Pinka i akvariet - effekt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mpdemus123
    • April 2013
    • 44

    Pinka i akvariet - effekt?

    Om man vill spara in pengar på gödningsmedel, hade det varit skadligt för fiskarna om man lagt i ett par cl urin? Hur doserar ni? Jag har läst att människans och även djurens urin är bra för växtligheten men man vill ju inte skada fiskarna.

    Mvh
  • stefan.peterson
    • February 2007
    • 165

    #2
    Pinka i akvariet - effekt?

    Mmmm..baren öppnar ju vid 11.00så...

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Ursprungligen postat av mpdemus123
      Om man vill spara in pengar på gödningsmedel, hade det varit skadligt för fiskarna om man lagt i ett par cl urin? Hur doserar ni? Jag har läst att människans och även djurens urin är bra för växtligheten men man vill ju inte skada fiskarna.

      Mvh
      Du stör Zoopet med dina störiga inlägg - allt enligt mig i alla fall. Hur snuskigt tänk kan man ha egentligen!!?

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        #4
        Hahaha.. vilken jävla svärmorsdröm.. alla vet att det är 12ml per 100l.. och det ska vara morgonkiss, allt annat är bara slöseri..
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • mikoto
          • July 2011
          • 215

          #5
          Genom att göra detta tillför du ammoniak vilket är akut giftigt för fiskarna, så det är inte att rekommendera på något plan. Möjligtvis kan man använda det för att starta ett akvarium och få igång nitrifikationen.

          Kommentar

          • mpdemus123
            • April 2013
            • 44

            #6
            Ursprungligen postat av mikoto
            Genom att göra detta tillför du ammoniak vilket är akut giftigt för fiskarna, så det är inte att rekommendera på något plan. Möjligtvis kan man använda det för att starta ett akvarium och få igång nitrifikationen.
            Tack för ett bra svar, det hade jag ingen aning om. Ditt råd är alltså att pinka i karet vid nystart, hur många CL tror du behövs i ett 240 liters exempelvis?

            Kommentar

            • mikoto
              • July 2011
              • 215

              #7
              En mycket liten mängd behöver tillföras, en cl är nog för mycket. Någon ml räcker antagligen, jämför tex med hur mycket en liten fisk avsöndrar genom gälarna vilket räcker för att starta cykeln.

              Men jag tycker nog det är lite tveksamt med att hälla detta i akvariet jag med så jag hade nog sökt en annan lösning :-) Även om det är fullt realistiskt.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Passa dig bara så att inte fiskarna tror att det är en mask som hänger ned. Så avstå och pinka istället i toaletten.

                Däremot så sägs det att en liten skvätt urin från gravida kvinnor innehåller hormoner som stimulerar fiskarna att leka. Om det är sant eller inte det vet jag inte.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #9
                  Pinka i akvariet - effekt?

                  Ok Kjell. Blir själv mest akut trött när jag läser liknande trådar och är väl mest glad över att de är så pass sällsynta.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

                    #10
                    Den som har ammoniak i urinen bör uppsöka läkare. Däggdjur som vi gör sig av med överskottskväve i form av urea. Detta kan sen omvandlas vidare när det lämnat kroppen och en möjlig omvandlingsprodukt är ammoniak. Det är dock pH beroende och giftig ammoniak blir det bara vid höga pH värden, det problemet är alltså aktuellt främst i typ Malawi och saltvatten. Vid lägre pH blir det i stället ammonium som dominerar, ammonium är inte alls lika skadligt som ammoniak men kan ställa till det i högre doser.

                    Urin innehåller bland annat urea, salt, kalium och kreatin. Så långt är det väl ok men via urinen lämnar också diverse annat kroppen som kan vara helt olämpligt i akvarium, läkemedelsrester och diverse gifter bland annat. Därför är urin knappast lämpligt i en känslig akvatisk miljö, däremot är det ett bra gödselmedel till landväxter, i rimliga doser då.

                    Urin från gravida kvinnor är en klassiker när det gäller att trigga lek på klogrodor. Diverse hormoner får grodorna i stämning direkt. Vill man odla klogrodor så får man alltså ta sig en funderare över hur man skall ha det med familjeplanering.
                    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #11
                      Jag kan tycka att frågan är befogad faktiskt. Det är naturligt att fundera och det finns faktiskt tankar knutna till frågeställningen på flera forum. Akvarister på Facebook är ett ställe där detta dykt upp.

                      Bli inte arg på Hen på grund av frågan, den kan ha varit ställd i all välmening. Bygert svara fint, tummen upp på den!
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • mikoto
                        • July 2011
                        • 215

                        #12
                        Ursprungligen postat av Bygert
                        Däggdjur som vi gör sig av med överskottskväve i form av urea. Detta kan sen omvandlas vidare när det lämnat kroppen och en möjlig omvandlingsprodukt är ammoniak.
                        Ursäkta om mitt ovanstående meddelande var förvirrande eller uppträdde som felaktigt, det var detta jag syfta på. Fast jag visste inte att det var ph beroende och kunde ta vägen som ammonium med, jag trodde det var ammoniak som gällde. Båda sorterna går ju dock bra till att starta nitrifikationscykeln med.

                        Kommentar

                        • ettfettbranamn
                          • December 2010
                          • 3424

                          #13
                          Ursprungligen postat av Bygert

                          Urin från gravida kvinnor är en klassiker när det gäller att trigga lek på klogrodor. Diverse hormoner får grodorna i stämning direkt. Vill man odla klogrodor så får man alltså ta sig en funderare över hur man skall ha det med familjeplanering.
                          Jag tror herrn just omdefinierade meningen av "klassiker"..
                          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                          Normaliseringsprocessen..
                          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                          Kommentar

                          • erikthur
                            • March 2004
                            • 9953

                            #14
                            Sedan är det väl inte bara ägarna som funderar på att slå en drill i burken.
                            Jag har för mej att jag läst om katter som tyckt det var en bra idé att ge denna extra gödning.
                            För gödning är det ju - när yngste sonen avvänjdes från blöjan hade han två favoritplatser på gräsmattan vilket var lätt att se. Gräset där växte mer än dubbelt så snabbt och var djupt mörkgrönt.
                            (Och vi skall väl inte nämna vad fiskarna gör i vattnet)
                            Killies is a lifetime passion

                            Kommentar

                            • MonkanS
                              • December 2011
                              • 861

                              #15
                              Ursäkta om jag tränger mig in i den här kiss-i-karet-debatten. Men är det inte både enklare och säkrare att köpa PMDD som gödningsmedel. Det är dessutom så billigt att även den fattigaste har råd med det. Skickas efter hos Haack's PMDD
                              Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                              Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...