Pinka i akvariet - effekt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    • October 2002
    • 604

    #16
    Kan nämna att även urin från dräktiga ston har används för att trigga igång lekar.
    Wilhelm
    Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
    www.ciklid.org www.aquafish.info

    Kommentar

    • HWH
      • March 2013
      • 2310

      #17
      Jag kanske kan blir rik....gravidkiss på burk någon?

      Kiss är ju fantastiskt på landlevande växter så teorin håller ju. Men jag håller med om att vi människor har mycket i urinen som kan vara direkt skadligt i ett så litet slutet system som ett akvarium. Bara för att något är en ammoniumkälla behöver inte betyda att det gör det bra för akvarium. Framkallningsvätskan från hårfärg hade ju varit smidigt annars.

      OT: jag hade en granne som odlade tomater i kissvatten och mineralull. Dvs helt utan jord.
      /Helena,
      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

      Kommentar

      • addo
        • January 2007
        • 609

        #18
        Om man blir upprörd över snuskigheten i detta så är det bäst att man låser in sig och undviker alla former av media i fortsättningen!, och bada för guds skull inte i en offentlig bassäng


        För övrigt är frågan helt befogad tycker jag, i trädgårdssammanhang är det väldigt vanligt att man gödslar med "guldvatten", man använder tom "guldvatten" till sånt man ska äta

        I akvariet känns det dock enbart som ett recept på alger.

        Kommentar

        • MonkanS
          • December 2011
          • 861

          #19
          Ursprungligen postat av addo
          Om man blir upprörd över snuskigheten i detta så är det bäst att man låser in sig och undviker alla former av media i fortsättningen!, och bada för guds skull inte i en offentlig bassäng


          För övrigt är frågan helt befogad tycker jag, i trädgårdssammanhang är det väldigt vanligt att man gödslar med "guldvatten", man använder tom "guldvatten" till sånt man ska äta
          Jodå.. vid sommarstugan vattnar jag med urin. Har en Separett där som skiljer åt "vått och torrt". Blandar 1-10 ungefär. Utmärkt gödningsmedel. Men i akvariet får det allt bli PMDD. Enklast så..
          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #20
            Pinka i akvariet - effekt?

            Ni ser, frågan var inte så korkad ändå
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • HWH
              • March 2013
              • 2310

              #21
              Ursprungligen postat av addo
              Om man blir upprörd över snuskigheten i detta så är det bäst att man låser in sig och undviker alla former av media i fortsättningen!, och bada för guds skull inte i en offentlig bassäng


              För övrigt är frågan helt befogad tycker jag, i trädgårdssammanhang är det väldigt vanligt att man gödslar med "guldvatten", man använder tom "guldvatten" till sånt man ska äta

              I akvariet känns det dock enbart som ett recept på alger.
              Det är ju just till det som ska ätas som urin har sin stora fördel jämfört med gödsel av bajsvariant. Urin är sterilt. Det är en orsak till att man med fördel kan odla grönsaker utan jord. så jag kan absolut tänka mig att om man vill driva fram plantor för att sedan sätta i akvarium så är en skvätt kiss bara bra.
              /Helena,
              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #22
                Vilken pisstråd...
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #23
                  Eftersom vi hade en katt som brukade kissa i ett av mina akvarier kan jag kanske ge lite input.

                  1) Såg ingen effekt alls på fisk eller växter.
                  2) Akvariet luktade illa. Inte som en gränd under vattenfestivalen, men åt det hållet. Det var faktiskt så vi upptäckte att katten hade fått för vana att kissa i akvariet.

                  Det var ett väl inkört akvarium, och min slutsats var att akvariet + filtren uppenbarligen hade stor överkapacitet vad gäller hanteringen av kvävehaltigt avfall, medan de ämnen (merkaptaner?) som ger urin dess karaktäristiska lukt tog längre tid för mikroorganismerna i filter och inredning att bryta ned.

                  Mitt tips om du vill göda med urin blir därför att testa dig fram till rätt dos (tillsätt, mät nitrat efter ett dygn) och att filtrera över aktivt kol.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...