Cyanobakterierna som plötsligt försvann..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    Cyanobakterierna som plötsligt försvann..

    Det har hänt en konstig sak som jag aldrig varit med om förr: En massiv och stinkande cyanoodling i ett litet växtakvarium i ett skåp som plötsligt försvann inom loppet av 2 veckor.

    Eftersom akvariet står i ett skåp så är miljön ganska kontrollerad vad gäller ljusmängd. För två veckor sedan så håvade jag ut så mycket cyano jag orkade och klippte ner alla växterna så dom inte nådde ytan. Snäckor har aldrig trivts speciellt bra. Inga fiskar.

    Efter två veckor var det dags för det sedvanliga vattenbytet på 50% och förväntade mig att som vanligt se en ruta totalt igenklibbad av cyano så man inte ser in samt stinkande och bubblande cyano på vattenytan - men akvariet var kliniskt rent och det fanns väldigt mycket snäckor (physa).

    Den enda extrema förändring som skett var att cirkulationspumpen lossnat och låg och sprutade vatten längs bottnen/bakrutan. I övrigt vanlig skötsel med 50% vattenbyte i veckan följt av dubbeldos PMDD. Någon bubbla sek CO2 in i gallret på cirkulationspumpen.

    Är det här vanligt? Under alla år med cyanoodlingar som aldrig visat tillstymmelse till att ge med sig av sig själv känns det här nära nog magiskt och vore kul att undersöka närmare.
    http://www.defblog.se
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Jag hade cyano i ett kar där jag tog ur en rot som det satt mycket cyano på men det fanns ganska mycket cyano kvar i karet men efter några dagar så var alla cyano borta, spårlöst..
    Undrar med vad det var som gjorde detta för jag ändrade inget annat, bytte inte vatten eller satte till gödning eller gjorde nåt annat.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • kaj.p
      • June 2002
      • 2952

      #3
      Cyano gillar inte strömt syrerikt vatten. Jag har flera gånger fått bort det genom att sätta ner en powerhead o riktat blåset mot cyanot.
      Nordiska Diskus Sällskapet
      Hallandsakvaristerna
      BAK Gcg Maf NCS

      Kommentar

      Arbetssätt...