Vilken alg och hur får jag bort den?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ypzilon
    • December 2005
    • 76

    Vilken alg och hur får jag bort den?

    Har börjat få lite alger i mitt kar, någon som vet vilken sort det är och hur jag blir av med dem?
    Kör med pmdd och ca 0,2W/l (aquarelle), ingen CO2.
    Det är hornsärv den växer på och hornsärven växer så det knakar.


  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Vilken alg och hur får jag bort den?

    Ursprungligen postat av ypzilon
    Har börjat få lite alger i mitt kar, någon som vet vilken sort det är och hur jag blir av med dem?
    Kör med pmdd och ca 0,2W/l (aquarelle), ingen CO2.
    Det är hornsärv den växer på och hornsärven växer så det knakar.


    http://img62.imageshack.us/img62/2733/dsc0980y.jpg
    Tycker det ser ut som Staghorn-alger.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Fischy
      • February 2011
      • 137

      #3
      Hmm, det ser konstigt ut för en toffsalg men det skulle kunna vara en variant av den, men ingen aning annars... Tofsalger är ju ganska svåra att få bort tror jag, men jag är heller inte så bra på alger.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Vilken alg och hur får jag bort den?

        Det som gör att jag tror det är Staghorn är att varje strå växer "för sig". Du kan läsa mer om orsakerna här: http://aquariumalgae.blogspot.se/200...orn-algae.html
        Min egen erfarenhet är att den beror på obalanserade CO2 nivåer. Ingen av mina fiskar eller räkor har ätit den. Den brukar försvinna av sig själv när akvariet blir mer balanserat.
        Tycker också att "kolgödning" med EC (EasyCarbo) verkar göra att den vantrivs. Men överlag vill jag råda dig att du som regel tar bort och slänger växtdelar som fått mycket algväxt.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • ypzilon
          • December 2005
          • 76

          #5
          Sv: Vilken alg och hur får jag bort den?

          Borde lagt till att alla mina äpplesnäckor och tre platy har dött på kort tid.

          Är det något som äpplesnäckorna är känsliga mot men som zebrasnäckorna klarar? Alla äpplena är som sagt döda, men alla zebrasnäckorna verkar må bra.

          Kommentar

          • viktorbj
            • April 2013
            • 405

            #6
            Hej! har du testat nitrit värdet och nitrat värdet det är inte normalt att så många fiskar har dött på så kort tid och vad menade du med kort tid? menade du en månade menade du en vecka fiskar kan ibland dö utav visa skador specielt såna inavlade fiskar som platy och vad matar du med för märke på maten?

            Kommentar

            • ypzilon
              • December 2005
              • 76

              #7
              Gjorde ett extra stort vattenbyte härom dagen och rensade ut nästan alla växter med alger på sig.
              Tänkte om det var ammonium som låg bakom både fiskdöd och alger.
              Idag så hittade jag en död svärdbärare, var pigg igår (som alla andra som dött) och algerna är på frammarch igen.

              Tror karet varit igång som "sällskapskar" i ca nio månader, under den tiden har ungefär tio guppy, sju svärdbärare, tre platy, en pansarmal och fyra ancistrus dött. Alla utan synliga symptom innan.
              Innan hade jag malawi i karet, lite över ett år utan vare sig sjukdomar eller dödsfall...

              Har ett ytterfilter på 15l och ca 1000l/h, ganska lite fisk. Nu har jag tre platy, fyra svärdbärare, nio neontetror, tre pansarmalar och en ancistrus.

              Matar med Vitakraft flingfoder.

              Kommentar

              Arbetssätt...