vetenskapen och filosoferandet har ju sprungit ifrån rätt ordentligt när vi faktiskt kan säga med viss säkerhet att det är ammonium som är triggern. Det brukar ju stå på förpackningen att det är fritt från dessa näringsämnen och att det på något vis ska vara bra.

        Det är ju lurigt, busigt och fel Lite bättre än kranvatten är det säkert och ett par dagar i månaden så är det säkert helt lysande. När det blir slut på det andra så stannar tillväxten, då spelar det ingen roll om det är ett eller 17 näringsämnen i lösningen

        Edit: Jag kom ifrån ämnet. Dyra gödningar är inte så roligt och ganska onödigt när det går att lägga typ 120 spänn på näring till 15 000 liter vatten
        Senast redigerad av Mathias Nilsson; 24 May 2013, 07:29.
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Vad blir priset om man köper PMDD och hoppar över kno3, om man inte vill ha nitraten. Det bör bli mycket billigare gissar jag, sitter med mobilen så det är svårt att kolla upp just nu...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          Arbetssätt...