Fortfarande problem med mina växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Palmberg
    • May 2010
    • 164

    Fortfarande problem med mina växter

    Får ingen ordning på mina växter i mitt akvarium Här är själva akvariet. Tog en rejäl inspektion av växterna nyss och det var inte kul.


    Sedan jag börjat med PMDD så visst har växterna börjat ta fart och ökat i volym, men kvalitén på växterna är inte något vidare.

    Javaormbunken har massa svarta fläckar på sig, det växer även ut massa svarta trådar, ca 3 cm långa, ser nästan ut som alger. Främst runt roten men även från bladen. Dom sitter verkligen fast, så det är något som växer ut från plantorna. Plantorna har knappt växt i storlek.

    Svärdsplantorna har visserligen växt mycket i volym och på höjden, men många av bladen har mycket bruna fläckar och vissa är gula och genomskinliga.

    Hornsärven har vuxit mycket på höjden, men kvalitén är jättedålig. Glesa stänglar (?), alla glesa "strån" är bruna och utmärglade. Det är bara längt ute i topparna, vid ytan dom är gröna, täta och fina.

    Jag har en tuss av gräs i hörnet, denna har inte växt det minsta. Men är åtminstone grön.

    Dom enda växterna som är hyfsat fräscha och fina är mina Anubias.

    Snälla Bullen, hjälp mig
    Ha det! /Henke
    Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Nu är ju inte jag Bullen direkt. Men bara PMDD fungerar inte för alla, tror jag. Skälet till att jag började med EasyCarbo är att jag ville runt det där med trycksatt CO2. Hade ju höga doser PMDD men det började ändå backa. Som Kristian sa i din andra tråd så är växter på sätt och vis enkla. De behöver näring av samtliga sorter för att inte stanna i växten. Fattas ett ämne, stannar allt av. Sedan det där med kolet då. Jag ökade dosen PMDD när växten stannade av, men det visade sig att det var kolet som fattades. När jag nu kör EC så ger jag normaldos PMDD och nu kan växterna ta till sig det ljus jag har tack vare kolet (nu är ju inte EC kol egentligen men...).
    Det enda som växer bra är Anubias oc den nöjer sig med lite ljus och lite näring. Tycker det säger nåt.
    Antingen behövs mer ljus, men då behövs mer kol så att dina växter kan använda sig av den näring du tillsätter.
    Sedan växer mina Java uselt med PMDD men mår toppen i en liten burk utan näring och EC.
    Vill du inte satsa på kol och ljus? Tänk om och satsa bara på växter som kräver måttligt med ljus och näring. Mats får ju underbara inredningar med bara Anubias och Windelöv i stort sett. Så den vägen är inte så tokig den heller
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #3
      Att javaormbunken har en massa svarta fläckar och trådar hör växten till, de är så de fäster sig på stenar mm. Sen är den en väldigt långsamväxande växt tussen med gräs är säkert en sån växt (kommer inte ihåg vad den heter) som kräver mycket ljus, svärdplantorna kräver rätt mycket ljus och gärna bottengödning för att bli riktigt fina.
      Sen kanske du har för dåligt med ljus?
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Palmberg
        • May 2010
        • 164

        #4
        Tack snälla för snabba och bra svar! Ni är numera båda utnämnda till Heders-Bullar

        Trycksatt Co2 hade jag verkligen velat ha, men just nu får det vänta lite. Ska nog kolla lite på det däringa Easy Carbo.

        Gräset ska nog få flytta in i mitt räkakvarium när det kommer igång, just nu gör den där tussen varken till eller från.

        Ljuset är säkerligen kasst. Standardrör som medföljde start-settet. Riktigt gult, svagt och dämpat. Vilket i och för sig kan vara ganska snyggt!

        Men hörrni, den där Windelöv var riktigt snygg! Sånna ska jag införskaffa mig. Just nu längtar jag efter 300 liter Malawi fullt med sten och Anubis. Då kanske även jag kan lyckas ...
        Ha det! /Henke
        Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          #5
          Jag gillar med dämpat ljus men då får man ha växter som passar ihop med detta hur gammalt är röret för vissa tappar "kraften" efter ett år ungefär. Windelöven är mycket snygg och behöver samma ljus som anubis
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #6
            Jag kör enkeldos av PMDD + enkeldos av EC - växter är anubias, cryptocoryne, windelöv och javaormbuske - dom trivs utmärkt. Fast å andra sidan tror jag faktiskt inte, att dessa växter behöver någon näring. Sen brukar javan bli lite svart, men ta bort dessa blad, så brukar dom skjuta nya gröna.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Palmberg
              • May 2010
              • 164

              #7
              Röret är knappt ett halvår, lika så akvariet. Ett 15W tror jag, säkerligen av budget-kvalité då hela akvariepaketet var oförskämt billigt!

              Funderar lite på det här med Easy Carbo. Om jag förstått det rätt så ska man hälla i en pytteskvätt varje dag strax innan att belysningen slår på? Hur löser man den enkla biten då? Man vill ju ha sina 10-12 (?) timmar belysning, och man vill ju se fiskarna när man är hemma. Jag är ju på jobbet på dagarna när belysningen tänds! Det känns som det här är ett ickeproblem, men tankekapaciteten är låg idag
              Ha det! /Henke
              Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #8
                Pytsa i EC när du kommer hem. Jag brukar aldrig tillsätta EC innan belysningen tänds. Det blir lite hipp som happ - beroende på när jag kommer ihåg det.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #9
                  Jag häller normalt i det en timme innan, men ska jag vara ärlig så märker jag inte någon skillnad när jag pytsar i det efter det är tänt.
                  Jag tror idén med att ha i det innan är att man vill ha maximal effekt när ljuset är tänt. Själva ECn verkar brytas ner på 12 timmar i burken och då vill man kanske ha de 12 timmarna med ljuset på.
                  Men om du börjar med EC så räkna med att även om du kan se effekter tidigt så kan det för vissa växter ta flera månader innan de fullt ut vant sig vid det.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  Arbetssätt...